N nezze skrev:
Vad alla sågar valet av laminat…
Jag har en fiskbensparkett av ek som är original i mitt hus från 1950. Så här 73 år senare så är golvet nästan som nytt efter en omslipning för ca 10 år sedan. Förutom känslan av naturliga material så finns det också ett hållbarhetsperspektiv. Ska vi inte försöka undvika att använda material som är konstgjort och som dessutom har en kortare livscykel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nocly1 nocly1 skrev:
Jag kanske var för hastigt med att kommenta om priset.

Har ni frågat mer om offerter?

När man lägga golv så ska man alltid jämna ut ytan. Det ska ingå i priset.
Offerten du fick är bara för arbetet?
Mvh
ja det är bara för själva arbetet. Men låter magstarkt…ska möta med en annan på tisd för att få en till offert.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka meningslösa överdrifter.

Självklart får man tycka att laminat är opassande i en viss typ av hus men att påstå att huset förstörs är osakligt trams! Ett nedbrunnet hus är förstört. I ett hus med laminatgolv kan man byta golv och få det precis som man vill så det är knappast ett förstört hus.
Men plast hör inte hemma i ett golv som ska ligga i en 1800 tals kåk och hör sen:p
 
  • Älska
CCPusher
  • Laddar…
M Malinelisabeth skrev:
ja det är bara för själva arbetet. Men låter magstarkt…ska möta med en annan på tisd för att få en till offert.
Ta in en offert på parkett med och jämför priset
 
V
M Malinelisabeth skrev:
Jaha, jag tyckte det lät högt. Men hur många timmar tror du han gör det på?
Blir ju billigare helt klart o göra de själv.
Tycker såna här trådar är lite fåniga: "hur många timmar"

Att ha folk gå på knä för en själv kostar oxh ska kosta !
 
  • Gilla
Trollmåsen och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Blir ju billigare helt klart o göra de själv.
Tycker såna här trådar är lite fåniga: "hur många timmar"

Att ha folk gå på knä för en själv kostar oxh ska kosta !
Självklart att det blir billigare att göra själv (för de flesta) behöver väl knappast kommenteras
Men hjälp till att ange om det verkar rimligt? Tycker du att tråden är "fånigg", läs den inte!
Jag har skrivit tidigare, utan att veta alla detaljer, att offerten verkar vara väl tilltagen.
40 000 för arbetstid som inkluderar transport/bil blir åtminstone 1 veckas arbete för 60 kvm klickgolv. Utgår från en person då det knappast går att vara två personer.
 
  • Gilla
Malinelisabeth
  • Laddar…
M Malinelisabeth skrev:
Vad ska kostnaden för en snickare ligga på för att lägga 80kvm laminat klickgolv? 45kvm är ett stort rum plus en gång plus 15 kvm sovrum. På två ställen ska golvet jämnas/planas ut och underlag ska användas överallt. (Fått en offert på 40 000 exl rot & exl golvet)
Hur har arbetstiden specificeras?

Om det är rektangulära rum med raka väggar utan massor med vinklar och det inte krävs jättemycket underarbete med att jämna/ plana golvet, då skulle jag säga att en erfaren golvläggare lägger 1 rum per dag så säg 24-30(32) timmar 2* 45 kvm rum + 15 kvm sovrum. Runda av det till 3 dagar, 32 timmar för lister mm fix. Multiplicera med timkostnad så har du ett riktvärde, men bra att du ordnar en kontakt för en till offert...
 
Jag lade klick-parkett i ett ytterst krångligt (många vinklar och vrår) vardagsrum på ca 40m2 på två dagar. Rivning av det gamla limmade laminatgolvet gick på runt två timmar på fredagkvällen. Golvet sågades och lades på plats under de två kommande dagarna. Listerna kom på plats på de 16 väggarna (ja, så krångligt är det, två väggar är dessutom vinklade 45 grader) under söndagskvällen.

Nu gick de stora ytorna snabbt att lägga, men vinklar och vrår jävlades en del. Men har man rätt verktyg då går det bra. Jag hade lagt laminat några gånger innan, men inget liknande detta.
 
Så kan offerter se ut när hantverkare inte vill ha jobbet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.