H hempularen skrev:
På den låga sidan har du nästan 700 mm på insidan. Men kravet är att du skall ha mindre än 700 mm från översidan av golvet upp till "byggnadshöjden". Och det är i bästa fall höjden på utsidan av taket där en linje från ytterväggen skär igenom taket. Ser ut att vara mer än 700 mm där.

Sedan kan det vara gränsfall med den där höga väggen på vänstra sidan. Beror på hur man definierar byggnadshöjden här. Troligen kan man hävda att den högra sidan är beräkningsgrundande sida, i så fall kan det vara OK. Finns en bok på X hundra sidor om hur man bestämmer vilken sida som är beräkningsgrundande...
Ah. Så det är alltså det som ska vara max 700mm? Jag har sett annat på grannars ritningar. Men vad bra. i sånt fall höjer jag bjälklaget lite bara. Tack!

Hahaha! Ja kan tänka mig att det är många sidor...! Ja det beror ju helt klart på vad de räknar på... Den stora andra sidan, som första sektionen är tagen genom, är större till arena. Tänker att det är den de gör beräkning på. Och där finns inget väggliv alls.
 
Huvudregeln är att en sida mot allmän väg skall räknas. Men som sagt massor med undantag, och vad som gäller om det inte finns en sida mot allmän väg osv.
 
H hempularen skrev:
Huvudregeln är att en sida mot allmän väg skall räknas. Men som sagt massor med undantag, och vad som gäller om det inte finns en sida mot allmän väg osv.
Jamen precis. Men fick klart för mig att man räknar byggnadshöjd på den längsta sidan av ett rektangulärt hus. Dvs den sidan som taket ofta lutar ner mot också. Lutar taket ner mot kortsidan, räknar man byggnadshöjden istället upp mot taknocken. Dvs huset blir då lägre om en specific max byggnadshöjd finns angiven.
 
Fast fullt så enkelt är det inte. Beror på hur huset ligger på tomten.
 
H hempularen skrev:
Fast fullt så enkelt är det inte. Beror på hur huset ligger på tomten.
Haha ja självklart. Måste räkna medelbyggnadshöjd också om lutande mark och så. Eller tänkte du på något annat? :)
 
O
J jossan1986 skrev:
Haha ja självklart. Måste räkna medelbyggnadshöjd också om lutande mark och så. Eller tänkte du på något annat? :)
Eftersom det är en detaljplan som reglerar våningar och inte bara byggnadshöjd är det också något man behöver bevaka. Även om du klarar byggnadshöjden så får det inte vara ett utrymme som leder till att det blir en våning och inte vind.
 
O oxöga skrev:
Eftersom det är en detaljplan som reglerar våningar och inte bara byggnadshöjd är det också något man behöver bevaka. Även om du klarar byggnadshöjden så får det inte vara ett utrymme som leder till att det blir en våning och inte vind.
Hehe det är lite det vi pratar om i denna tråd. ;) Ett plan tillåtet. 200kvm byggarea. Ingen BTA angiven. Ingen källare tillåten, men står inget om inredd vind. 38 grader taklut. 5 m bygghöjd. Vi har kommit fram till att vi får bygga ett till "plan". Dvs som en inredd vind, och fri höjd, sålänge vägglivet på vinden inte överstiger 70 cm. Har även fått klartecken om det av bygglovhandläggare på kommunen nu. :)
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.