Hej,

Vi bor i ett suterränghus hus från 1960. Det står på en oisolerad platta med eluppvärmt parkettgolv.

Idag såg jag detta (se bifogad bild) när jag skulle hämta en leksak under soffan.

Är det någon här som kan hjälpa mig identifiera detta? Och om det är vattenskada, går det att avgöra hur långt gånget / invasivt det är genom att bara titta på bilden?

Mitt första inlägg, ber om ursäkt om det lagts i fel forum.

Tack för hjälp!
 
  • Bordben i brunt, dammiga kablar, vitmålad vägg, smutsigt, trasigt fogskum, slarvigt underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara läge för dränering om det inte är gjort sedan huset byggdes. Är det yttervägg ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
det är ett kedjehus och den väggen ligger mot grannen.

Jag är verkligen inte byggnadsteknisk alls, så kan ju hända att jag är helt ute och cyklar. Men, huset ligger i en brant sluttning så tror inte dränering är svaret. Misstänker därför att det beror på den oisolerade plattan. Men som sagt, jag vet typ inget, så du får gärna läxa upp mig :)
 
Svårt att säga utan bilder och ritningar var fukt/vatten kommer ifrån.
 
Drog ut soffan nu för att bättre se, färgen har en ganska stor bula, dock verkar det inte vara någon vätska där nu.

Lite svårt att se på bilden
 
  • Ett hörn av ett rum med sladdar och väggskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du före typ av material i väggen ?
 
BirgitS
Perssa88 Perssa88 skrev:
det är ett kedjehus och den väggen ligger mot grannen.
Grannens bostad, garage eller gräsmatta?

Låt soffan vara kvar en bit från väggen så att väggen ventileras bättre om det nu skulle vara fukt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du före typ av material i väggen ?
Lättbetong, porös betong som det ut som lekakulor typ.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Grannens bostad, garage eller gräsmatta?

Låt soffan vara kvar en bit från väggen så att väggen ventileras bättre om det nu skulle vara fukt.
Grannens bostad, från början kallförråd men idag tror jag de inrett det och det är en del av huset. Alltså beboligt.
 
Kan vara fel typ av väggfärg som inte andas och stänger inne fukt
 
  • Gilla
Perssa88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det har skrivits i forumet om att när man har golvvärme på oisolerade plattor kan det leda till att fukt stiger upp i väggarna. Med denna sommars regnande kan det vara ovanligt fuktigt i marken.

Kan vara bra att ta kontakt med grannen och fråga om de ser något särskilt på sin sida av den väggen.
 
  • Gilla
Perssa88 och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för all hjälp och era svar! Nu har jag utforskat lite mer och kommit fram till följande

Grannen hade inte något på sin sida av väggen. Efter jag kollat det så tog jag en kniv och skar upp en bit av färgen, den var liksom som en plastfilm så gick att bara skära loss en bit. Bakom färgen verkar det suttit något som har struktur eller trådar, troligtvis gammal tapet som målats över (googlat och kan vara säckväv).

Det är inte "blött" bakom tapeten men kallt och fuktigt, tar jag en bit papper och pressar mot betongväggen så blir det ett märke (alltså fukt). Dessutom är det lite svarta fläckar/jord eller liknande som vi misstänker kan vara svartmögel.

Min teori är att elgolvvärmen pressar bort fukten i plattan och den bästa vägen upp blir då väggen. Där har det funnits en tapet (räknas som organiskt material) som målats över med akrylfärg (tror jag) som agerat som en plastfilm. Det har gett en perfekt grogrund för fukt och mögelpåväxt (ej supermycket vad vi set hittills).

Kan lösningen vara så enkel som att ta bort all gammal färg och tapet. Sedan behandla med typ mögelfri eller liknande. Sist måla på med en färg som tillåter lite genomsläpp av fukt - så det inte stängs inne.

Har jag rätt i mitt tänk eller någon som vill hjälpa mig förstå om jag tänker fel?

Tack igen för alla svar och hjälp! 🫶
 
  • Skadad vägg och golvlist med mögel och smuts; verktyg och avfall synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skada, avlägsnad baslist, rör, hammare, spackel, renoveringsavfall på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut som man bör ta det med en klackspark iallafall............Du kanske ska prata med ditt försäkringsbolag först innan du gör nå mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.