Vi har två barnrum som är i minsta laget, funderat på hur vi kan göra om planlösningen för att få till det bättre men inte helt enkelt.

Tänkte därför kolla med er kunniga om ni tror det är möjligt att göra något vettigt med vindsdelen? Så att man kan ha en säng eller kanske t.o.m. ett skrivbord däruppe? Men vet ej om det är möjligt med tanke på fackverkstakstolarna? Skulle man kunna sätta en nockbalk med stöttning i två ändar för att avlasta takstolar? Eller någon annan lösning?

Jag förstår givetvis att jag behöver anlita någon att räkna på och ge mig ritningar på dessa förändringar av takstolar isf. Men vill först och främst se om det är någon här som kan ge mig råd på om det ens är någon idé.

Sedan är ju frågan om kostnaden är värd det lilla man får ut av det. 🤔

Tacksam för tips!
 
  • Teknisk ritning av trappa med måttangivelser och vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en teknisk ritning eller konstruktionsritning av en byggnadsdetalj med mått och materialangivelser.
Hur lång är du? En genomsnittlig man har en korridor på 1-2 meter han kan stå upp däruppe. Det blir inget rum av det.
Om det bara ska vara barnen så kanske men jag gissar att du får ett jävla jobb att installera en säng däruppe.

Om du bygger för barn upp till 12 år eller möjligen en liten tjej så kanske det kan bli bra men det där utrymmet är alldeles för litet för att bygga ett sovrum av.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är ju 2,4m vid högsta punkten? Minus isolering och förstärkning borde man kunna landa på runt 2m kanske? Det är ju inte meningen att man ska kunna springa runt ståendes där uppe, utan ta sig till en säng och där behöver ju inte höjden vara densamma.

Med det sagt så vet jag ändå inte om det blir bra nej, eller om det ens är möjligt. Men jag räknar ju inte med att få ståhöjd på hela ytan.

Tanken är förstås att det skall fungera för tonåringar också, vilket såklart behöver räknas som en vuxen längd.
 
BirgitS
Även om det går att ha kvar fackverkstakstolarna på något sätt så är de inte dimensionerade för någon last på vinden så de kanske behöver förstärkas på ett eller annat sätt om utrymmet ska användas.

Glöm inte bort att bostadsutrymmen måste ventileras och att det ska gå att utrymma vid en brand på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Usla förutsättningar tyvärr, jag skulle hittat en annan lösning
 
  • Gilla
da Silva
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det är ju 2,4m vid högsta punkten? Minus isolering och förstärkning borde man kunna landa på runt 2m kanske? Det är ju inte meningen att man ska kunna springa runt ståendes där uppe, utan ta sig till en säng och där behöver ju inte höjden vara densamma.

Med det sagt så vet jag ändå inte om det blir bra nej, eller om det ens är möjligt. Men jag räknar ju inte med att få ståhöjd på hela ytan.

Tanken är förstås att det skall fungera för tonåringar också, vilket såklart behöver räknas som en vuxen längd.
Växla av takstolar går förstås att göra, en konstruktör kan säkert hjälpa till.
Eftersom detta är "ändrad användning" så krävs ett bygglov: Blir det då ett 2-vån till 3-vån hus så tillkommer en del som utrymningsvägar (tex brandstege), isolering nedåt (med branddörr) om du sätter en trappa där, som också bör ha vissa mått, och lite regler kring ventilation och ljus...så glöm inte ta med sådana konstnader...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.