Hej!

Min fyraåring lyckades tappa mina nycklar ner i hissgropen igår och jourhavande hissperson kostar 2500kr och kanske lite mindre på veckordagar, att fiska upp dem med en magnet eller liknande funkar inte heller pga jag inte ens kan se nycklarna där nere.

Såååååå - jag undrar om någon vet om hålet på bilden är ett vred (jag har en nyckel som passar) som öppnar hissdörrarna? Jag tror det är det men är osäker på vad som händer om man testar, bryts tex strömmen någonstans så att hissen inte startar igen förrän en tekniker trycker på en magisk knapp? Dvs - om jag mot förmodan skulle testa så vill jag vara hyfsat säker på att jag inte förstör hissen för mina grannar.
Vägg i inomhusmiljö med ljusknapp och en oidentifierbar liten rund objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus, ofokuserad bild av ett objekt, möjligtvis en möbel eller maskin, med synliga skruvar och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörröppning, skjutdörrar, vägg, modern arkitektur, inomhus, dörrhandtag och lås, öppningens mekanismer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl medveten om att det är farligt att hänga i hissgropen om hissen åker ner (dock att man kan krypa ihop där om så sker, det är bara tre våningar och gropen är på källarplan som sällan besöks) och att detta självklart endast ska utföras av proffs från Schindler. Så skjut mig - jag är vetgirig. :)

Kram från en som lyckligtvis har en fru med nycklar.
 
Vad gör du om någon person på ett diskussionsforum säger att du kan öppna dörrarna med låset du visar? Ger du dig på hissen då och kryper ner i gropen?

Jag hade då aldrig gett mig på att rota med en hiss.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jaaa vad skulle jag göra. Jag gläds åt jag vidgat min horisont helt enkelt. Jag har noll lust att handgripligen ge mig på någonting som riskerar att skada någon annan i alla fall, vore tex oskönt om mitt tilltag gör att en 10-åring ramlar ner en meter i schaktet för att hen inte ser att det inte är en hiss där utan bara mörker.

En tråd på Flashback föreslog just att öppna med en sådan nyckel, studsa ner och plocka upp den och genast upp igen och sedan gå vidare med livet. Om jag skulle överväga att följa det rådet så vill jag vara 100% säker på att jag inte förstör för eller skadar någon annan.
 
Rent konkret är det inget problem att öppna schaktdörren med lämplig nyckel bara du ser till att hissen står i plan och stilla vid någon av våningarna ovanför.Det är så någon reparatör etc också skulle göra för att få upp nycklarna. Var inte ensam och säkra så dörren inte går igen det är de viktiga punkterna om du ger dig in på detta.

Praktiskt tekniskt sett är det ofarligt och riktigt så men de formella "riskerna" får du själv avgöra. Det kan nog bli minst typ en cykelkorsningstråd av det om det vill sig lite. :)
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
För den som undrar så har mitt behov av att komma in i hissgropen upphört. Nycklarna som hade tappats ner där och åkt in en rejäl bit under hissen lyckades jag fiska upp med hjälp av en mobil jag sänkte ner på ett snöre och en annan mobil med videokontakt via FaceTime för att se vad som sker där under, en stark ficklampa att lysa ner med och en sån där avloppsrensare (som är som ett styvt stålband med en fjäder längst fram) som jag försett med en stark magnet längst fram. Avloppsrensaren var kanon i detta fall då jag behövde komma ner och sedan bort från väggen i hisschaktet som var närmast mig. Magneten räckte att dra nycklarna både inom synhåll och sedan upp för springan.
Metalltråd böjd till cirkel med nyckelknippa, projicerar skugga, betonggolv, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sjukt nöjd med mig själv och kosingen jag sparade på att inte engagera en jourhavande hissperson.



Men jag tänker fortfarande på hur det skulle gå om jag testade den där nyckeln och öppnade hissdörren. Det kommer gäcka mig en tid. Helt klart!
 
  • Gilla
  • Älska
Bo.Siltberg och 8 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Trekantnyckeln är mycket riktigt för att nödöppna dörren. Om det saknas räddningsutrymme över eller under hissen så har den oftast ett säkerhetssystem som spärrar hissen om du öppnar dörren på ett plan där hissen inte är. Ibland finns detta system trots att det finns räddningsutrymme. Sedan måste den normalt återställas antingen från maskinrummet eller med en speciell procedur. Så om du använder förståndet kan du öppna dörren och kliva ner i gropen utan att det är farligt. Men det är inte säkert att hissen startar igen efter det.
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
L LillaRackaren skrev:
För den som undrar så har mitt behov av att komma in i hissgropen upphört. Nycklarna som hade tappats ner där och åkt in en rejäl bit under hissen lyckades jag fiska upp med hjälp av en mobil jag sänkte ner på ett snöre och en annan mobil med videokontakt via FaceTime för att se vad som sker där under, en stark ficklampa att lysa ner med och en sån där avloppsrensare (som är som ett styvt stålband med en fjäder längst fram) som jag försett med en stark magnet längst fram. Avloppsrensaren var kanon i detta fall då jag behövde komma ner och sedan bort från väggen i hisschaktet som var närmast mig. Magneten räckte att dra nycklarna både inom synhåll och sedan upp för springan.
[bild]


Sjukt nöjd med mig själv och kosingen jag sparade på att inte engagera en jourhavande hissperson.



Men jag tänker fortfarande på hur det skulle gå om jag testade den där nyckeln och öppnade hissdörren. Det kommer gäcka mig en tid. Helt klar
L LillaRackaren skrev:
För den som undrar så har mitt behov av att komma in i hissgropen upphört. Nycklarna som hade tappats ner där och åkt in en rejäl bit under hissen lyckades jag fiska upp med hjälp av en mobil jag sänkte ner på ett snöre och en annan mobil med videokontakt via FaceTime för att se vad som sker där under, en stark ficklampa att lysa ner med och en sån där avloppsrensare (som är som ett styvt stålband med en fjäder längst fram) som jag försett med en stark magnet längst fram. Avloppsrensaren var kanon i detta fall då jag behövde komma ner och sedan bort från väggen i hisschaktet som var närmast mig. Magneten räckte att dra nycklarna både inom synhåll och sedan upp för springan.
[bild]


Sjukt nöjd med mig själv och kosingen jag sparade på att inte engagera en jourhavande hissperson.



Men jag tänker fortfarande på hur det skulle gå om jag testade den där nyckeln och öppnade hissdörren. Det kommer gäcka mig en tid. Helt klart!
Hej! Nu har detta hänt mig, jag tänkte köpa en avloppsrensare och prova samma sak men vilken magnet använde? Och vart kan jag köpa en sån?
 
  • Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Hej!

Vilken sjuk otur! Jag hade en stark magnet hemma sedan tidigare, så jag vet inte var jag fick tag på den. Men vilken som helst borde funka bara den är sjukt stark och verkligen sitter fast ordentligt framtill på avloppsrensaren. Lycka till!
 
Jag kan också tillägga att jag sprang på en hissrepratör och frågade vad som hade hänt om jag använt fastighetsnyckeln för att öppna. Han påstod att den här schindlerhissen vi har hade stannat tills en hissreparatör hade kommit och satt igång den igen. Så det var ju bra att jag tog egna initiativ på det sättet. Trist tycker jag, men säkrare så i guess.
 
L LillaRackaren skrev:
Han påstod att den här schindlerhissen vi har hade stannat tills en hissreparatör hade kommit och satt igång den igen. Så det var ju bra att jag tog egna initiativ på det sättet. Trist tycker jag, men säkrare så i guess.
Det skedde nyligen en olycka med en hiss som saknade räddningsutrymme. Som jag uppfattat det gick en hissmontör in på hisstaket och bad sin praktikant att återställa det säkerhetssystem som omtalas här. Hissen startade och åkte högst upp så att han klämdes ihjäl. Säkerhetssystem är ibland inte tillräckliga när det gäller folk som vet hur man tar sig runt dem.
 
A Avemo skrev:
Det skedde nyligen en olycka med en hiss som saknade räddningsutrymme. Som jag uppfattat det gick en hissmontör in på hisstaket och bad sin praktikant att återställa det säkerhetssystem som omtalas här. Hissen startade och åkte högst upp så att han klämdes ihjäl. Säkerhetssystem är ibland inte tillräckliga när det gäller folk som vet hur man tar sig runt dem.
Usch det där låter tragiskt. Det leder osökt tanken till Mission Impossible-scenen där samma sak hände.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.