Hjälp! På bilden ser ni utseendet på, vad jag tror är, mina seriekopplade dimbara spotlights som jag har under köksskåpen. Har fem sådana som på bilden under skåpen och i början av serien sitter en driver. Jag tror att det är någon av spottarna som är felet bakom att ingen av dem lyser, snarare än att det är fel på drivern. Detta då man hör ett ”surrande” när lampknappen trycks på. Men här blir jag fast. Går det ens att få loss varje lampa för utbyte. De är små ca. 1 cm i diameter. Har sett sugkoppar men de känns designade för ”större” spottar. Är det så att hela ”enheten” måste bytas ut?
 
  • Takbelysning med tre reflektorer, två lysande och en släckt, mot en kaklad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, ljuskällorna är inte utbytbara, man byter hela armaturen.
Du kan dock felsöka ganska enkelt om de är seriekopplade, koppla bort och kortslut en åt gången, när slingan lyser igen har du hittat den trasiga (förutsatt drivern är ok).
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, ljuskällorna är inte utbytbara, man byter hela armaturen.
Du kan dock felsöka ganska enkelt om de är seriekopplade, koppla bort och kortslut en åt gången, när slingan lyser igen har du hittat den trasiga (förutsatt drivern är ok).
Ok, tack! Ska testas 👍🏻
 
Men ÄR de seriekopplade?

Vad står på drivern? Om det står ex. 350 mA, då är de seriekopplade.
 
Så här ser den ut.
 
  • Blå elektrisk dosa med kablar monterad på en vägg, delvis synlig innertakstruktur, omvänd orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är de seriekopplade.
Och då drivaren verkar sitta helt öppet, ser två felaktigheter med anslutningskabeln på primärsidan: dragavlastning saknas samt exponerad enkelisolerad kopplingstråd.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Och primärsidan är alltså uppe till höger 😮
Var kommer dessa sladdar ifrån?
 
  • Gilla
Woods86
  • Laddar…
Får intrycket av att detta inte är något ”proffsjobb” när jag läser era kommentarer? Är själv inte alls kunnig så uppskattar era kommentarer. Kanske bör jag låta någon elektriker gör om och göra rätt ☺️

Här ser ni en bättre bild på var sladdar kommer och går.
 
  • Eluttag och en diskbänksarmatur ligger upp och ner under en diskbänk, kablage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mera bilder tack, detta ser spännande ut! :D
 
W Woods86 skrev:
Får intrycket av att detta inte är något ”proffsjobb” när jag läser era kommentarer?
Det kan du med fog anta.
Den bruna? kabeln utanför bild i vänsterkant går till en strömbrytare antar jag?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Lite märkligt om de skulle vara serie men fullt möjligt.
Enligt markeringen på drivern verkar det iallafall vara korrekt
Är där någon markering på vilken spänning drivern ger ut?
Har du en multimeter så kan du börja med att koll så där är spänning in och spänning ut
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.