Har en flvp som närmar sig 20 år och därmed sin tekniska livslängd vad jag förstår. Det är husets enda värmekälla.

Tänker själv att den snart bör bytas i förebyggande syfte för att inte riskera att den rasar mitt i kalla vintern, men när jag läser trådar om detta verkar många förespråka att köra tills den rasar och sen byta. Kan se det som klokt i en del situationer men när det gäller uppvärmning får jag inte ihop det.

Så vilka argument finns det för att avvakta med byte tills den rasar, i synnerhet med tanke på leveranstider, elpriser (tillfällig värmekälla?), elförbrukning om också elbil skall laddas... etc etc.

Så inte en tråd om vilken pump som är bäst & sämst, utan varför det skulle vara fördelaktigt att avvakta.
Mod avgör om tråden ligger i rätt kanal.
 
Man kör oftast värmepumpar tills kompressorn rasar eller det blir något annat fel som är mycket dyrt eller omöjligt att laga. Nu är det kö på nytillverkade FLVP, åtminstone vissa modeller och fabrikat. Ska man byta i förtid så bör man tjäna på det genom en betydligt lägre energiförbrukning efter bytet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte det är helt självklart. Visst är det en stor utgift men den utgiften är troligen lika stor eller större om något år (om man väntar tills tex kompressorn rasar), såvida pumparna inte helt plötsligt går ner i pris. Om man har pengarna och tycker man vill avvakta med utgiften så slåss man med hög inflation och inte helt orimligt att pengarna minskar i värde. Om man behöver ordna pengar med någon form av ränta inkluderat så ser jag heller inte att det skulle minska markant inom något år.

Om den skulle rasa under vintern och man därför lägger på att köpa under press när den havererat och då inte rimligtvis lägger samma energi på att få bästa affären/pumpen samt att behöva värma huset med elpatron när elpriserna troligen är höga så har jag ändå svårt att få vänta-argumenten att vinna.

Jag gör självklart som jag vill men är som sagt mest ute efter argument att vänta.
 
Ett alternativ för att stå mera redo kan ju vara att köpa en ny luftvärmepump nu men avvakta med själva bytet tills det behövs?
 
F
J Josth skrev:
Man kör oftast värmepumpar tills kompressorn rasar eller det blir något annat fel som är mycket dyrt eller omöjligt att laga. Nu är det kö på nytillverkade FLVP, åtminstone vissa modeller och fabrikat. Ska man byta i förtid så bör man tjäna på det genom en betydligt lägre energiförbrukning efter bytet.
Kan ju vara vettigt att beställa redan nu så man förhoppningsvis har en ny om 1-2 år...
 
BirgitS
S Skittele skrev:
Har en flvp som närmar sig 20 år och därmed sin tekniska livslängd vad jag förstår.
Teknisk livslängd kan vara väldigt långt från verklig livslängd om man har tur, eller otur för den delen. Det handlar väl mer om någon sorts genomsnittlig livslängd. Just din kan hålla en dag till eller 10 år till också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För egen del bär det emot att byta något i förtid. Bergvärme i mitt fall. Ju längre jag kan köra med befintlig investering desto bättre blir ju totalkalkylen.

Men, om jag blir stående mitt i vintern med en trasig pump och höga elpriser som i vintras, då hade det varit bättre att byta i förtid. Nu går pumpen fortfarande som en klocka och jag har istället bara förberett för plan B och C.

Jag ser att jag hela tiden kan köpa begagnade bergvp av samma typ som jag har, för nästan inga pengar alls. Dvs, jag kan lösa min akuta kris och slippa köra elpatron relativt snabbt.

Det verkar också vara så att det i år går att få tag på bergvärmepumpar utan att vänta många månader och kanske år.

....så givet detta så kör jag vidare tills det säger poff i pannrummet.

Man får utvärdera sin egen situation och därefter bestämma hur man gör.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Teknisk livslängd för en värmepump beror en hel del på drifttid, antal starter och med vilken temperatur den arbetat.

För min egen del som kan installera själv, och dessutom kan värma mitt hus med ved, så ser jag ingen större ekonomisk konsekvens av ett oväntat totalhaveri på värmepumpen.

En kamrem byter man förebyggande, då konsekvensen av haveri blir stor. För mig som inte drabbas av nån vidare haverikonsekvens, tänker jag på värmepumpen som vilken annan vitvara som helst, att man ska använda den tills den är slut innan man skrotar den.

Det finns ingen anledning att byta ut kylskåpet och spisen i förtid.

Tittar man historiskt har det inte varit långa väntetider på värmepumpar, det är efter Ukrainakriget drog igång som det blev så. Och det verkar ju som att leveranstiderna åter blir kortare, dvs konsekvensen av haveri hos vanligt folk borde minska i framtiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P Perplexus skrev:
Ett alternativ för att stå mera redo kan ju vara att köpa en ny luftvärmepump nu men avvakta med själva bytet tills det behövs?
Det tråkiga är ju att garantin börjar ticka från inköpsdatum…
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.