En kompis har en flismaskin Klippo Pro K390. Motorn har nu skurit eller så har knivarna kört fast. Jag hade inte möjlighet att undersöka maskinen senast men ska göra det längre fram. Några frågor.
Kompisen är osäker på vilken bensin den tankats med, ren bensin eller oljeblandad (tvåtaktsbensin). Bifogar bilder på motorn - är det en fyrtaktsmotor eller en tvåtaktsmotor? Pilarna på ena bilden visar oljepluggar. Är den övre för påfyllnad av motorolja? Vilken olja ska det vara?
Bifogar även bilder på flismaskinen.
Mottager tacksamt råd för vad/hur jag ska gå tillväga.
 
  • Röd och svart lövblåsare märkt 'KLIPPO PRO F 439' parkerad vid tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En motor från Briggs & Stratton på en röd maskin med emblem och varningsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor på röd apparat, varningsetikett, säkerhetsinstruktioner, blå pilar som pekar på specifika delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationstavla på utrustning: varumärke, modell, serienummer, tillverkningsår, motortyp, anläggningsadress, CE-märkning.
Det är en fyrtaktsmotor som inte behöver oljeblandad bensin.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
T
och pluggarna bör vara för påfyllning respektive tömning av olja. Normalt går de där motorerna på helt vanlig motorolja, 10-30 mineral eller liknande. Man kan använda rak olja, men flisen ska kanske även användas vintertid? då är det ingen nackdel om det är en olja med i alla fall lite vinteregenskaper.

och ja det är (nästan) omöjigt att byta olja utan att söla ner allting, om man inte använder sugpump. Men å andra sidan brukar de inte ha så mycket olja så med lite tvettigt torkpapper så sprider det sig inte så långt.
 
Det är nog snarare att den har flera (3?) påfyllningar för att möjliggöra olika monteringar i maskiner.
Teknisk ritning av motor med måttangivelser och detaljmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en likadan. Det är med all sannolikhet något mög som fastnat i själva kvarndelen. Det händer ofta. Fäll ned gallret under knivrotorn och tag bort det som har fastnat. Knivarna är vassa och läskiga. Varning utfärdas. Tag bort tändstiftkabeln om rotorn måste roteras med våld för att rengöra. Om knivarna är slöa måsta man ta bort hela rotorn för att skärpa dem, det är en rätt avancerad övning. Jag har manualen på pdf på min jobbdator. PM:a, så kan jag skicka den under veckan.
 
  • Gilla
Lulle47
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en fyrtaktsmotor som inte behöver oljeblandad bensin.
Stort tack. Ett problem löst.
 
T trycklös skrev:
och pluggarna bör vara för påfyllning respektive tömning av olja. Normalt går de där motorerna på helt vanlig motorolja, 10-30 mineral eller liknande. Man kan använda rak olja, men flisen ska kanske även användas vintertid? då är det ingen nackdel om det är en olja med i alla fall lite vinteregenskaper.

och ja det är (nästan) omöjigt att byta olja utan att söla ner allting, om man inte använder sugpump. Men å andra sidan brukar de inte ha så mycket olja så med lite tvettigt torkpapper så sprider det sig inte så långt.
Bra info. Tack.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog snarare att den har flera (3?) påfyllningar för att möjliggöra olika monteringar i maskiner.
[bild]
Tackar igen. Ska kolla vid tillfälle. Har i alla fall sett en plugg till.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har en likadan. Det är med all sannolikhet något mög som fastnat i själva kvarndelen. Det händer ofta. Fäll ned gallret under knivrotorn och tag bort det som har fastnat. Knivarna är vassa och läskiga. Varning utfärdas. Tag bort tändstiftkabeln om rotorn måste roteras med våld för att rengöra. Om knivarna är slöa måsta man ta bort hela rotorn för att skärpa dem, det är en rätt avancerad övning. Jag har manualen på pdf på min jobbdator. PM:a, så kan jag skicka den under veckan.
Tack för att mycket bra svar. Har skickat PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.