Hej!

Nytt (ja, inte ny-nytt utan gammalt och obegripligt) hus, nya sorger. Börjar nysta i värmesystemet då saker och ting garanterat är knasigt inställt och/eller installerat. Mitt problem just nu är att jag inte vet vad det är jag ser framför mig.

Värmeinstallation med kopparledningar, cirkulationspump, manometrar, ventiler och termostat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden föreställer arrangemanget som sedan går ner till fördelare till fyra golvvärmeslingor. Skulle vilja få lite mer fart värmen i golvet men innan jag pillar vill jag förstå vad som är vad.

Vänster rör är matning ut från värmepumpen, höger retur. På matningen sitter en termostat med givare på röret efter cirkulationspump. Ventilen på return överst till höger (röd ratt) är väl en injusteringsventil för flöde? Men vad är "kortslutningen" där under (vitt vred)? Någon sorts blandningsventil?

Termostaten står på max och lite energi försvinner i slingorna. Pannan matar just nu ut 33 grader i framledningstemperatur. Förutsatt att termostatventilena på respektive golvslinga är öppna, vad borde jag göra för att få slingorna att lämna av mer energi?

Hade gärna förstått hur man justerar in flödet en gång för alla samt vad den där "kortslutningen" är för något och hur den ska justeras.
 
Ja, ventilen som "kortsluter" är en slags blandningsventil/bypassventil.
Eftersom det är en egen cirkulationspump för gv-slingorna så måste vattnet kunna cirkulera fastän inkommande termostatventilen stängt, sen är det högre flöde genom gv-slingorna än radiatorkretsen.
 
Lite udda koppling, är det termodon på slingorna så öppnar du dom fullt eller tar bort termodonen. Termostaten, den vita är en maxtermostat ca 40 -45 C för GV-slingor, vredet på mitten är en shunt ( mycket gammal och kan vara svår att få på någon motor på för reglering ) för att ställa tempen i slingorna. som den står nu blandas returen från GV med tilloppet och kyler ner utgående temp. Prova med att rida motsols tills pilen står rakt ner och sedan till helt vänster om kanske 1 minut , känn på röret som går ut till GV, om det blir varmare/kallare. Ställ den ca på mitten så blir det nog större värmeflöde till GV.
 
Respektive slinga har motoriserat ställdon i fördelaren som inte syns på fotot. De ställdonen styrs av elektroniska rumstermostaten. Antar att man vill fortsätta ha det så?
 
Spontant tänker jag att det inte är önskvärt med en motoriserad (styrd) shuntventil på golvvärmen. Är det inte bättre att sätta den ganska öppen (som den är nu) och låta respektive ställdon/elektronisk termostat på slingorna hantera det hela?

Sitter ju redan shunt i värmepumpen som styr enligt värmekurva vilken jag ju måste ställa för att fungera med radiatorerna på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.