Hej!

Jag har precis köpt en luftavfuktare till min källare på inrådan av en besiktningsman. På luftavfuktaren kan jag ställa in hur mycket luftfuktighet jag vill sträva efter, ett tal mellan 35 och 70 som anger luftfuktighet antar jag.

Vad tycker ni att man ska ställa in den på? Det är ju en källare och jag vill att det ska vara så lite fukt som möjligt så spontant vill jag sätta den på 35%. Finns det någon nackdel med det? Det går åt mer ström men hellre en torr källare antar jag...

// Andreas
 
Flyttar ämmnet till Grund & Markarbeten. Här brukar det vara lite snack om Luftavfuktare.

För att svara på lite frågor..
Naktdelarna är väll,

Elräkning, slitage, oljud.

Det är mycket fukt nu så min luftavfuktare går nästan hela tiden. Den står på någonstanns 45-50%.
 
De flesta använder avfuktning för att motverka mögelpåväxt. För detta räcker att man kommer ner till 70%RF. Alltför torr luft har skadliga effekter - trä spricker, slemhinnor mår inte bra, det kostar pengar till ingen nytta.......

Nu på vintern krävs sällan avfuktning inomhus eftersom uteluften är relativt kall varför den uppvärmda luften i bostaden automatiskt får en låg RF. Möjligen skulle det behövas om du har en mycket kall källare eller kalla ytor i källaren där det blir kondens.

Som sagt - 70% RF räcker.
 
Ok, det låter ju bra. Det är precis som du säger att det är för att förhindra mögeltillväxt jag har avfuktare, jag har en gosig oljepanna i källaren som gör att det är varmt och gott i källaren men eftersom vi hänger tvätt där vill vi gärna att fukten ska tas om hand på något sätt.

Luftfuktigheten har enligt vår avfuktare legat på runt 45-50 % sen vi satte på den, jag vill gärna ha en avfuktare på, annars har vattnet svårt att försvinna från källaren och det brukar leda till dåligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.