Stosen har spruckit och reservdelar verkar saknas. Det är en utgången modell, Morsø 1510. Kanske går att svetsa?.
Jag har tillgång till en Lidl flusstrådsmig och en gassvets. Tyvärr är jag totalt usel på att svetsa med båda två...
Vet inte om det är gjutjärn i stosen. Den har samma ytbehandling som kaminen, någon sorts emalj.
Är det nån idé att försöka? Eller sabbar jag för mekverkstaden om jag lämnar bort den efter ett misslyckande?
Vilken svets rekommenderas?

/Höghus

Rostig, metallisk hjälmform på träbakgrund. Slitna ytor, åldrad, skruvar, svetsfog. Vintage eller industri känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar vara gjutgods så mitt tips är att lämna in den till någon som kan svetsa ihop den. Gör du fel så spricker den bara mer
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det verkar vara gjutgods så mitt tips är att lämna in den till någon som kan svetsa ihop den. Gör du fel så spricker den bara mer
Ajdå. Ja spräcka den vill jag ju inte.
Om jag inte hittar någon billig och bra svetsfirma chansar jag med denna.
https://www.eldkraft.se/produkt/Rokmuff--rgtud--till-Morso-2140

Till en annan Morsø, men måtten verkar stämma.

/Höghus
 
Lämna den till någon som bevisat kan svetsa gjutjärn, det där är inte näpet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Höghus Höghus skrev:
Ajdå. Ja spräcka den vill jag ju inte.
Om jag inte hittar någon billig och bra svetsfirma chansar jag med denna.
[länk]

Till en annan Morsø, men måtten verkar stämma.

/Höghus
Borde ju funka om måtten stämmer.
Du kan ju alltid höra med Eldkraft de är riktigt duktiga.
 
B Betongapa skrev:
Gör ett antagande att det inte är någon direkt jätte hög belastning på så hade jag hade svetsat (eller tekniskt sett lödit) med kiselbrons (CuSi3 tråd)

T.ex.
[länk]
Kaminen står där det tidigare varit en öppen spis. Skorstenen är ett plåtrör med en 90graders vinkel in i baksidan på kaminen. Det sticker bara rätt upp i gamla murstocken. Stosen har tagit tyngden från röret och det är väl därför den och låsklackarna som låser den i kaminen brustit.
Jag skall sätta nån avlastning som röret ska få vila på så det inte blir mer belastning på stosen.
Jag känner mig inte riktigt mogen att prova hårdlödning med gassvetsen än…

/Höghus
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Att svetsa gjutjärn är en konst så det inte spricker när värmen från svetsen blir på ett litet ställe. Hela biten måste värmas upp så alla spänningar i den blir lika vid svetsning. Inget som man som lekman gör. Så lämna in den till en riktig svetsfirma så blir det bra. Annars om den länkade biten passar, så blir det kanske billigare med en ny.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Det där är gjutjärn. Jag svetsar gjutjärn genom att först förvärma med gasol till över 100 grader och sedan svetsa en liten bit i gången med sticksvets och nickelstickor och hamra varje liten svetsfogsbit medan den svalnar och så ta nästa och nästa litet här och litet där. Det är arbetsdrygt men det går oftast.

Alternativet är hårdlödning med gassvets och fosforbrons eller liknande.
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Löda med mässinglod har jag lite erfarenhet av med bra resultat, fogen blir mjukare och flexiblare än en svetsning vilket bör minska risken för sprickor och andra problem.
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilka belastningar utsätts denna stos för? Är det en inmurningsstos?

En enklare variant är du att peta upp sprickan med en skruvmejsel och peta in pannkitt. Det är så man historiskt har lagat och gastätat gjutjärnsdelar. Kanske ett par rostfria större slangklämmor runt den om den ska muras in? Alltså att slangklämmorna därmed muras in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är gjutjärn. Jag svetsar gjutjärn genom att först förvärma med gasol till över 100 grader och sedan svetsa en liten bit i gången med sticksvets och nickelstickor och hamra varje liten svetsfogsbit medan den svalnar och så ta nästa och nästa litet här och litet där. Det är arbetsdrygt men det Det där är gjutjärn. Jag svetsar gjutjärn genom att först förvärma med gasol till över 100 grader och sedan svetsa en liten bit i gången med sticksvets och nickelstickor och hamra varje liten svetsfogsbit medan den svalnar och så ta nästa och nästa litet här och litet där. Det är arbetsdrygt men det går oftast.
Det hade varit kul att prova, men jag har ingen pinnsvets. Än. 😀
Gassvets har jag men förslaget från @Claes Sörmland med pannkitt låter enklare.
/Höghus
 
Tror definitivt du kommer ha större framgång med att löda än att svetsa...
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilka belastningar utsätts denna stos för? Är det en inmurningsstos?

En enklare variant är du att peta upp sprickan med en skruvmejsel och peta in pannkitt. Det är så man historiskt har lagat och gastätat gjutjärnsdelar. Kanske ett par rostfria större slangklämmor runt den om den ska muras in? Alltså att slangklämmorna därmed muras in.
Stosen är skruvad i ryggen på kaminen, så den är väl egentligen inte tänkt att ta någon last öht. Nu var installationen sådan att skorstensröret hängde på den, men det ska jag fixa till med någon form av stöd.
Pannkitt känns som ett intressant alternativ, 80kr på Biltema är rimligt pris.

/Höghus
 
Jag tror pannkitt blir som att skita och hålla för. Mycket besvär för ingenting.

Jag skulle gissa att det skulle bli omkring 1500-2000 kronor för arbetet om jag skulle reparera den för mitt vanliga timpris. Plus 200 för nickelstickorna.
Om du var med och ordnade planslipmaskinen åt mig så skulle det innebära rabatterat pris.


Fast jag tror nog det finns folk på närmare håll som du kan anlita. Frakten hit och tillbaka är dyr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.