Vi köpte nyligen 2 nya sängar till barnen från IKEA med LURÖY ribbottnar. Ribbotten vilar på en metallskena och skapar ett otroligt irriterande knarr varje gång man rör sig i sängen. Uppstår när min 20kg 5åring vrider sig och även när man trycker ner handen lätt.

Men här kommer svaret på problemet!! T.o.m. IKEA personalen tyckte det var en bra ide fastän de hävdar att deras sängar inte ska knarra. Men skulle det knarra så hävdar de att det inte ett fel utan något som uppstår p.g.a. materialvalen (i detta fall trä mot metall).

Köp en PASSARP kökslådematta och klipp längs med spåren för att få passande bitar att lägga mellan metallskenan och ribbarna. Se bilder eller denna film:

 
  • IKEA-säng med LURÖY-ribbottnar och kökslådematta PASSARP för att förhindra knarr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslådematta används som stötdämpare mellan träribbor och metallskena på en säng för att förhindra knarrande ljud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller IKEA PASSARP kökslådematta över sängens LURÖY ribbottnar för att dämpa knarr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
chhib och 10 till
  • Laddar…
Går lika bra att bara tejpa med vanlig tejp
 
  • Gilla
1dersson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Går lika bra att bara tejpa med vanlig tejp
Att det skulle vara lika effektivt tvivlar jag på. Tillfälligt kanske men den nöts snabbare än textilen. Köksmattan jag lade på är över 1mm tjock så man får även en dämpande effekt om man skulle röra sig hårt i madrassen. Men smaken är som baken.
 
Har provat detta och det funkar utmärkt. Tack för tipset och den gedigna instruktionen!

Mvh
André
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Kul! :D
 
Tobbe.A
Efter att ha blivit riktigt tokiga på barnens extremt knarrande sängar (stapelbara från Ikea) så hittade jag denna tråden. Idag fick vi hem passarp och monterade på en av sängarna. Det är helt tyst, inget knarr!! (y):D
 
  • Gilla
chokonanana och 1 till
  • Laddar…
:D(y)
 
Måste bara tacka för detta. Vi har haft en Ikea Tufjord med Luröy ribbotten och en Emma madrass sen ett halvår och knarrandet har gått mig på nerverna. Detta funkade perfekt!

Kan tillägga att jag använde endast en Uppdatera lådmatta 96x50 för hela sängen. 1,5 "rader" på sidorna och 4 rader i mitten för att få lite nedvikta kanter. De 1,5 passar bra för att täcka metalllisten nedantill och lite upp på kanten.

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppdatera-ladmatta-gra-40551052/
 
C chokonanana skrev:
Vi köpte nyligen 2 nya sängar till barnen från IKEA med LURÖY ribbottnar. Ribbotten vilar på en metallskena och skapar ett otroligt irriterande knarr varje gång man rör sig i sängen. Uppstår när min 20kg 5åring vrider sig och även när man trycker ner handen lätt.

Men här kommer svaret på problemet!! T.o.m. IKEA personalen tyckte det var en bra ide fastän de hävdar att deras sängar inte ska knarra. Men skulle det knarra så hävdar de att det inte ett fel utan något som uppstår p.g.a. materialvalen (i detta fall trä mot metall).

Köp en PASSARP kökslådematta och klipp längs med spåren för att få passande bitar att lägga mellan metallskenan och ribbarna. Se bilder eller denna film:

[media]
Måste testa 😊 testade med möbeltassar då jag har trä mot trä och det känns genast bättre faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.