Cheesen
B BSOD skrev:
[bild]
[bild]

Gjorde en platsbyggd förvaring. Gjort med lättbetong för småpengar. Armerade ihop med bistål. Kaklade som vanligt förutom att plattorna som sitter i "taket"/undersidan på hyllorna sitter fast med pl400. Var billigt men ser rätt ok ut.

Gjorde även en fin liten hylla i granit. Det är egentligen ett sättsteg till trappa, typ denna: [länk]

Det behöver inte kosta så mycket om man gör själv. Små detaljer lyfter mycket kan jag tycka.

Jag skulle undvika matta. Jag tror ni ångrar er i längden.

Jag skulle också undvika noname-märken på toastol eller kranar. Det är svårt att hitta reservdelar. Vi upptäckte även att vissa delar till en lågpriskran vi köpte inte var gjord i rostfritt, så den rostade på nolltid. Det blir liksom inte billigt i längden om kvalitén är för dålig.

Försök att leta material på rea, eller planera för inköp under black Friday t.ex.
Jag förespråkar matta före kakel då en ful eller smutsig kakelfog drar ned intrycket i ett badrum till noll.
Däremot håller jag med angående kranar, toalett och liknande, köp inte budjet då det blir så dyrt i längden. En Gustavsberg från 80 talet finns det reservdelar till medans en Jula toalettstol från 2014 måste bytas ut när plasten spricker i spolningen.
 
Redigerat av moderator:
  • Arg
AG A
  • Laddar…
Jag har sett många exempel på målade eller halvkaklade + målade badrum som har varit fina. Gärna i någon annan färg än vitt i så fall.

Väljer man vitt kakel så kan man överväga en rand eller en sektion någonstans i annan färg och/eller struktur, så livar det upp lite. Man kan även välja ett gladare golv om man inte specifikt är ute efter den klassiska ”grått golv vitt kakel”-looken.

Jag har bilder nånstans på våra tidigare badrum men vill inte lägga upp dem här för det finns tydligen folk som inte vet hur man beter sig om man personligen inte gillar nåt 🙁
 
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Håll verkligen utkik efter reor, i de flesta butiker =) Välj vilka färger du vill ha och sen spana runt.

Personligen är våtrumsmatta associerat med skol-industri-sjukhus toaletter. =) (min personliga åsikt, och vad andra gör är för deras skull)

Du känner ingen våtrumsbehörig? För då har du halva jobbet gjort billigare :) Och om den är en jävel på kakel och klinkers så blir det ännu bättre.
 
A andhak2802 skrev:
Så här blev vårt med matta, kanske mest budget för projektledde och gjorde all rivning och uppbyggnad själv.
[bild]
Superfint! Vad är det för matta?
 
Har gjort två badrum de senaste åren.

Hemma i huset från färdig gips, drygt 5 kvm. Kommer inte ihåg exakt men max 35-40k, sommaren 2021:
Modernt badrum med dusch, toalett, handfat, kakel, handdukstork och brunt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hos en kompis, knappt 5 kvm. Inkl. rivning och återuppbyggnad med dagens standard, flytspackel och golvvärme. Ca 60k, våren 2023:
Modernt badrum med duschkabin, toalett, handfat, spegelskåp och mörka klinkergolv. Neutralt färgschema, rent, välbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir inte så dyrt om man kan göra det själv.🙂
 
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Har gjort två badrum de senaste åren.

Hemma i huset från färdig gips, drygt 5 kvm. Kommer inte ihåg exakt men max 35-40k, sommaren 2021:
[bild]

Hos en kompis, knappt 5 kvm. Inkl. rivning och återuppbyggnad med dagens standard, flytspackel och golvvärme. Ca 60k, våren 2023:
[bild]

Det blir inte så dyrt om man kan göra det själv.🙂
Det är dig man ska vara kompis med!
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
K Knitz skrev:
Superfint! Vad är det för matta?
Tack, det är Forbo linen på väggarna och concrete Sahara på golvet
 
Plastmatta är ett bra budgetalternativ. Tätskikt och ytskikt i ett håller ner kostanden rejält. och skapar ett väldigt bra tätskikt. Idag finns det så många bra och snygga plastmattor. Nedan bilder är för ett abdrum vi gjorde i min fars sommarstuga för ca 3 år sen. Han har gjort allt jobb själv, förutom fallspackling i duschhörnan, som inte syns på bild. Samt att kollade av golvet och la i och drog av ev sakrvar. Golvet var spån, på cc30, ingen flytspackling och armering. Vissa här har sagt attd et skall man ah. emnd et måste man absolut inte ha,. Varken utifrån vår erfarenhet, eller krav. (Hade bara dessa bilder tyvärr). Mens äkerställ stabilt undergolv.

Jag tycker mattan är riktigt snygg, kommer från Forbo, både vägg och golv. Hade även med en bord upptill för att få lite liv. Badrummet är 8-10m2, här kläddes både väggar och golv. Angränsande tvättstuga ca 15m2 lades bara matat med uppvik. Detta kostade knappt 50K innan rotavdrag. I det priset ingick allt från golvläggaren. Dvs Förbesiktning/fall spackling. Läggning/svetsning matta vägg badrum och golv tvättstuga. Allt material , inkl lim mm, bilkostnader. Det är väl rimligt att tillräkna upp till 10K av detta till tvättstugan. SÅ Fullt tätskikt inkl material med GVK intyg runt 40K innan ROT.
Badrumsmöbler från IKEA runt 10K, Duschkabin, fitatde vi en Gustavsberg på rea, för under 2000:- men runt 4-5000:-. WC och blandare ca 3-4K. Så exkl arbete med bakomliggande material el, mm. Utan bara ytskikt och inredning 50-60K efter ROT. Pappa är rörmokare, så en del kostnader han undvek, är oundvikliga för de flesta. Nu ahde TS plan på Plastmatta i kombination med kaklade väggar. För mig dör lite iden med plastmatat då (min egna preferens). Då måste man ändå ta till en rigoriö tätskiktshantering för klinker. Om jag skulle gå påd enna linjen, så ahde jag då avlt plastmatta för klinekr på väggarna, så mna åtmionstone får det i ett svep, och allt av mattlägagren. Sen klinakr man på amttan. Den Plastmatatn är billiagre än den dekorerade. Men ksotand både för mattläggare, kakelsätatre och dubbla amterial påverkar budget. Så för min del antingen eller. Ställde även en obesvarad fråga till TS om han tänkt göra mycket jobb själv, eller det mesta på inhyrt. Det, i kombination med sin egen kapacitet/kunskap, kan ju också avgöra väg. Nedan bild på badrum, samt bild på tvättstuga (samma matta)
Modernt badrum, spegelskåp, handfat, vita skåp, fotograferar sin egen spegelbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minimalistiskt köksutrymme med diskho, arbetsbänk, vitt skåp, och värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Ca 2 kvm, gjorde hela rummet själv 2022 inkl flytspackling och tätskikt. Dock ingen dusch/golvbrunn. Kommod och spegel från Ikea och kakel ca 250kr/kvm och klinker ca 450kr/kvm från Bauhaus om jag minns rätt. Tror slutnotan hamnade någonstans mellan 15-20k där det som förvånade mest var hur absurt dyra alla VVS kopplingar var
 
  • Modernt badrum med handfat, spegel, kakelväggar och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med handfat, toalett, kakelväggar och mönstrat golv. Modernt och rent intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Budgeten avgörs ju ganska mycket av hur mycket man kan göra själv. Jag har ganska nyligen avslutat ett badrumsprojekt, som är del i ett större tillbyggandsprojekt. Så svårt att avgöra exakt budget. Här har vi lagt relativt påkostade material, men inte extrema på något sätt. Budgeten har ändå blivit relativt låg, tack vare att jag gjort nästan alla moment själv. Arbetskostnaden för en badrums renovering på totalentreprenör utgör säkert minst 2ggr materialet

Badrummet är ca 5,5m2. Det är ingjuten vattenburen golvvärme. Jag har valt medelhög till hög nivå på det mesta förutom Kommod, som kommer från IKEA och Spegel från Chilli.
Kakel och klinker kommer från kakeldax, Det vita var relativt billigt runt 300:- det färgade knappt 700:- ordinarie. Pga kontakt betalade vi drygt hälften. Totalt kostade allt kakel och fästmassor/fog ca 12000:- Denna summa kan man lätt hitta snyggt kakel på även till ordinariepris.
Jag satt folie från Lipp, träffade en kampanj, slutade totalt på ca 8000:- för all folie, tillbehör lim manchetter.
Alla rör infällda LK Pex, med Vatette V6 fixturer.
Jag fick tag på en damixa dusch ny på blocket för under halva priset för 5000:- Men den kostar ungefär det i krom. Fick även tak på en design hörnbrunn på blocket för en bråkdel av vad de kostar i butik.
Vattenburen handduks tork från studionord med designventil (Den var löjligt dyr pga svart och direkt ur vägg). ca 5000:- varav ventilen 2000:-. Dusch från bernstein, gick på ca 6000:- Jag var väldigt specifik här. Ville ha 120x100 samt skjutdörr. Mycket dåligt utbud i Sverige. Hittade några alternativ, snygg för över 20K, och en med fula socklar för 12K. Var lite orolig att beställa dusch från internet. men mycket nöjd. Hög kvalitet, 8mm glas (tungt som fn), Det ingick bara på de dyrare i Sverige. Mycket stabilt intryck
Jag har installerat samtliga moment själv, inkl bygga väggarna från 0. Undantaget är fallspacklinegen, jag gjorde första flyt spacklingen och spacklade in golvrör själv, men tog in hjälp med fall, samt montera plattorna på tätskiktet jag satt. Detta gjordes via kontakt, så jag har inte betalat fullt för denna del. Landade på ca 11000:- arbetskostnad. Borde nog varit 20K. Totalt uppskattar jag hela kostanden för badrummet för mig inkl golvvärme till ca 80-85K Då har jag gjort lite överslag på extra byggmaterial i väggar pga badrum.

Så den riktigt stora besparingen kan man nog främst göra genom att kapa arbetskostnader. Man kan kosta på materialval (inom rimliga gränser) ganska mycket utan att det påverkar jättemycket, jämfört med arbetet. Ett riktigt billigt kakel kanske hade kunnat bespara oss 5000:- Övrig inredning, finns max 5000:- att hämta på billigare inredning, dusch vanlig brunn etc. Möjligen ytterligare 10000:- om man avstår handduk stork och golvvärme. Men då går man ju från ett hyffsat lyxigt badrum till en riktigt billig budgetlösning. I mitt fall skulle det ju absolut inte vara motiverbart att då gå från 85K, ner till 70K. Med tanke på att de flesta verkar landa i offerter på 200-300K på denna storlek av badrum, så bör materialvalet ha mindre inverkan på entreprenadpriset.

Modern badrum syns genom öppen dörr; kakel, dusch, handdukar, toalett, matta, ren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum, duschutrymme med glasväggar, handduksvärmare och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med vit toalett, handfat, spegel, gråa kakelväggar och brun skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum, vita kakelväggar, toalett, svart möbel, korg med toarullar, flaskor, handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen dörr från ett modernt kaklat badrum till en annan ljus rum; en motorcykel syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan av handfat med synlig VVS, avstängningsventiler, eluttag och diskbänkskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Kul och inspirerande tråd!
Ska snart börja planera mitt badrum och toalett i nya huset.
Synd att tråden ska skitas ner med inlägg som inte bidrar med något vettigt och är direkt elakt och nedsättande.
Bästa vi andra mer eller mindre normala kan göra är att anmäla dessa inlägg.
Jag gillar inte allt jag ser men har i alla fall intelligens och hyfs att hålla tyst om vad jag tycker så länge ingen frågar om vad jag tycker.
 
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.