Okej. Alla som har lagt golv vet att den lilla hallen tar nästan lika lång tid som det stora enkla rummet.
Om köket bara består av kurvor och hörn samt fiskbensmönstrad stavparkett då kanske man kan närma sig.
S star_daddy skrev:
Det beror i hög grad på om man har ett fåtal stora jobb per år eller många små. De små kan du göra billigare för att du är van vid den hanteringen och kanske vet att kunden sällan klagar (typ hyresvärd) medan du absolut inte har råd att göra om ett stort jobb typ hotell som tar tre månader till fast pris med en väldigt noga bygginspektör. Hur skulle du göra själv? I min värld kämpar de billiga snart med kreditorerna medan de dyra jobbar undan och tjänar pengar på snygga jobb utförda i tid, ofta med generösa bonusar till jobbarna genom så kallade incitamentsavtal.
Det jobb du utför ska alltid vara på normal nivå. Om du måste ta rygg för garantijobb. Då bör du se över kunskapen i företaget. Det stora jobbet eller det lilla jobbet ska vara lika. Om du räknar med att behöva göra om det lilla så kommer du inte överleva.
Men självklart du har absolut rätt. Det kan bli backjobb ibland det är naturligt. Har du många backjobb så finns det två sätt för att gå vidare.

1. Höjer priserna för att ha råd.
2. Tar reda på varför. löser problemet.
Vilket alternativ du väljer säger mycket om dig som hantverkare.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Tacka ja och låt dem möta Aschberg, Öfvergård och Sverker Olofsson när dom öppnar dörren. Efter utfrågningen tycker jag ni kan spika upp dom på kors mitt framför Rosenbad. Förbannade parasiter som förstör den vita marknaden fullkomligt. Kan/vill man inte ta ett jobb så får man fanimej säga det på ett annat sätt än att sno skattmedel och råna folk.
Öfergård? Han som snor kött? Vad ska han säga?
 
Vi pratar om en offert som är galen. Inte en faktura. Eller ett jobb som är galet. Olika grader av galenskap. Varför väcka upp Uppdrag granskning galna snickare och allt va de heter för en galen offert?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Öfergård? Han som snor kött? Vad ska han säga?
Att han är oskyldig?
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Jag betalade ca. 67 000 kr för 75kvm inkl. Golv (ekparkett ca. 450kr/m2) och arbetskostnad för två man i två arbetsdagar.
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
hej, jag arbetar med golv, så jag bör kunna bena ut detta till dig, att bara lägga 13 kvm klickgolv, tar ca 4 timmar, med resor så vill man kanske debitera en hel arbetsdag, du behöver reda ut vad som ingår, undergolv arbeten kan vara tidskrävande, vad är det för status på nuvarande undergolv, ingår sockling, kapa dörrar, justera trösklar, montera ev smyglister, kolla detta så skall jag ta fram rimlig tids åtgång till dig,,
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
X
S star_daddy skrev:
Vad är det flr skillnad på att lämna garanti och att åtgärda reklamationer?
Garanti är frivilligt och reglerna bestämmer företaget.
Reklamationsrätt är reglerat i lag.

Mer information här:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att han är oskyldig?
Fel på blipparen 😉
 
C cbrolin skrev:
Öfergård? Han som snor kött? Vad ska han säga?
Han har inte snott någonting. Han var stressad och det var mycket folk. Hur skulle du göra om du blev utsatt för anklagelser när det är blippen det kanske är fel på? För ärligt talat, hur ofta är tekniken ofelbar?
 
  • Haha
JBardun
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fel på blipparen 😉
Arga blipparen... Han rycker ut när du har snatt..... F'låt blippat fel.
Då hänger han ut nån stackars kassörska som precis börjat jobba på självscanningen... Så försöker han prata med henne tills han hittar en skarvsladd. Då börjar skrika om livsfara... frågar kassörskan hur den är avsäkrad... Resten är bortklippt eftersom han blir utsläpad av några poliser....
Så blev Arga blipparen Arga före detta
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Inte läst igenom hela tråden men om detta inte sagts än:

Ta alltid in fler offerter. Det ger en fingervisning om vad man kan förvänta sig, det kan till och med göra så att du inte behöver skapa en tråd på ett byggforum.

Din offert kan också vara en offert de lämnat på ett jobb som de egentligen inte vill ha eller har tid med för tillfället.
 
  • Gilla
7b4solar
  • Laddar…
H
X Xanthopteryx skrev:
Nej. Ingen måste lämna garanti. Det är helt frivilligt. Garantins villkor stipuleras av företaget och måste framgå tydligt i reglerna, och åsidosätter inte gällande reklamationsregler. Däremot är alla skyldiga att hantera reklamationer enligt gällande lagar och regler i bland annat konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.
Ja, materialet kan ju per automatik ha ”garanti”,om det visar sig vara fel på golvet, å andra sidan så är det en reklamation. Arbetet är det 10 års reklamationsrätt. Frågan är vad dessa hantverkare ska lämna garanti på?
 
J Jontha skrev:
Tacka ja och låt dem möta Aschberg, Öfvergård och Sverker Olofsson när dom öppnar dörren. Efter utfrågningen tycker jag ni kan spika upp dom på kors mitt framför Rosenbad. Förbannade parasiter som förstör den vita marknaden fullkomligt. Kan/vill man inte ta ett jobb så får man fanimej säga det på ett annat sätt än att sno skattmedel och råna folk.
Öfvergård har fullt upp på ICA kan ej komma. Ascbherg har det också körigt med att sammanställa hur mycket pengar han tjänade på Christer Pettersson.
 
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Han har inte snott någonting. Han var stressad och det var mycket folk. Hur skulle du göra om du blev utsatt för anklagelser när det är blippen det kanske är fel på? För ärligt talat, hur ofta är tekniken ofelbar?
Tekniken kan absolut strula.
Jag tror dock inte att handscannern
Strulade på 2st varor efter varandra. Jag tror på den mänskliga faktorn. Han var stressad och trodde han scannade alla varor. Jag kan absolut se att finns en rimlig förklaring. Och att han inte hade tänkt.

Men han är kändis så då får man retas
 
H
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tekniken kan absolut strula.
Jag tror dock inte att handscannern
Strulade på 2st varor efter varandra. Jag tror på den mänskliga faktorn. Han var stressad och trodde han scannade alla varor. Jag kan absolut se att finns en rimlig förklaring. Och att han inte hade tänkt.

Men han är kändis så då får man retas
Dessutom vid flera tillfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.