Hej!
Min tvättmaskin behöver en ny kallvattenslang.
De enda jag kan hitta har metallmuttrar i ömse ändar.
Den tidigare var plast i bägge ändar.
Den gängade röränden på tvättmaskin är i plast.
När jag försöker skruva på metallmuttern (G20, 3/4") kärvar det. Vill inte ta i särskilt hårt, rädd att skada plastgängan och då är sannolikt tvättmaskinen toast.
Jag är rimligt säker på att gängan är rätt. Provade den gamla muttern på en gängtolk som satt uppsatt i butiken. Passade helt OK.

Vad är det här? Får jag muttern att ta fel gänga som det heter? Ska det till nåt smörjmedel?

tacksam för snabbt svar, tvätthögen växer.
 
A
P purrfect skrev:
Hej!
Min tvättmaskin behöver en ny kallvattenslang.
De enda jag kan hitta har metallmuttrar i ömse ändar.
Den tidigare var plast i bägge ändar.
Den gängade röränden på tvättmaskin är i plast.
När jag försöker skruva på metallmuttern (G20, 3/4") kärvar det. Vill inte ta i särskilt hårt, rädd att skada plastgängan och då är sannolikt tvättmaskinen toast.
Jag är rimligt säker på att gängan är rätt. Provade den gamla muttern på en gängtolk som satt uppsatt i butiken. Passade helt OK.

Vad är det här? Får jag muttern att ta fel gänga som det heter? Ska det till nåt smörjmedel?

tacksam för snabbt svar, tvätthögen växer.
den skall passa med packning endast
men anslutningen i maskinen kan redan vara skadad
 
electroluxaren skrev:
den skall passa med packning endast
men anslutningen i maskinen kan redan vara skadad
Nja, tror inte det. Gänga går på och kommer uppskattningsvis 1 - 1 1/2 varv, sedan börjar det gå misstänkt trögt.
 
A
P purrfect skrev:
Nja, tror inte det. Gänga går på och kommer uppskattningsvis 1 - 1 1/2 varv, sedan börjar det gå misstänkt trögt.
Provs på någon annan 3/4" anslutning var har du köpt slangen?
 
electroluxaren skrev:
Provs på någon annan 3/4" anslutning var har du köpt slangen?
Hej och ursäkta att det dröjde. Det slutade med aquastopförsedd slang helt i plast, funkade bra.
Min gissning är helt enkelt att metallen nöp lite mot plasten och att det hade gått med lite mer våld, men nu slapp jag det. ;)
 
AXS
Tips till nästa gång eller för någon annan som är i samma sits.

Bra att ha en uppsättning Gardena-kopplingar och övergångar hemma för att snabbt kunna koppla in vatten temporärt. Kran till diskmaskin, duschslang till tvättmaskin eller vad det nu kan vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.