Enkelt uttryckt är vi i stort behov av en riktigt effektiv dammsugare. Ingen av våra tre andra dammsugare klarar av huset riktigt, hur ofta vi än dammsuger. Våra sex st hundar å tre katter gör sitt till med sin "pälssläppning"..
Ja vi själva är rätt duktiga med för den delen å alstra jobb till dammsugaren.
Så en dammsugare med hög sugkraft som verkligen tar djurhår är av högsta prioritet.
Därför tror jag vi skulle kunna vara lämpliga som testfamilj av dammsugare.
 
1) Min erfarenhet är att de flesta suger tillräckligt bra, vissa mer, vissa mindre, men tillräckligt. Det som spelat störst roll för mig i praktiken är lång räckvidd, låg ljudvolym och ett bra munstycke. Framför allt de två första. Det är ett helsike att dammsuga när man behöver springa runt och flytta kontakten flera gånger och samtidigt riskera hörselskador.

2) Jag dammsuger ofta, men min gamla dammsugare är sprucken lite överallt, bla så sitter inte munstycket fast, det gör allt väldigt komplicerat. En ny modern dammsugare hade varit perfekt.
 
Vilken bra tävling!
Det jag uppskattar och vill se hos en bra dammsugare är:
* Den ska vara smidig att manövrera, inte vara för tung och klumpig.
* Ha bra uppsugningsförmåga för olika typer av smuts på olika typer av underlag.
* Ha ett bra filter så att så mycket damm och andra partiklar som möjligt stannar kvar i dammsugaren.
* Sladden och slangen ska ha bra längd så att man når ordentligt utan att ständigt byta uttag.
* Tillbehören ska vara många och gärna olika munstycken som gör att man kommer åt överallt och som är anpassade för olika underlag.
* Att den är tyst är ett måste då jag ibland måste dammsuga när övriga i familjen sover.
* Den ska ha en rymlig uppsamlingspåse som håller tätt och den ska vara lätt att byta.
* En bonus är att dammsugaren har en glad färg som gör det roligare att städa och snyggare att låta den stå framme.

Jag ser mig själv som en lämplig testare därför att:
* Vi bor på landet, omgivna av all slags smuts som hamnar inomhus. Ni vet hur det är...
* Här bor vi tvåbeningar, fem katter och jag är dagmatte åt flera hundar varje vecka. Alla som har husdjur vet ju hur det ser ut en timme efter att man dammsugit vad det gäller päls, kattsand m.m
* Här bor också ibland en liten tjej som sitter i rullstol. Den drar in mycket grus framförallt i hallen så där står
dammsugaren ständigt framme.
* Huset består av två våningar så det är stor yta att hålla ren.
* Jag är i den åldern nu så att jag har hunnit avverka ett antal dammsugare så jag vet precis när jag funnit en som är riktigt, riktigt bra.
 
Åh vad roligt!

1. Att den är lätt och behändig att bära runt på. Lätt att tömma behållaren/påsen. Att den är tyst och smidig att dammsuga med.
2. Jag har 5 st katter som dels är livrädda för dammsugaren, och dels fäller väldigt mycket. Jag vill inte dammsuga så mycket för att den nuvarande dammsugaren är väldigt högljudd. Men det behövs verkligen då kisarna fäller och kommer in med skitiga tassar. Sedan önskar jag en dammsugare som är lätt att bära, då jag har både källare och ovanvåning. Den jag har nu är tungt att bära på.
Tack för den här fina chansen!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Ska vara effektiv med långt skaft och ha stor motoreffekt så jag vet att allt skräp kommer med. Har 3 våningar och vind att dammsuga och vår trotjänare börjar ge sig.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
  1. När jag tänker på den perfekta dammsugaren så är den kraftfull och tålig - jag är inte särskilt försiktig av mig när jag städar. Och har en lång sladd så jag slipper byta uttag hela tiden.
  2. Jag älskar att städa (ja, jag är en av de där personerna) och har provat allt från robotdammsugare till gammaldags sopborstar, så om det finns en ny dammsugare på marknaden kan jag definitivt ge den en riktig genomkörare och berätta vad jag tycker. Jag har dessutom precis köpt hus så det kommer finnas många tillfällen att dammsuga både under renovering av huset och efteråt.
 
Ljud, räckvidd (kabellängd dvs), lätt att hitta nya påsar och klarar av att sänka hur kraftigt sug den har (hunden gillar bli dammsugad på den lägsta nivån) 😆

Har en Jack Russel och de flesta dammsugare klarar inte av att få bort pälsen i t ex mattan eller soffan så hade varit perfekt utmaning för en dammsugare.
 
Jag behöver ingen dammsugare men det behöver hon som städar hos mig. Hon tycker min sladdlösa Samsung V90 jet är för kass när det kommer till sugförmåga och batteritid. Hon behöver göra annat mellan laddningar. Så en ny dammsugare hade passat städerskan utmärkt.
Mvh Manne
 
Kul och bra test!
1. Det som är viktigast för mig hos en dammsugare är att den lyckas suga upp alla miljarder hårstrån som min sambo lämnar efter sig överallt! Nej men skämt åsido (och hon stör sig nog mer på dem själv än vad jag gör), den ska vara smidig och enkel att använda, bara att ta fram och köra det man behöver men samtidigt också lyckas få upp allt på en passage så att man slipper gå över samma område om och om igen.

2. Se kommentar ovan, hennes hår är det ultimata testet! Klarar den det så klarar den nog det mesta.
 
1. En bra dammsugare skall vara lätt att lyfta in och ut ur skåp, den skall ha effektiv sugförmåga samtidigt som den inte skall suga så hårt på underlaget att det blir tungt att dammsuga. Många dammsugare suger så hårt att man har svårt att flytta på munstycket på golv och mattor.
Den skall ha hjul som roterar 360 grader Jag har en sådan idag, mycket praktiskt. Bra munstycke för att dammsuga gardiner, soffa och fåtölj skall följa med. Räckvidd på sladden är också viktig samt att den lätt rullas in i maskinen. Snygg design är alltid ett plus.

2. Jag är lämplig för att testa dammsugare då jag har djur hemma och tappar mycket hår som fastnar överallt.
 
1. Sugförmågan

2. Även utan husdjur och med total boyta på 175 m2 som inte har matta och all de hår som mina tjejer fäller är mattorna de kräver mest tid för att dammsuga.
 
F
1. Den skall vara tyst, ha bra sugkapacitet, bra filtrering och bra tillbehör

2. Jag är en ytterst kritisk konsument. Sen har vi, sen jag byggde huset använt centraldammsugare. Syftet var ljud (det är fördedömligt tyst) och helt oberoende av filtrering då luften släpps utomhus. Däremot så har det alltid varit extremt bökigt med slangen som är 9m lång och otymplig. Vi har därför, efter 12 år med cebtraldammsugare bestämt oss för att prova en vanlig dammsugare.
 
H
1) Kraftfull och riktigt bra uppsugnings förmåga då den måste vara bra på att få upp hår, torkad lera och grus. Behöver även vara bra på att få loss päls från soffor, säng och liknande. Om den väger mer eller låter mer spelar absolut ingen roll för oss utan det är styrkan som behövs.
2) Jag garanterar att vi kommer utsätta dammsugaren för ett ordentligt stresstest och kunna ge en bra recension om vad dammsugaren klarar av!
anledning 1
Långhårig schäferhund ligger i lera med en folieform framför sig. Ser glad ut, tungan ute. Stor, glad hund lutar sig på en person i en hemmiljö. Personens ansikte är dolt.
anledning 2 och 3
Två katter sover lugnt på en säng med mönstrade lakan. Harmoni, sömn, husdjur, inomhus.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Sugförmåga, utformning av extramunstycken för dammsugning i t.ex. soffa, smala utrymmen, lättrullande hjul
2. Vore perfekt i vårt hus där vi har många olika underlag, trägolv, platsmatta, målad betong och heltäckningsmatta. Har dessutom ofta besök av hund som fäller rejält och har hårda strån som är väldigt svåra att dammsuga upp. Vore kul att se om en av dessa topp dammsugare klarar jobbet bättre än vår några år gamla dammsugare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat de bästa premium-dammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en dammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2024-03-01 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en dammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en dammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar ut följande dammsugare, vilka är samtliga i testet förutom Dyson som var i privat ägo:
  • Electrolux Pure D8
  • Miele Complete C3 Cat&Dog
  • Bosch Serie 8
  • Nilfisk Select Allergy
  • Philips Performer Silent
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag 29 september.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Kvaliten och ljudet samt sladd längd är det som jag prioriterar. Jobbat inom kvalitet i 46 år så jag är perfekt att analysera brister på produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.