Hejsan, vi har precis köpt ett hus och håller nu på att planera inför renovering, inköp mm. Vi har vart runt och tittat en del på badrum och efter varje gång så undrar vi alltid samma sak... vad är det för skillnad på en dyr och billig toalettstol eller ett badkar? Vi fårstår självklart att man betalar en hel del för märket & designen, men är det så stor skillnad på kvalitén?

Tex
På Silvan hittar man toalettstolar som kostar från 700kr (Basic har jag för mej att märket hette) till 2500kr (Gustavsberg eller likande). Till utseendet ser dom ganska lika ut, men hur stor skillnad är det egentligen på kvalitén? När man sen kommer till en butik specialicerad på kök & bad så kostar en toalettstol allt från 2000kr till 8000kr.

Ska man bara satsa på dyrare kända Svenska märken eller ska man fundera på billigare "no name" märken?

Hur har ni andra tänkt vid inköp?

// Daniel
 
Har faktiskt köpt en gustavsberg för dryga 2200 för att ersätta en av våra gamla toaletter den gamla var oxå gustavsberg...
skall börja renovera ett badrum nu och kommer sätta ytterligare en gustavsberg.. känns tryggare på nått sätt
plus att den var faktiskt snyggare än Basic på sylvan...
Men om det är någon skillnad vet jag inte...
 
Finns en tråd här någonstans, typ ett par veckor sedan.

En familj som valt en Svedberg sto. Inte billig, men tydligen ett okänt märke som Svedbergs klistrar sin skylt på.

Den och tydligen en större serie med liknande stolar från svedbergs luktade avlopp. Det berodde på altför porös keramik så lukten letade sig igenom porslinet,förbi vattenlåstet. När de bytte stolen till ett annat fabrikat visade det sig också att stolen var kraftigt skev. De hade tidigare trott att det var deras golv som var ojämt.

Jag tror att det kan finnas skäl att välja kända märken, Svebergs må vara känt men inte för toa stolar.
 
Har nyligen installerat en IFÖ 6860, valde den bla. för att den är svensktillverkad och har snygg design. Min förhoppning är att om jag skulle behöva så finns det reservdelar till den om tio år. Den som lever får se ... Stolen kostade 2400 på Rinkabyrör (helt komplett). Samma stol på K-rauta kostar ca 3000kr.

Personligen så avskyr jag silvan även om dom ibland har bra saker. Vissa saker är billigare men ibland är det betydligt dyrare än tex K-rauta som ligger precis brevid där jag bor. (tex kakelsnöre, 119kr på silvan, 29kr på K, bara för att ta ett exempel på rak arm)

Kvaliteten på toastolen Basic kan jag dock inte alls säga något om. Har man tur så funkar den ju toppen. Jag själv resonerade att vi kommer förhoppningsvis kunna ha våran stol i minst 20 år så ... lite extra kan det vara värt. Dom stolar vi bytt ut hittils (gustavsberg) är säkert 30 år gamla så dom kan hålla bra länge.

Sen måste man kanske inte heller köpa italienska designstolar för 20000 ... tror inte man sk**er bättre på dom ;)
 
Hill73 skrev:
Har nyligen installerat en IFÖ 6860, valde den bla. för att den är svensktillverkad och har snygg design. Min förhoppning är att om jag skulle behöva så finns det reservdelar till den om tio år. Den som lever får se ... Stolen kostade 2400 på Rinkabyrör (helt komplett). Samma stol på K-rauta kostar ca 3000kr.
Kan nämna några egenskaper som finns på din 6860 som saknas på de billiga skitstolarna:
6860, har en hel cistern.. Du slipper mao den där glipan runt cisternlocket som samlar vått kletigt damm. I cisternen ligger vattnet i en "plastvattenbehållare" så cisternens yta är inte lika kall som på andra wc-stolar, fördelen med detta är att den varma luften inte kondenseras mot cisternen.. Mao en torr o fräsch cistern som inte samlar damm. Du har en hygienisk doseringslösning i spolknappen.

Vidare kan man säga om wcstolar att de dyrare ofta har bättre keramik eller att den är bränd flera ggr (eller hur det nu va). Hur som helst (ni har kanske sett när ni varit på charter hur risiga stolar det ofta är utomlands) , sämre behandlat porslin, tappar sin vita glans och lyster.

Värt att notera när priser jämförs är att kolla om:
wc-kranen ingår? (ca 100kr?)
Ingår WC-sits? (200-600kr?)
Hel och halvspolning?

Och som någon nämnde.. Går det att få reservdelar till de billiga "no-name"-stolarna?
 
Tack för snabba svar. =)

Känns verkligen som det är mer värt att satsa på en mellanpris-stol dvs runt en för 2000-3000kr... Är det någon som har bra erfarenhet av vissa modeller/märken?
 
Nåt som är väldigt viktigt är vilka möjligheter det finns att få tag på reservdelar i framtiden. Det är främst slitdelarna i spolsystemet som man behöver skaffa nya med jämna mellanrum.
 
ifö, ido, gustavsberg är tre välkända och bra märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.