Kikar på kommunens hemsida ang om det behövs bygglov/bygganmälan för ett hus på 20 m2.
Jag vet reglerna ang attefallshus i övrigt men det finns undantag där inget behöver göras som vi tolkar det.
(en granne som kontaktade kommunen fick rätt i att det inte behövdes nånting till kommunen med liknande fall...)


Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område. OK
Byggnaden inte dominerar över huvudbyggnaden OK
Byggnaden är fristående OK
Byggnaden är i direkt anslutning till huvudbyggnaden. OK
Byggnaden placeras 4,5 från tomtgräns OK

Sista punkten är lite lurig
______________
FASTIGHETEN LIGGER UTANFÖR SAMANHÅLLEN BEBYGGELSE
Sammanhållen bebyggelse är en grupp byggnader om 10 till 20 hus.
______________

Det finns 9 Fastigheter i området men om man skall räkna alla hus ( garage, vedbodar, attefall, friggebodar mm ) så är det ju typ 30 "byggnader"

Är det huvudfastigheter man menar eller alla byggnader som finns ?
 
Vad för typ av byggnad planar du? Kolla så att det inte är olika regler för bostadshus och komplementbyggnad. Du ser ut att uppfylla alla krav i övrigt.
 
Ring kommunen och fråga så ser de alla dina förutsättningar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad för typ av byggnad planar du? Kolla så att det inte är olika regler för bostadshus och komplementbyggnad. Du ser ut att uppfylla alla krav i övrigt.
Typ attefallshus 20 m2 men OM jag läser det rätt förutom den punkt som jag ställer i min fråga så kan ag bara börja bygga utan kontakt med kommunen.
 
Nja, står det verkligen att du får bygga bostadshus utan bygglov eller bygganmälan? Ej sammanhållen bebyggelse gissar jag att du bor i.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ring kommunen och fråga så ser de alla dina förutsättningar
Har inte bästa erfarenheten av handläggarna på kommunen så helst inte...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, står det verkligen att du får bygga bostadshus utan bygglov eller bygganmälan? Ej sammanhållen bebyggelse gissar jag att du bor i.
Hus som verkstad, inte bostadshus.

Klippte exaktare texter från kommunen:

Byggnation utanför detaljplanerat område eller sammanhållen bebyggelse​

Om fastigheten är ett en- eller tvåbostadshus eller fritidshus behövs i vissa fall varken bygglov eller anmälan. Det gäller om alla dessa punkter är uppfyllda:
  • Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse, se förklaring under punktlistan.
  • Byggnaden inte dominerar över huvudbyggnaden.
  • Byggnaden är fristående.
  • Byggnaden placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshuset.
  • Byggnaden placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen (närmare tomtgräns kräver medgivande av granne).
  • Byggnaden kräver inte bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området.
Sammanhållen bebyggelse är en grupp byggnader om 10–20 hus som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller park. Kontakta gärna bygglovenheten om du är osäker på om din byggnad ligger utanför sammanhållen bebyggelse eller ej.

 
Jaha, då skulle jag säga bygg :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, då skulle jag säga bygg :)
Sen kommer en följdfråga...
Om man då har en verkstad på tomten som då inte behöver anmälan eller lov från kommunen,

Får man då bygga ett väggbyggt växthus på 18 m2?
Alltså om man då ansöker om det. ( byggllov tolkar jag det som)

Tänker att attefalls facket redan är fyllt med det huset på 20 m2

Sen finns det ju Friggebods delen men då max 15 m2...inte lika intressant.
 
Inte säker på att attefallsdelen är utnyttjad då du aldrig gör bygganmälan. För 18m2 utbyggnad / växthus behöver du troligen bygglov
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte säker på att attefallsdelen är utnyttjad då du aldrig gör bygganmälan.
Attefall är väl inte aktuellt utanför detaljplan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Attefall är väl inte aktuellt utanför detaljplan?
Stämmer nog bra, inte tänkt på detta så noga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.