Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är risken? Alltså, jag är genuint nyfiken. Vad ser du för risk?
Om det skulle bli ett läckage så kommer vattnet att rinna ut inne i väggen istället för att i detta fallet komma ut i tvättstugan, på rätt sida tätskiktet. Och då blir det en ganska omfattande vattenskada.
 
Vad är sannolikheten att en oskarvad slang börjar läcka?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Sannolikheten är väldigt liten, men det händer. Oavsett risk så är det ju ett uppenbart fel.
 
Har säljaren gjort några utfästelser angående RiR, hur gammalt är huset?
 
Huset är från 2005
 
Det där kan nog faktiskt vara ett dolt fel. Men du kan bara kräva ersättning för det som faktiskt är fel. Inte förmodade fel l fler väggar.

Och för att få ersättning behöver det vara ett fel som kostar mycket i förhållande till priset för huset.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där kan nog faktiskt vara ett dolt fel. Men du kan bara kräva ersättning för det som faktiskt är fel. Inte förmodade fel l fler väggar.

Och för att få ersättning behöver det vara ett fel som kostar mycket i förhållande till priset för huset.
Men om jag river övriga väggar och det är samma fel borde ju återställandet bekostas av tidigare ägare
 
K KakelDaniel skrev:
Men om jag river övriga väggar och det är samma fel borde ju återställandet bekostas av tidigare ägare
Om du får igenom det som ett dolt fel. Dvs dolt och skulle haft en ordentlig påverkan på priset. Annars får du fortsätta fixa själv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Ta det som en man och gå vidare. Lägg en bajskorv i säljarens brevlåda
 
  • Gilla
  • Wow
samordnarnoutlook.com och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K KakelDaniel skrev:
Men om jag river övriga väggar och det är samma fel borde ju återställandet bekostas av tidigare ägare
Nja, det är ju du som har rivit väggarna, inte säljaren så du får stå för återställandet.

Men hittar du fler dylika avvikelser från rör-i-rör-utförandet och det får anses avtalat att du köpte huset med ett sådant utförandet eller det anses vara det förväntade utförandet t ex p g a branschregler så blir ju det dolda felet allt större i sin omfattning. Du får göra avdrag på köpeskillingen vid dolt fel. I grund och botten ska avdraget motsvara ett tänkt minskat marknadspris vid köpetillfället. Man får uppskatta om priset för fastigheten hade varit lägre på marknaden om dessa avvikelser hade varit kända vid köpet. Jag undrar om det blir så mycket pengar i det här fallet.

Kanske enklast att laga denna avvikelse och somna om och inte börja öppna en massa väggar. Jag skulle ha gjort det. Och den dag när du säljer huset gör en notering någonstans i prospektet på sidan 15 som nämner denna avvikelse i tekniska ordalag så att du själv inte behöver ha samma diskussion med din köpare.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Det kanske går att inspektera övriga rum med värmekamera? Jag tänker att temperaturen ändras mycket snabbare där skyddsrör saknas.
 
S
N nybyggarn3 skrev:
Det kanske går att inspektera övriga rum med värmekamera? Jag tänker att temperaturen ändras mycket snabbare där skyddsrör saknas.
Då är det nog enklare att se med en röntgenapparat. Införskaffa en sådan så får du svart på vitt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.