Någon här som har koll på kakel och vet om jag kan ta bort de kakelplattor som är överkryssade på bilden, utan att förstöra de resterande plattorna som jag vill ha kvar?

Hur gör jag isf? :)
 
  • Badrum med handfat, spegel, kakel, handduk och tvålkopp. Spegelbild av fotograferande person. Soliga fönsterreflexioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Du glömde bilden.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du glömde bilden.
Tack 😇
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
[länk]
Det finns inte risk att man tar sönder de plattor som jag vill ha kvar då?
 
Düsseldorff
E Elina Possebo skrev:
Det finns inte risk att man tar sönder de plattor som jag vill ha kvar då?
Jo, men det finns inget alternativ. Man får jobba metodiskt och försiktigt.
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
E Elina Possebo skrev:
Någon här som har koll på kakel och vet om jag kan ta bort de kakelplattor som är överkryssade på bilden, utan att förstöra de resterande plattorna som jag vill ha kvar?

Hur gör jag isf? :)
Har du räknat med att det troligtvis blir stora bitar som följer med från väggen och plattorna kan gå i småbitar kanske. Ett par stämjärn knackas ner i överkant sakta lite bit i taget, men en lite bit från hörnen ( för närma ett hörn så det av ) Hoppas du har tur, inte helt lätt att ta bort kakel.
En fråga bara varför bort med dom, pass med spegeln så den inte knäcks.
 
J jonaserik skrev:
Har du räknat med att det troligtvis blir stora bitar som följer med från väggen och plattorna kan gå i småbitar kanske. Ett par stämjärn knackas ner i överkant sakta lite bit i taget, men en lite bit från hörnen ( för närma ett hörn så det av ) Hoppas du har tur, inte helt lätt att ta bort kakel.
En fråga bara varför bort med dom, pass med spegeln så den inte knäcks.
Nej det hade jag inte räknat med… frågan är om det är värt då.. vill ta bort dem eftersom så mycket kakel på sån liten yta får rummet att kännas trångt. Vill byta spegeln till en smalare med högre, också för att göra rummet större
 
Ska det bara vara en vägg i stället för dom plattor du vill ta bort. Det blir nog att spackla mycket, slipa , måla om hela väggen. Med spackling och ljus uppifrån ( släpljus ) så kommer alla ojämnheter att synas om det inte är perfekt jämn yta.
 
BirgitS
E Elina Possebo skrev:
Vill byta spegeln till en smalare med högre, också för att göra rummet större
Går det inte att hänga spegeln ovanpå övre delen av kaklet?
 
J jonaserik skrev:
Ska det bara vara en vägg i stället för dom plattor du vill ta bort. Det blir nog att spackla mycket, slipa , måla om hela väggen. Med spackling och ljus uppifrån ( släpljus ) så kommer alla ojämnheter att synas om det inte är perfekt jämn yta.
Det är vävtapet på resten av väggarna så tanken är att bredapackla över allt för att sen måla på. Men ja, det ska bara vara vägg. Hade ju räknat med att bredapackla men inte räknat med att laga delar av väggen..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att hänga spegeln ovanpå övre delen av kaklet?
Jo det går väl men blir inte så fint tänker jag :)
 
Hur är det med spegeln, sitter den med små metallklipps eller limmad direkt på vägg, det sistnämnda så får du problem.
 
J jonaserik skrev:
Hur är det med spegeln, sitter den med små metallklipps eller limmad direkt på vägg, det sistnämnda så får du problem.
Den sitter med klipps som tur är :)
 
Då ni tänker spackla hela väggen, så spacklas även det som går sönder bakom plattorna.
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.