Hej!

Hur mycket kostar att gräva ut en källare på 60 m2 och 4 m djup bredvid hus?

Hur mycket tar tid?

Hur mycket kostar om man själv gör jobbet med att hyra eller köpa en minigrävare?

Mvh
 
Vad är dimensionerna på hålet (längd, bredd)?

Kommer man in på tomten med en rejäl maskin (vad är minsta infartsbredd) ?

Kommer man åt med en grävmaskin runt om (hur stor plats finns det runt hålet) eller bara från tre sidor eller två eller en sida??

4 meter djupt hål är en stor källare..

Var gör du av schaktmassorna (240 kubikmeter)?

En minigrävare kan nästan inte gräva 4 meters djupt hål, då måste du köra ner i hålet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är dimensionerna på hålet (längd, bredd)?

Kommer man in på tomten med en rejäl maskin (vad är minsta infartsbredd) ?

Kommer man åt med en grävmaskin runt om (hur stor plats finns det runt hålet) eller bara från tre sidor eller två eller en sida??

4 meter djupt hål är en stor källare..

Var gör du av schaktmassorna (240 kubikmeter)?

En minigrävare kan nästan inte gräva 4 meters djupt hål, då måste du köra ner i hålet
Har inte tänkt på dem än.
 
Kevin Bergman Kevin Bergman skrev:
Har inte tänkt på dem än.
Då är det gratis än så länge 😉
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Kevin Bergman Kevin Bergman skrev:
Hej!

Hur mycket kostar att gräva ut en källare på 60 m2 och 4 m djup bredvid hus?

Hur mycket tar tid?

Hur mycket kostar om man själv gör jobbet med att hyra eller köpa en minigrävare?

Mvh
Varför inte fråga medlemmen @Viktorcloetta som grävt ut källaren 'för hand' med spade och hinkar?
 
Kevin Bergman Kevin Bergman skrev:
Har inte tänkt på dem än.
Fyra meter djupt, det är mycket. Det är ett väldigt stort hål du pratar om. Jag hade inte gjort det med minigrävare. Det går såklart. Men gud vad mycket du kommer behöva schakta bort.

Tror som föregående talare att du får göra en ramp så du kan gräva nere i hålet med minigrävaren.

Det är ju 240 kubikmeter jord (väl??) som ska bort, var ska du lägga det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
240 kubik som snarare blir 500 kubik när det är uppgrävt...
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Den stora kostnaden är inte grävningen utan hanteringen av schaktmassorna, om det måste köras på deponi.

Har man möjlighet att ta hand om schaktmassorna lokalt och man har gott om tid är det ju ett mysigt projekt för en hemmafixare.

.....men om det verkligen ska grävas 4m är det en rätt avancerad manöver och massorna som ska flyttas är enorma.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om du hittar någon som behöver schaktmassorna så kan du ju bjuda dom. Men som sagt.. När man gräver ett hål så blir det säkert dubbla volymen. Jag byggde en pool 8x4 och det blev 20 lastbilar. 8x4X2 Meter grävde jag .

Skulle aldrig försöka göra detta med en minigrävare då du kommer behöva flytta massor hela tiden.
 
  • Wow
Kevin Bergman
  • Laddar…
Jag vill inte vara med och förstöra kalaset, men att gräva ett fyra meter djupt hål innebär ett rejält marktryck på de källarväggar du tänkt dig. Det kräver också rätt rejäla arrangemang för att hålla väggarna till gropen uppe, och jag ser framför mig risken att du stöter på grundvatten och riskerar stabiliteten för befintligt hus. Och 500 kubikmeter med minigrävare? Du är medveten om att vi talar om cirka tusen ton massor?
 
  • Gilla
Elin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Ok vi har redan ångrat oss att gräva. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
  • Haha
Helmersson och 2 till
  • Laddar…
Kevin Bergman Kevin Bergman skrev:
Ok vi har redan ångrat oss att gräva. Tack för hjälpen
Det gick snabbt, här jobbar vi effektivt ;=)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fritzl eller prepper?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.