L Lindusfindus skrev:
Tack! Bra tips!

Ja, läser jag vissa av svaren verkar de ”bra” i byggbranschen gå opåverkade ur detta.


Vi alla har fått ökade omkostnader och kommer försöka sänka våra utgifter. Resonemanget från hantverkarna/byggarna (jag även innan denna tråden pratat med) är att de kommer öka priserna för att täcka sina ökade levnadskostnader.
Det håller inte…
L Lindusfindus skrev:
Tack! Bra tips!

Ja, läser jag vissa av svaren verkar de ”bra” i byggbranschen gå opåverkade ur detta.


Vi alla har fått ökade omkostnader och kommer försöka sänka våra utgifter. Resonemanget från hantverkarna/byggarna (jag även innan denna tråden pratat med) är att de kommer öka priserna för att täcka sina ökade levnadskostnader.
Det håller inte…
Det kan vara annorlunda på andra orter men skall man kunna möta kundernas sjunkande betalningsförmåga med att sänka sina inkomster samtidigt som både verksamhetens kostnader och ens egna levnadskostnaderökar i den här takten då blir det personlig konkurs.
Somliga tycker det är en trevlig hobby att tvinga byggare i konkurs men jag tycker inte om när folk marknadsför den hobbyn som en lösning på kristidsproblemen.

Min lösning på problemet är att försöka samarbeta bättre så att kunden kan bidra med egen arbetsinsats på just de punkterna där extra händer ger störst skillnad för projektkostnaden och på sådant sätt och sådana tider att kunden har de bästa möjligheterna att bidra.
Det blir mindre pengar för mig totalt sett när det blir färre avlönade timmar på varje projekt men det är faktiskt betydligt bättre ekonomi att arbeta halvtid och kunna sätta arbetslösa timmar på att reparera bilen eller hugga ved eller plocka bär eller reparera verktyg och utrustning det vill säga saker som minskar mina omkostnader och mina levnadskostnader än att arbeta heltid men inte kunna ta betalt för timmarna som man inte heller kan sätta på någonting annat produktivt.
 
  • Gilla
Pörtet och 3 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Är det bara i min bransch och mitt yrke (technology) som priser pressas när efterfrågan är mindre än utbudet? 🤔
Arkitekter som får mindre att göra, sänker ex. de inte sina priser alls?
Tittar jag på bygg/entreprenad så är rörelsemarginalerna ca 2%.

Vilken prisreduktion har dom möjlighet att ge?

Att dom har så låg rörelsemarginal beror nog på att dom i stort sett inte tar någon nämnvärd risk. Och då kan dom inte ta ut högre marginal. Man får komma ihåg att konkurrensen pressar ned marginalerna till ett minimum.

Det är nog bara egenföretagare i branschen som kan sänka priset. (Genom att sänka sin egen lön).
I alla fall så länge facket hellre skapar arbetslöshet.
 
  • Gilla
Lovisasj och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vi riktigt gamla IT-snubbar har aldrig haft studieskulder heller eftersom det aldrig funnits någon utbildning att gå, vi har alltid varit i fronten på tekniken och lärt oss själva (autodidakt).
Lite off topic då men Datatekniklinjen startade ca 1974 har för mig. Dvs de som är runt 66 nu har kunnat gå den. Innan dess fanns det datateknik inriktning på andra linjer.

Kurser i ADB fanns tidigare. Men det är klart att startade man på 1950-talet fick man nog lära sig mycket själv. Var nog ganska få som jobbade med datorer då förvisso.

Lära sig själv kan man ju göra. Stor risk då att man missar väsentliga saker. Har märkt det på folk som är självlärda. Finns stora hål där dom inte varit intresserade. Och det kan vara ganska allvarliga hål.
Knyter vi an till forumet här, så kan jag iaf tänka mig att utbildade elektriker har en del synpunkter på hur självlärda gör.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lite off topic då men Datatekniklinjen startade ca 1974 har för mig.
I Lund ett antal år senare - 81/82?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tittar jag på bygg/entreprenad så är rörelsemarginalerna ca 2%.

Vilken prisreduktion har dom möjlighet att ge?

Att dom har så låg rörelsemarginal beror nog på att dom i stort sett inte tar någon nämnvärd risk. Och då kan dom inte ta ut högre marginal. Man får komma ihåg att konkurrensen pressar ned marginalerna till ett minimum.

Det är nog bara egenföretagare i branschen som kan sänka priset. (Genom att sänka sin egen lön).
I alla fall så länge facket hellre skapar arbetslöshet.
Alla organisationer växer i princip till sitt budgetutrymme, i detta fall vad kunderna har möjlighet att betala. Ifall betalningsförmågan minskar kommer man tvingas skära i branschen, aningen genom att mindre jobb blir beställt --> uppsägningar/minskad arbetstid, eller genom besparingar --> effektiviseringar/lönesänkningar.

För oss konsumenter vill vi ju hellre se det senare, men det blir säkert en kombination.

Det är klart att mycket går att skära i, rullar många dyra firmabilar ex. Men, man sitter ju där med leasingavtal så tar tid innan sådant får genomslag.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lite off topic då men Datatekniklinjen startade ca 1974 har för mig. Dvs de som är runt 66 nu har kunnat gå den. Innan dess fanns det datateknik inriktning på andra linjer.

Kurser i ADB fanns tidigare. Men det är klart att startade man på 1950-talet fick man nog lära sig mycket själv. Var nog ganska få som jobbade med datorer då förvisso.

Lära sig själv kan man ju göra. Stor risk då att man missar väsentliga saker. Har märkt det på folk som är självlärda. Finns stora hål där dom inte varit intresserade. Och det kan vara ganska allvarliga hål.
Knyter vi an till forumet här, så kan jag iaf tänka mig att utbildade elektriker har en del synpunkter på hur självlärda gör.
Exakt!!
 
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Du kommer antagligen inte att kunna pressa priserna MEN du har mycket större möjligheter att hitta en kompetent byggare till ett rimligt pris jämfört med om du hade upphandlat detta för 1-2 år sedan.
 
  • Gilla
Mido11 och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lite off topic då men Datatekniklinjen startade ca 1974 har för mig. Dvs de som är runt 66 nu har kunnat gå den. Innan dess fanns det datateknik inriktning på andra linjer.

Kurser i ADB fanns tidigare. Men det är klart att startade man på 1950-talet fick man nog lära sig mycket själv. Var nog ganska få som jobbade med datorer då förvisso.

Lära sig själv kan man ju göra. Stor risk då att man missar väsentliga saker. Har märkt det på folk som är självlärda. Finns stora hål där dom inte varit intresserade. Och det kan vara ganska allvarliga hål.
Knyter vi an till forumet här, så kan jag iaf tänka mig att utbildade elektriker har en del synpunkter på hur självlärda gör.
finns mängder av självlärda på ledande poster på många stora it företag
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns mängder av självlärda på ledande poster på många stora it företag
Absolut!
Men det finns desto fler personer på höga positioner med minst en högskoleexamen…
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Du kommer antagligen inte att kunna pressa priserna MEN du har mycket större möjligheter att hitta en kompetent byggare till ett rimligt pris jämfört med om du hade upphandlat detta för 1-2 år sedan.
Det är en trevlig ”biverkan”!
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Det är en trevlig ”biverkan”!
Fast då du har hittat en skall du inte driva honom i konkurs.

Det är nu som folket väljer vilken sorts byggbransch vi kommer att ha efter krisen.
Om priserna skall ned så är det de oseriösa som finns kar för de har alltid lägre kostnadsprofil med obetalade löner och svartarbete och obetalade underleverantörer och stulet material och obefintligt arbetarskydd och naturligtvis ansvarslösa slarviga arbetare och mästare som aldrig håller ett löfte och arbeten som länas oavslutade.
Är det så man vill ha det skall man prispressa nu. De har nämligen aställda och leverantörer och socialkontor som betalar en stor del av deras produktionskostnader.

Vill man däremot ha kunnigt folk som gör ett gott arbete för skäligt betalt (timkostnad plus materialkostnad och ingenting mer) då är det sådana företag man skall anlita men prispressa oss inte under nivån skälig timpenning plus faktisk materialkostnad för då tvingas vi lägga ned på grund av att våra kostnader är så mycket högre än de oseriösas kostnader.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast då du har hittat en skall du inte driva honom i konkurs.
H heimlaga skrev:
Det är nu som folket väljer vilken sorts byggbransch vi kommer att ha efter krisen.
Om priserna skall ned så är det de oseriösa som finns kar för de har alltid lägre kostnadsprofil med obetalade löner och svartarbete och obetalade underleverantörer och stulet material och obefintligt arbetarskydd och naturligtvis ansvarslösa slarviga arbetare och mästare som aldrig håller ett löfte och arbeten som länas oavslutade.
Är det så man vill ha det skall man prispressa nu. De har nämligen aställda och leverantörer och socialkontor som betalar en stor del av deras produktionskostnader.

Vill man däremot ha kunnigt folk som gör ett gott arbete för skäligt betalt (timkostnad plus materialkostnad och ingenting mer) då är det sådana företag man skall anlita men prispressa oss inte under nivån skälig timpenning plus faktisk materialkostnad för då tvingas vi lägga ned på grund av att våra kostnader är så mycket högre än de oseriösas kostnader.
Jag förstår hur du menar, och självklart otrevligt om någon går i konkurs.
(Sedan vet jag inte hur jag skulle kunna driva någon i konkurs)

Men, skall alla inkl. du och jag tänka likadant när det gäller att ex. Köpa en bostad?

Skulle du då buda 2021-2022 års bostadspriser, det är ju ändå schysstast, och vi kan påverka på det sättet hur djup bostadskraschen skall gå, då går ju imte husägaren ev. back, eller skulle du buda en summa som gäller nu 2023?
 
L Lindusfindus skrev:
Jag förstår hur du menar, och självklart otrevligt om någon går i konkurs.

Men, skall alla inkl. du och jag tänka likadant när det gäller att ex. Köpa en bostad?

Skulle du då buda 2021-2022 års bostadspriser, det är ju ändå schysstast, då går ju imte husägaren ev. back, eller skulle du buda en summa som gäller nu 2023?
I min värld sker ett köp vid det tillfälle och marknadsläge där man befinner sig just då.

Det innebär att ett husköp sker just nu och vad säljaren betalade i en annan tidsålder kan inte få påverka. Det kan vara att hans förfäder fick fastigheten gratis som skattevrak på 1600-talet och inte skall han sälja den gratis för det. Inte heller kan man betala överpris för att han köpte den för överpris 2022.
Därför kan man inte heller begära att en byggare skall arbeta för priser som är anpassat till hans omkostnader som de var år 2021. Det är här och nu som räknas.

Eftersom det är här och nu som räknas och vi befinner oss i kris här och nu och ingen människa skall behöva betala för luft här och nu så kan man gott göra så som någon av mina kunder har gjort. De ville veta ganska utförligt vad jag har för omkostnader. För att kunna komma överens om en timdebitering som ger mig en rimlig lön som går att leva på och alla omkostnaderna täckta och ingenting utöver det. Det tyckte jag var hederligt och rejält för båda parter.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I min värld sker ett köp vid det tillfälle och marknadsläge där man befinner sig just då.

Det innebär att ett husköp sker just nu och vad säljaren betalade i en annan tidsålder men andra priser kan inte få påverka. Det kan vara att hans förfäder fick fastigheten gratis som skattevrak på 1600-talet och inte skall han sälja den gratis för det. Inte heller kan man betala överpris för att han köpte den för överpris 2022.
Därför kan man inte heller begära att en byggare skall arbeta för priser som är anpassat till hans omkostnader som de var år 2021. Det är här och nu som räknas.

Eftersom det är här och nu som räknas och vi befinner oss i kris här och nu och ingen människa skall behöva betala för luft här och nu så kan man gott göra så som någon av mina kunder har gjort. De ville veta ganska utförligt vad jag har för omkostnader. För att kunna komma överens om en timdebitering som ger mig en rimlig lön som går att leva på och alla omkostnaderna täckta och ingenting utöver det. Det tyckte jag var hederligt och rejält för båda parter.
Har man möjlighet att ta hänsyn till (högre) omkostnader är det bra.

De flesta av oss har ju inte det, utan behöver minska sina utgifter om det överhuvudtaget skall kunna bli någon affär.

Därav min egentliga fråga, var kan jag prispressa, var finns marginalerna, lyckas jag ”prispressa” kanske jag kan bidra till att en firma har jobb i 8 månader, annars måste jag ju avvakta bättre tider.
Jag köper ex. inte tomater för 60-80kr/kg, även om vissa omkostnader gör att priset sticker iväg dit.


Så, kan snickare i storstäderna börja ta ner sina timarvoden från 600-800kr/h nu när efterfrågan minskar sjukt mycket?
Det är ju en rätt hög timpeng.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju bli billigare genom att du får tag duktigt folk som dessutom stannar på arbetsplatsen. Rätt person på rätt plats sparar tid. Tid är pengar.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.