Hej! Nästa vecka kommer en firma och monterar duk och avfuktare i krypgrunden (ståhöjd) Det har slagit mig att det verkar olämpligt att kamin och vedspis fortsätter ta luft därifrån. Med rör ned genom golvet.
Tänkte därför dra ut tilluftsrören ut genom grundmuren. Det finns ett par ventliations öppningar jag kan använda.
Behöver rören luta så att kondens ska kunna rinna ut? Ställer till problem.
Bör rören isoleras?
 
H Henry_85 skrev:
Hej! Nästa vecka kommer en firma och monterar duk och avfuktare i krypgrunden (ståhöjd) Det har slagit mig att det verkar olämpligt att kamin och vedspis fortsätter ta luft därifrån. Med rör ned genom golvet.
Tänkte därför dra ut tilluftsrören ut genom grundmuren. Det finns ett par ventliations öppningar jag kan använda.
Behöver rören luta så att kondens ska kunna rinna ut? Ställer till problem.
Bör rören isoleras?
Sent svar, sorry. Nä det är bara att dra ut röret genom ventil. Behöver inte isoleras.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Sent svar, sorry. Nä det är bara att dra ut röret genom ventil. Behöver inte isoleras.
Manganbangan Manganbangan skrev:
Sent svar, sorry. Nä det är bara att dra ut röret genom ventil. Behöver inte isoleras.
Då är nästa fundering. Jag har två öppningar som jag skulle kunna dra ut 110rör igenom. De sitter dock högt upp, och bjälkar är ivägen.
(Bakom det grå röret på bilden finns ett till rör, till den andra eldstande)
Men spelar lutningen på röret egentligen någon roll?
 
  • Dimmigt byggarbetsområde med träramar och synliga svarta rörledningar i dunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henry_85 skrev:
Då är nästa fundering. Jag har två öppningar som jag skulle kunna dra ut 110rör igenom. De sitter dock högt upp, och bjälkar är ivägen.
(Bakom det grå röret på bilden finns ett till rör, till den andra eldstande)
Men spelar lutningen på röret egentligen någon roll?
Det tror jag absolut inte. I din installation så är det vad jag vet bara att: våtluften ska vara ca 1.5m max, isolerad och inte gå för mycket uppåt. I den andra fallen är det ju kall luft som kommer värmas upp och därför ingen kondens.
 
Men försök ha så horisontellt raka rör med mjuka böjar som möjligt
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Men försök ha så horisontellt raka rör med mjuka böjar som möjligt
Egentligen bo
Manganbangan Manganbangan skrev:
Det tror jag absolut inte. I din installation så är det vad jag vet bara att: våtluften ska vara ca 1.5m max, isolerad och inte gå för mycket uppåt. I den andra fallen är det ju kall luft som kommer värmas upp och därf
Manganbangan Manganbangan skrev:
Det tror jag absolut inte. I din installation
Manganbangan Manganbangan skrev:
Men försök ha så horisontellt raka rör med mjuka böjar som möjligt
är det vad jag vet bara att: våtluften ska vara ca 1.5m max, isolerad och inte gå för mycket uppåt. I den andra fallen är det ju kall luft som kommer värmas upp och därför ingen kondens.
Manganbangan Manganbangan skrev:
Men försök ha så horisontellt raka rör med mjuka böjar som möjligt
Om isolering inte behövs och lutningen inte spelar så stor roll så borde jag alltså kunna ta något flexrör och dra så rakt som möjligt?
 
H Henry_85 skrev:
Egentligen bo




Om isolering inte behövs och lutningen inte spelar så stor roll så borde jag alltså kunna ta något flexrör och dra så rakt som möjligt?
Absolut. "drasuten" är lämplig för att komma under bjälkar och runda hörn.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Absolut. "drasuten" är lämplig för att
Manganbangan Manganbangan skrev:
Absolut. "drasuten" är lämplig för att komma under bjälkar och runda hörn.
Tack! Då ska jag nog kunna knåpa ihop detta :)
 
H Henry_85 skrev:
Tack! Då ska jag nog kunna knåpa ihop detta :)
Lycka till! Biltema håller låga priser på allt detta med ventilation och spirorör men är skitjobbiga att montera
 
R
Jag skulle nog säga att du ska isolera rören, förmodar att firman kommer stänga all tilluft in i grunden när du ska ha avfuktare.

Då kommer din krypgrund bli varmare, om du då suger in luft som håller minusgrader så borde du få kondens på dina rör.

Tänk en kall burk öl på sommaren.
 
R RalleB skrev:
Jag skulle nog säga att du ska isolera rören, förmodar att firman kommer stänga all tilluft in i grunden när du ska ha avfuktare.

Då kommer din krypgrund bli varmare, om du då suger in luft som håller minusgrader så borde du få kondens på dina rör.

Tänk en kall burk öl på sommaren.
Ja precis, det är helt stängt.
Det låter ju rimligt.
Hur isolerar man lättast flexrör?
Finns annat alternativ än strumpa till 100rör..
 
H Henry_85 skrev:
Ja precis, det är helt stängt.
Det låter ju rimligt.
Hur isolerar man lättast flexrör?
Finns annat alternativ än strumpa till 100rör..
Jag är villig att gå emot föregående talare. Att jämföra grunden med ett kylskåp eller en kall öl med kondens är precis vad man gör sommartid. Så långt är allt rätt (och anledningen till varför vi kan behöva avfuktare i våra grunder) Vintertid när det eldas i kaminer osv håller grunden endast några få grader över utomhustemperaturen och att dra igenom kall luft ett par meter i grunden upp i en kamin, utan isolering är inga problem.
Däremot är det absolut ingen förlust att göra det✌️

Tjohopp! Nu ska jag åka och montera en avfuktare😎
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag är villig att gå emot föregående talare. Att jämföra grunden med ett kylskåp eller en kall öl med kondens är precis vad man gör sommartid. Så långt är allt rätt (och anledningen till varför vi kan behöva avfuktare i våra grunder) Vintertid när det eldas i kaminer osv håller grunden endast några få grader över utomhustemperaturen och att dra igenom kall luft ett par meter i grunden upp i en kamin, utan isolering är inga problem.
Däremot är det absolut ingen förlust att göra det✌️

Tjohopp! Nu ska jag åka och montera en avfuktare😎
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag är villig att gå emot föregående talare. Att jämföra grunden med ett kylskåp eller en kall öl med kondens är precis vad man gör sommartid. Så långt är allt rätt (och anledningen till varför vi kan behöva avfuktare i våra grunder) Vintertid när det eldas i kaminer osv håller grunden endast några få grader över utomhustemperaturen och att dra igenom kall luft ett par meter i grunden upp i en kamin, utan isolering är inga problem.
Däremot är det absolut ingen förlust att göra det✌️

Tjohopp! Nu ska jag åka och montera en avfuktare😎
Knepigt :)
Är lite sugen på att se hur det kommer funka. Men samtidigt kanske kamin och vedspis står och drar in för myckey kyla när vi inte eldar. Vet dock inte om isolering skulle göra så stor skillnad...
 
H Henry_85 skrev:
Knepigt :)
Är lite sugen på att se hur det kommer funka. Men samtidigt kanske kamin och vedspis står och drar in för myckey kyla när vi inte eldar. Vet dock inte om isolering skulle göra så stor skillnad...
Adu får nog ha ett väldigt bra ventilationssystem eller självdrag samt öppet intag till kaminen om den ska dra in kallt. Men isolerar du röret kommer luften inte värmas upp i grunden på väg in i kaminen. 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.