Kramla
Hej!

Ja som rubriken lyder har jag nu, -ja det låter helt otroligt men sant! Fått 4 träffar i huset på 15 års tid. Nu senast igår kväll…
Den här gången har mitt datanät/tv-nät lagt av, har ett inbyggt LexCom Home i huset sedan jag byggde och igår var det detta som gav upp, får se om jag hittar mer🙁

Nu till mina tankar/frågor
Jag behöver något åskskydd känner jag för snart är min tur slut och större skador eller t.o.m brand står på tur. Tänker mig att priset spelar mindre roll i detta då kostnaden är betydligt större vid dessa träffar.

Bor på landsbygden med skog bakom i norr huset ligger relativt öppet på en liten ”holme” med åkrar/hagar runt i kring så jag ligger tyvärr lite utsatt för åskoväder…

Jag är helt novis känner jag på vad jag kan tänkas behöva och önskar råd/förslag och lite allmänt bollande rörande detta.
Elektriker har jag och kommer att anlita denne för detta men behöver ha lite mer kött på benen innan kontakt tas för detta uppdrag.

//Kramla
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Flaggstång i metall?
 
Kramla
H håbbe1961 skrev:
Flaggstång i metall?
Nix! glasfiber, om det hjälper vet jag ej🙁
 
Har du installerat ett överspänningsskydd?
 
Kramla
E Einh skrev:
Har du installerat ett överspänningsskydd?
Nej, än så länge har jag inget, drar frekvent ur det mesta under sommarhalvåret.
 
Jag har överspänningsskydd från Elrond installerat. Det lär kanske inte hjälpa nämnvärt vid direktträff i huset, men jag är inte så orolig när åskan går för att något ska ta sig in via servisledningarna.

Åskledare?
 

Bästa svaret

Du säger direktträff men det menar du väl inte. Med direkträff menar man i detta sammanhang att åskan slår ned i byggnaden. Du har troligen istället haft ett nedslag en bit från huset, en bit ifrån en ledning. En direktträff i en ledning en bra bit ifrån dig ger betydligt större skador. Så du är utsatt för den vanligaste typen av nedslag, indirekt i ledningar. Det är bra, för det går att åtgärda. Men du kan även ha en indirekt träff nära huset. Det kan vara knivigare. Men 4 träffar på 15 år är nästan ingenting...

Så vi får börja med att du beskriver huset lite mer.
- Vilka inkommande ledningar har du? Allt som leder ström, el, tele, kabel-TV, vattenrör i metall, fjärrvärme.
- Var i huset kommer de i så fall in, nära varandra eller långt ifrån varandra?
- Ditt data- och TV-nät, hur är det uppbyggt? Jag leta efter stora "loopar" med en lång datakabel och en lång elkabel som möts i nån dvdspelare på två olika platser i huset.
- Har data- och TV-nätet någon egen inkommande ledning?
- Finns det uthus och liknande med elkabel från huset?

Det som åsköverspänningen letar sig till är en väg till jord. Typiskt via en inkommande ledning, via modemet och via telekabeln till jord. Modemet är den svaga länken så den kan förvandlas till koldamm.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Kramla
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du säger direktträff men det menar du väl inte. Med direkträff menar man i detta sammanhang att åskan slår ned i byggnaden. Du har troligen istället haft ett nedslag en bit från huset, en bit ifrån en ledning. En direktträff i en ledning en
Tack Bo.Stiltberg: för ett otroligt bra svar!

Ja du har säkert rätt med att det ev var i närheten, stod i v-rummet o titta ut genom fönstret och det lös upp och hela huset skakade till och samtidigt rejäl smäll så det var verkligen skitläskigt.

Jag har 3 hus runtomkring ett garage och ett gästhus + ett som saknar sammankoppling, samtliga hus har platta på mark med massivt stenhus ovanpå i enplan.
Huset har ett eget ställe där all el/data in/ut samlas.
Garage och gästhus likaså.

Garaget är sammankopplat med hus via: vatten (pem) kulvert för värme (wirsbo/pex) el, matning från inkommande el sitter på garaget i fasadskåp, datanät via nätverkskabel.

Gästhuset har ström matat från fasadskåpet på garaget till egen central och nätverk både från hus och garage, har för mig att det ligger en ”tandtråd” som manövrerar ytterbelysning för samtliga hus.

Avloppsrör är PP-plast och sammankopplade hus-garage-slambrunn-markbäddar.
Vatten eget med djupborrad brunn, pump i borrhålet med elmatning från garaget där hydroforen finns (ca 55m brunn-rum)

Bergvärme in till pump i huset med kulvert till garage.
Fiber kommer separat från åkern utanför och direkt in i husets central.
Har fortfarande kvar tv-antenn🫣 då jag kör på boxer.

Nu slår det mig att gamla teleledningen i koppar ligger kvar och kommer in i huset vid centralen (har inte använts på 5år)

Känns lite rörigt nu men tror jag fick med allt.. /Kramla

:Edit rensat och förtydligat
 
Redigerat:
Det låter som att du inte har något annat ledande (metalliskt) som förbinder husen än el och data. Löper ethernetledningen i samma markrör eller precis bredvid elen? Om det är stora avstånd mellan el och data så kan det vara en risk.

Du verkar inte heller ha några fler inkommande ledningar utifrån än el, och den gamla telekabeln. Ledningarna inom tomten är så pass korta att de inte tillför något.

Om telekabeln verkligen avslutas vid elcentralen så bör den inte vara någon fara. Men får helst inte tränga djupare in i huset. Den kan hur som helst vara bra att klippa utanför huset.

Frågan är fortfarande varför data/TV gick sönder. Exakt vad gick sönder och var? Förutom att åskan kommer in via ledningar kan den induceras. När man räknar på sannolikheten för skador så säger standarden att nedslag i t.ex ett träd inom 500 meter från huset kan påverka. Du kan t.ex ha fått en elektromagnetisk puls in via antennen på taket, eller via en "loop" som jag beskrev ovan. Detta är svårare att skydda sig emot, om man inte bygger nytt för då kan man lägga in ett rutnät av armeringsjärn i väggarna...

En god början är ändå det skydd från Elrond som rekommenderas, placerat i mätarskåpet. Det är störs risk att nedslag sker nära elkabeln. Med tanke på dataledningarna undrar jag om det inte vore bra med ett jordtag också.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Ja, vid direktträff så känns det som att du mer hade behövt hjälp av byggare än elektriker efteråt.


Prata även med ditt försäkringsbolag om detta. Dvs inte enbart för att få ersättning för det som gått sönder.
De har i många fall rabatter på denna typ av åtgärder, exempelvis ger LF Bergslagen just nu 3000kr i installationsbidrag för överspänningsskydd.
I andra fall kan man få lägre premie om man gör vissa åtgärder.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att du inte har något annat ledande (metalliskt) som förbinder husen än el och data. Löper ethernetledningen i samma markrör eller precis bredvid elen? Om det är stora avstånd mellan el och data så kan det vara en risk.

Du verkar inte heller ha några fler inkommande ledningar utifrån än el, och den gamla telekabeln. Ledningarna inom tomten är så pass korta att de inte tillför något.

Om telekabeln verkligen avslutas vid elcentralen så bör den inte vara någon fara. Men får helst inte tränga djupare in i huset. Den kan hur som helst vara bra att klippa utanför huset.

Frågan är fortfarande varför data/TV gick sönder. Exakt vad gick sönder och var? Förutom att åskan kommer in via ledningar kan den induceras. När man räknar på sannolikheten för skador så säger standarden att nedslag i t.ex ett träd inom 500 meter från huset kan påverka. Du kan t.ex ha fått en elektromagnetisk puls in via antennen på taket, eller via en "loop" som jag beskrev ovan. Detta är svårare att skydda sig emot, om man inte bygger nytt för då kan man lägga in ett rutnät av armeringsjärn i väggarna...

En god början är ändå det skydd från Elrond som rekommenderas, placerat i mätarskåpet. Det är störs risk att nedslag sker nära elkabeln. Med tanke på dataledningarna undrar jag om det inte vore bra med ett jordtag också.
El och data ligger i samma rörgrav men i olika kabelrör detta är lika mellan hus-garage och garage-gästhus så det ligger hyfsat nära varandra men visst kan ett avstånd på upp mot 20cm finnas vid något ställe.
Den gamla telekabeln kommer in från andra sidan under garaget och följer sedan samma rörgrav till husets central, centralen är ganska mitt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.