Det låter vettigt. Vart kan man annars diskutera saken liksom?

En fundering jag haft är att om staten helt enkelt medger ´vissa avdrag i deklarationen för hantverkarens timpeng så skulle ju nästan all vilja ha ett kvitto till deklarationen och på så vis skulle ju dels antalet efterfrågade svartjobb bli färre. Dels skulle priset sjunka eftersom det måste skilja mer för att det skall "löna sig" för kunden jämnfört med att ta kvitto och dra av. Effekten av det blir ju att det inte kommer finnas så många hantverkare som utför svartjobb eftersom dom får för dåligt betalt.

Verkar det vettig eller haltar resonemanget?
 
Visst håller ditt resonemang, när ROT-avdraget fanns så minskade svartarbetet naturligtvis.
 
Min syn på svartjobb är att det är något som inte samhället skall sanktionera genom att tex ta upp det i ARN eller tingsrätter.
Har man valt att anlita svartjobbare så har man aktivt valt att ställa sig utanför samhällets skyddsnät.
Då gäller inga konsumenttjänstlagar, garantier eller yrkesmannaheder.

Har man tur så går allt bra.
Har man otur (vilket ofta händer) så blir det i längden dyrare än det hade varit att anlita "vitt".
Det är ju en chansning man tar.

Undanflykten att "inga hanverkarevill jobba vitt" klingar tomt i mina öron.
Om ingen anlitade svart så skulle de ju vara tvugna att jobba vitt!
 
Snailman
Som tur är räknas det (ännu) inte till svartjobb att själv utföra det jobb man vill ha gjort(för att torda anlita någon annan (svart elelr vit) så måste man ju lära sig allt om det som ska utföras, så då kan man ju lika gäran göra det själv sen, men tyvärr ökar hindren för detta, med tex krav på ka, byggfelsförsäkring, auktoriserade kylmontörer (för vissa värmepumpar), och dessa krav kommer väl att öka framöver så att man till slut inte får slå i en spik för att hänga upp en tavla ens...

(cyniker= ser saker som de är i verkligheten) :D
 
Håller med volvo. Den vanligaste och i princip första frågan man får när man tittar på ett jobb är "kan du ta det svart". Jag säger alltid nej och får jobbet ändå. Skulle alla hantverkare säga nej till svartjobb och kunderna slutade fråga det första dom gör skulle det inte finnas några svartjobb.
 
Då kan man ju undra sig i denna tid av svartjobbsdiskutioner om varför svartjobben finns. Varför väljer man att betala svart alt. utföra ett jobb svart? Något måste ju vara fel i skattesystemet. Men om vi bortser från det och att man skall följa det regler som gäller så hur skulle reglerna se ut för att både kund och hantverkare skulle vilja ha det "vitt"?

Som jag ser det så känns det fel att jag skall behöva arbeta 4h på mitt jobb för att ha en hantverkare hemma i 1h. Förhållandet borde ju vara 1:1 eller möjligen 2:1 men det finns ju ingen rimlighet i att man skall behöva arbeta 4 ggr så mycket som hantverkaren man anliter.

Fler synpunkter och hur ser ni som är hantverkare på saken. Om man bortser från lag och moral hur skulle det se ut för att man hellre skulle göra ett jobb vitt än svart. Som det är nu är det klart som korvspad att det lockar att göra jobb svart.
 
Snailman
Nej, det finns ingen rimlighet i det. Vilket gör att man själv byter till vinterdäck servar bilen, målar huset osv. Det tråkiga med det, är tyvärr att man normalt inte har möjlighet att ta ledigt denna tid från jobbet, utan måste göra det på sin fritid. Men det har jag tänkt åtgärda genom att sluta jobba:) Jag antar att det är såhär regeringen vill ha det annars hade man väl inte gjort såhär...

Jag antar att tillräckligt många 'inte' gör som jag, för då skulle väl samället braka ihop....:cool:
 
Jag är hantverkare och kan hålla med om att det är dyrt att anlita oss.

Alla måste förstå att en hantverkare tjänar inte mer än någon annan som jobbar vitt.
Om man har 10.000:- kvar när moms och material är betalt, kommer ytterligare 64% att försvinna i sociala avgifter och skatter. Det betyder att hantverkaren får behålla 3600:- kr av 10.000:- kr.
Alltså arbetar en hantverkare 3 timmar för att få betalt för 1 timme.

Jag debiterar 340:-/tim+ moms. Efter att jag betalat telefon, kontor,porto,revisorn,brevpapper, mm,så tar jag ut en lön på 20.000:-/mån före skatt. Då jobbar jag mer än 8 timmar om dagen. Varav ett visst antal timmar är oavlönat. Tex när jag tiitar på jobb, sköter papper mm.
Om regeringen skulle ändra lagstiftningen och inkluderade hantverkstjänster som hushållsnära tjänster skulle antalet vita arbeten öka och kunden skulle inte uppleva hantverkaren som lika dyr.
 
Diskussionen om detta brukar dyka upp med täta mellanrum. Jag tror de flesta är överens om att fenomenet med svartjobb finns därför att det är så lönsamt för bägge parter. Det blir "halva priset" för den som anlitar, och de som utför arbetet får "dubbelt upp" i sin plånbok.

Staten skulle kunna hjälpa till lite, genom att låta människor göra avdrag för byggtjänster, så att det motsvarade fastighetsskatten och kanske ett par basbelopp eller så av en eventuell reavinstskatt vid försäljning. Då skulle det bli viktigt att hålla koll på kvittona, och redovisa arbetena.

En annan faktor, som jag tror driver svartarbetena, är att så lite av våra trygghetssystem är inkomstberoende. Om man redovisar en normal lön, och tar ut ytterligare 5000kr svart vid sidan av, så betyder det väldigt lite för pensionen och sjukförsäkringen, jämfört med att ha lagt de fem tusenlapparna vitt pp lönen. Maxtaken i socialförsäkringssystemet gör det inte alls lönsamt att jobba allting vitt.

I ärlighetens namn så är statens agerande inte heller särskilt renhårigt. Nästa år prognostiseras ett överskott i statens finanser på runt 100 mijarder kronor. Det är pengar som de tar ut av medborgarna i form av skatter och avgifter, som de inte hittar något att göra med. 100 miljarder... Det finns utrymme att sänka skatterna.
 
Hemmakatten
Samtidigt ska man komma ihåg att svartjobb är ett brott, ett kriminellt beteende. Till skillnad från bidragsfusket så skulle svartjobben (om de vore vita jobb) generera 15ggr mer intäkter till staten, och därmed sänka skatten för oss alla radikalt.
 
Hemmakatten skrev:
Samtidigt ska man komma ihåg att svartjobb är ett brott, ett kriminellt beteende. Till skillnad från bidragsfusket så skulle svartjobben (om de vore vita jobb) generera 15ggr mer intäkter till staten, och därmed sänka skatten för oss alla radikalt.
Svartjobb är ju ett brott jämnförbart med en fortkörning eller liknande. Däremot är jag ju av den meningen som framkommer här i tråden att staten bör stimulera marknaden och påverka reglerna så att det blir lönsammare att hålla reda på kvitton och att få ett arbete utfört vitt och vidare att det bli olönsamt att utföra ett svartjobb.

För precis som du skriver så står svartjobbena för et mycket större inkomstbortfall för staten än de fuskade bidragena. Skildnaden är att ett bidrag utbetalas till någon "utan motprestation" medans vid ett svartjobb så är det ju iaf. någonting som blir gjort.

Sen är det ju lite skildnad på svartjobb och svartjobb. En människa som arbetar som vanligt på dagarna och kör lite extra på kvällar och helger är ju en sak men folk som är sjukskrivna eller arbetslösa och svartjobbar och lyfter bidrag samtidigt har jag inte mycket till övers för. Denna grupp blåser ju staten på båda håll.

Vidare så är det ju lite lustigt att man skall behöva betala mer skatt om man jobbar över. Det borde väll snarare vara så att det är lägre skatt på övertid. Man skall ju inte behöva bestraffas för att man är "duktig".
 
Hemmakatten skrev:
Samtidigt ska man komma ihåg att svartjobb är ett brott, ett kriminellt beteende.
Ja, det är lite förvånande att så många tycket att det är OK. Annat, som t.ex. lämpliga priser på stulna verktyg ser man aldrig några diskussioner om här i forumet.
 
Hemmakatten skrev:
Samtidigt ska man komma ihåg att svartjobb är ett brott, ett kriminellt beteende. Till skillnad från bidragsfusket så skulle svartjobben (om de vore vita jobb) generera 15ggr mer intäkter till staten, och därmed sänka skatten för oss alla radikalt.
Det är dock troligt att många jobb aldrig skulle bli utförda om dom behövde vara vita. Som det är nu så är det bara ett skattetillfälle i en lång rad som staten går miste om. Jag skattar för mina inkomster och den som jag köper svarttjänsten av spenderar antagligen en hel del av pengarna på tjänster som i sin tur skattas. Skulle vara intressant att se en vetenskaplig jämförelse av statens intäkter med och utan svarttjänster....

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.