Hej

Jag är med i en samfällighet för dricksvatten. Till den har vi en kassa som vi betalar in för drift och underhåll varje år.
Vi är bara 5 fastigheter och har löst det så att pengarna sitter på ett privat konto som ordförande har. Det är inga problem i sig. Men det skulle ju kunna bli problem om något t.ex skulle hända kontoägaren.
Hur löser man det så att man garanterar att dom pengarna hör till föreningen? Räcker det att man har med det i mötesprotokoll eller liknande?
 
Är det ett eget separat konto som ordföranden har som bara är till för föreningen?
 
Claes Sörmland
G GVR4 skrev:
Hej

Jag är med i en samfällighet för dricksvatten. Till den har vi en kassa som vi betalar in för drift och underhåll varje år.
Vi är bara 5 fastigheter och har löst det så att pengarna sitter på ett privat konto som ordförande har. Det är inga problem i sig. Men det skulle ju kunna bli problem om något t.ex skulle hända kontoägaren.
Hur löser man det så att man garanterar att dom pengarna hör till föreningen? Räcker det att man har med det i mötesprotokoll eller liknande?
Vägen framåt är att att ni bildar en samfällighetsförening. Läs på Lantmäteriets hemsida hur ni gör. Sen får ni ett organisationsnummer av Lantmäteriet för denna förening. Med detta kan ni gå till valfri bank och öppna ett föreningskonto.

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ghetsforening/bilda-en-samfallighetsforening/
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker @Claes Sörmland föreslår rätt sätt. Så bör man göra.

En alternativ, sämre väg är att ni säger att föreningen har en kassa som förvaltas av ordföranden. Behållningen i denna redovisas sedan löpande. Om ordföranden sen har pengarna i madrassen eller på ett konto kan då övriga strunta i.

Ju mindre pengar det rör sig om desto enklare skulle jag ha att ha överseende med en sådan fullösning. Är det mycket pengar stående eller stora belopp som snurrar i verksamheten är det i sig skäl till goda rutiner.
 
Claes Sörmland
En annan lösning är att inte samla in pengar om ni inte har motsvarande utgifter. Uttaxera den dagen ni behöver pengarna för att betala nån räkning.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Är det en samfällighet eller inte?

Finns den är det väl bara att öppna ett konto?

Konstigt att ha en styrelse och ordfärande utan att en förening redan är bildad...

Eller?

/ATW
 
  • Gilla
jernlas och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Är det en samfällighet eller inte?

Finns den är det väl bara att öppna ett konto?

Konstigt att ha en styrelse och ordfärande utan att en förening redan är bildad...

Eller?

/ATW
Nej. Fel av mig! Det är en gemensamhetsanläggning 😳
 
Taket vi har satt för varje medlem är 10k.
D Dilato skrev:
Är det ett eget separat konto som ordföranden har som bara är till för föreningen?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.