Hej,

Funderar på ett lite projekt framåt vårkanten, då jag tänker mig att placera en flytande solcellsdriven fontän i en trätunna (eller dylikt). För att göra det hela mer estetiskt och förhindra att fontänen rör sig mot kanten av tunnan, så tänkte jag mig plantera vattenväxter runt om tunnan.

Något annat att tänka på vid val av tunna?

Förslag på vattenväxter? Vill gärna ha växter som håller sig ute på kanten Och vad "sår" jag växterna i?

Tack på förhand.
 
M Mad_Man skrev:
Hej,

Funderar på ett lite projekt framåt vårkanten, då jag tänker mig att placera en flytande solcellsdriven fontän i en trätunna (eller dylikt). För att göra det hela mer estetiskt och förhindra att fontänen rör sig mot kanten av tunnan, så tänkte jag mig plantera vattenväxter runt om tunnan.

Något annat att tänka på vid val av tunna?

Förslag på vattenväxter? Vill gärna ha växter som håller sig ute på kanten Och vad "sår" jag växterna i?

Tack på förhand.
Har haft vatten och näckros i halvt vinfat, dock utan fontän. Du pantrar näckrosen i liten korg och förankrar med sten på botten. Kolla med din lokala plantskola så får du säkert bra tips 😀
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
barfotabarnet barfotabarnet skrev:
Har haft vatten och näckros i halvt vinfat, dock utan fontän. Du pantrar näckrosen i liten korg och förankrar med sten på botten. Kolla med din lokala plantskola så får du säkert bra tips 😀
Flyter inte näckrosen omkring då? Jag vill undvika att den interfererar med fontänen.
 
M Mad_Man skrev:
Flyter inte näckrosen omkring då? Jag vill undvika att den interfererar med fontänen.
Utan att veta skulle jag gissa att växt och fontän kommer hitta sina platser. Bästa vore ju om du fick gott om blad så kan du arrangera dem runt fontänen. Alternativt om det går att förankra fontänen med snöre och sänke så den håller sig i mitten.
 
En tunna är en väldigt liten plats för en näckros, de är stora växter med stora blad som snabbt täcker hela vattenytan i tunnan.

Skall du dessutom ha en fontän så är näckrosor olämpliga eftersom de inte tål ständigt droppande på bladen.

Många vattenväxter växer snabbt och täcker ytorna så läs på noga innan du väljer vilken växt du skall ha i tunnan.
 
Finns mängder av olika näckrosarter, bland annat dvärgvarianter som vill växa på mellan 20 och 50 cm djup. Men som sagt kolla med plantskola som har dammväxter så får du säker fin experthjälp 😀
 
Jodå, det finns olika arter/ sorter av näckrosor men växtsättet är gemensamt, det är inte djupet på tunnan som blir ett bekymmer utan ytan. Näckrosens blad täcker snabbt stora ytor, detta är gynnsamt för växten för att maximera nyttan av fotosyntesen samt en konkurrensfördel, ljusbristen som uppstår under den bladtäckta ytan hindrar andra växter att utvecklas.

Men fortfarande så gillar inte näckrosor vattenstänk på bladen 😏
 
  • Gilla
barfotabarnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.