En av avluftningsventilerna hade rostat sönder? Eller jag vet inte nåt om funktionen men den såg rostig ut

Gick ju såklart inte att få tag i samma

Köpte en ny med samma specifikationer

Verkar funka bra, när jag öppnade kranen hörde man luften pysa ut genom den

Ska jag byta dom andra också eller tror ni dessa västtyska trotjänare håller ett tag till?😅
Metallventil med rost och text, troligen del av rörsystem. "Automatic air vent" nämns. Bakgrund suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Automatiska avluftningsventiler på rörledningar, av märket Purg-O-Mat, monterade på trävägg. Använda och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På första fotot så läcker den, bara byta, dessa ska alltid vara stängda 0ch bara öppnas några ggr om året, dom läcker normalt efter några år. Har ingen betydelse vad för fabrikat du sätter dit. Den med röd är tät.Lite lustigt med så många avluftare till höger på bild 2 , men se till att hattarna är tillskruvad.
 
J jonaserik skrev:
På första fotot så läcker den, bara byta, dessa ska alltid vara stängda 0ch bara öppnas några ggr om året, dom läcker normalt efter några år. Har ingen betydelse vad för fabrikat du sätter dit. Den med röd är tät.Lite lustigt med så många avluftare till höger på bild 2 , men se till att hattarna är tillskruvad.
Tät? Den är väl automatisk?
 
Ser ut som en fjärrvärmecentral, eventuellt två kretsar, golvvärme & radiatorer, där alla anslutningar är i botten, därav avluftningar i toppen.
 
Jepp med flotör invändigt som trycker på en nålventil, om den luftar någon gång i bland så kan det komma skit på sätet och den börja läcka. Är en klassiker på alla automatiska avluftare, så stäng den så har du en i mååånga är som fungerar och öppna den kanske 2 ggr om året om det inte är konstaterat luft i systemet. Då kan den stä öppen några dygn, men stäng sen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som en fjärrvärmecentral, eventuellt två kretsar, golvvärme & radiatorer, där alla anslutningar är i botten, därav avluftningar i toppen.
Ja fjärrvärme😄
Men grejen är att jag vet inte om de andra funkar. Man vill ju kanske i alla fall byta ut en på kretsen som är i huset också?
 
J jonaserik skrev:
Jepp med flotör invändigt som trycker på en nålventil, om den luftar någon gång i bland så kan det komma skit på sätet och den börja läcka. Är en klassiker på alla automatiska avluftare, så stäng den så har du en i mååånga är som fungerar och öppna den kanske 2 ggr om året om det inte är konstaterat luft i systemet. Då kan den stä öppen några dygn, men stäng sen.
Dessa måste ha tillverkats före 1990 om man läser på lite, så de har hållit !😂
Huset dock mer än tjugo år nyare så måste varit nån som haft dessa över längst in i bilen 🤔
 
Är den du har bytt på inkommande fjv-ledning?
Fjv-nätet kan ha över 10 bars tryck, ofta klassat upp till 16 bar.
Temperaturen på inkommande fjv kan vara över 110⁰.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Inge ko på isen, dom finns fortfarande. det med hålla TJA, En del saker kallas för måndagsexemplar och säger upp sig. Finns ingen genväg, bara byta och hantera som jag skev tidigare.
 
Jepp och då har du tur, den har en backventil ( den lilla extra delen med sexkant nederst ) och då den vrides loss så tätar den och avluftaren kan bytas utan det rinner vatten kring händerna. Vid köp så tar man bort den delen på den nya.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är den du har bytt på inkommande fjv-ledning?
Fjv-nätet kan ha över 10 bars tryck, ofta klassat upp till 16 bar.
Temperaturen på inkommande fjv kan vara över 110⁰.
Nya ventilen har samma klassning som gamla👍
 
P paralun skrev:
Jo lät Google Lens kolla och den här kan det vara.

[länk]
Men alltså denna är ju tillverkad samma period, den är ju 30 år gamla. Om du söker på namnet så tillverkas dessa fortfarande men de ser moderna ut.

Men hittade ingen återförsäljare så tog en annan med samma klassning.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och då har du tur, den har en backventil ( den lilla extra delen med sexkant nederst ) och då den vrides loss så tätar den och avluftaren kan bytas utan det rinner vatten kring händerna. Vid köp så tar man bort den delen på den nya.
Jag stängde kranen som sitter en meter nedanför och sen skruvade jag av ventilen med skiftnyckel. La en handduk över för jag tänkte 10bar och 110 grader låter inte som nåt jag vill få i ansiktet 😂

Gick bra, hittade ett läge där det pyste lite så lämnade den så en stund och fortsatte öppna successivt och släppa på trycket.✌️
 
J jonaserik skrev:
Inge ko på isen, dom finns fortfarande. det med hålla TJA, En del saker kallas för måndagsexemplar och säger upp sig. Finns ingen genväg, bara byta och hantera som jag skev tidigare.
Är det om de rostar som man vet att de gått sönder eller? Om de ser ok ut så funkar dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.