Hej,

Vi är sedan ca. 1 år nyblivna husägare.

Jag tänkte inte på det föregående höst/vinter, men nu när det börjar bli minusgrader ute uppstår någonting jag inte ricktigt förstår.

Längst ner på samtliga fönster blir det fukt på morgonen, såpass mycket att det bildas droppar. Hur kan detta komma sig? fönstern är treglasfönster.

Saknas det isolering, har vi dålig ventilation eller hur kan detta komma sig.

Tack på förhand.

/Michael Björnberg
 
Vi har också nyligen köpt hus och när vi gick igenom det med besiktningsmannen så sa han att det blir imma inuti fönstren om de börjat överstiga en viss ålder så att det inte längre är vacuum kvar (eller vad det nu är det skall vara mellan rutorna) eller det i vart fall börjat komma in luft i dem. I vårt fall var det ingen överraskning för vi visste ju redan att fönstren var mer än 20 år gamla.
Det besiktningsmannen sa att man fick göra var att byta ut kassetterna i fönstren.
 
Om fukten är på insidan av fönstren, alltså inte mellan glasen, utan så att man kan ta på den på insidan i rummet, så är det troligen dålig ventilation det beror på. Ni sover i rummen och andas ut varm fuktig luft, som kondenserar på det kalla fönstret på grund av att luften inte har vädrats ut ordentligt.
 
Hej,

Ja fukten är på insidan av fönstren som vi kan ta på. Mne det låter ju inte bra att ventilationen inte är tillräcklig.

Den ventilation som finns är enbart via köksfläkt, badrum (via pax fläkt) och via torkskåp i tvättstugan.

Kan detta leda till andra problem?, i så fall kan det definitivt vara värt att sätta in ventiler i väggarna.

Mvh
Michael
 
Antingen sätter du in en ventil i väggen eller så kan man sätta in spaltventiler i karmen på fönstret. Det bör finnas en spaltventil i varje rum förutom i kök och badrum som har egen ventilation.

Staffan
 
Hej Staffan,

Förmodligen en fråga från en olärd, men släpper man inte ut värme genom att installera ventil i samtliga rum?

/Michael
 
Har du något mekaniskt frånluftsystem i huset eller är det självdrag? Visst tillför du utomhusluft via en tilluftsventil som kan vara kallare än inomhustemperaturen men någonstans måste huset tillföras ny luft som behöver värmas och sedan ska den gamla luften som i ditt fall har en hög luftfuktighet transporteras ut via frånluft.
 
mbjornbe skrev:
Hej Staffan,

Förmodligen en fråga från en olärd, men släpper man inte ut värme genom att installera ventil i samtliga rum?

/Michael
Det är klart man gör det var därför man under energikrisen på 70 talet ofta satte igen alla ventiler och det blev ju inte bra. Man kan använda sig av mekanisk från och tilluft med väreväxlare för att minska energiförlusterna (FTX system). Men detta är inte gratis och ganska bökigt att installera i ett befintligt hus. I äldre hus är det därför ofta bättre att inte installera välisolerade 3glasfönster och behålla äldre lite "dragigare" fönster med "inbyggd" ventillation.

Till trådskaparen. Jag håller med tidigare inlägg att försöka sätta in fler ventiler, lättast är att fräsa en ventil i karmen på fönstret och se om detta är tillräckligt. En väl installerat FTX system är ju väldigt komforthöjande och ger bra väntilation och jämnare värme i hela huset.

mvh plexi
 
Hej,
Vi har enbar självdrag idag och som jag skrev tidigare så kan jag bara se att luft går ut/in i huset genom den kanaler som finns i form av köksfläkt, pax fläkt i badrum och att vi har ett torpskåp i tvättstugan med ventilation upp på taket.

Har letat efter ventiler kan inte finna några i något rum.
Vi har installerat en luftvärmepump föregående höst/vinter men detta tillför ju ingen luft utifrån utan får bara luften att cirkulera i huset.
Det märkliga är att vi inte upplever luften som "instängd" utan klimatet i huset känns helt ok, det dom fick mig att börja fundera var just att fukt bildades på samtliga våra fönster nu när det blir kallare ute (minusgrader)

Men det kanske är vettigt att installera ventiler i huset för att få in mer friskluft, min enda fundering är här. Varför ar föregående ägare inte gjort detta som bott i huset i 20 år?

Har även tittat på en produkt som heter Airmax och är värmeväxlare. Kan detta vara ett bra alternativ för att få bättre luftcirkulation och samtidigt inte förlora för mycket ärme (eller tillföra kyla).
 
Hann inte svara....:) men du får ju svar ändå....

Det jag har fått lära mig är att en spaltventil inte påverkar U-värdet negativt. Men ny frisk luft e bra och ny luft utifrån innehåller mindre fukt än den gamla.

S.
 
Det är ju inte säkert att det räcker att at upp en massa nya tilluftsventiler om du nu inte har undertryck i huset. hur blir det om du öppnar en dörr eller ett fönster? strömmar luften in då kännbart. Annars kanske det är frånlufte som är problemet. Har du bara en köksfläkt som är igång då och då samt en pax fläkt som jag misstänker inte klarar att byta all luft i ditt hus och ett torkskåp som går ibland. Har du inga fler frånluftsventiler? Ingen öppen spis? Om du har självdrag kanske rören är igensatta?
 
Jag kan inte påstå att vi upplever som att det strömmar ut luft när vi öppnar en dörr eller fönster. Men jag kan inte se någon annan väg ut/in till huset än just i kök/badrum/tvättstuga.

Paxfläkt är bara på en stund då vi använder dusch, och precis som du skriver så är bara köksfläkten på vid matlagning. Vi upplever som sagt inte att det är några direkta "problem" med instängd lukt eller annat utan det som fick mig att reagera var att fukten samlades på nederkant av fönster just när det är kallt ute. Detta är på samtliga fönster och inte bara i sovrummet.

Vi har som sagt installerat en luft/luft värmepump, och upplevelsen är att vi inte har så torr luft längre, men då bytte vi från vanliga element som uppvärmningssystem i hela huset och ersatte med luftvärmepumpen och jag har fått för mig att luften blir torrare vid uppvärmning via element. Luftvärmepumpen får nog en bättre cirkulation på luften i huset, men den tillför ingen "ny" luft.

/Michael Björnberg
 
Har du nån skorsten på huset då?
 
Nej, ingen skorsten.

/Michael
 
Jag tror att du behöver installera nån form av mekanisk frånluft. Jag skulle nog ta dit en vent firma som kollar på det.
Om det är som du tror att du inte har fler ställen än nämda för luften att ta sig ut på så kommer det ju inte hjälpa att ta upp fler tilllufts ventiler. Som jag har förstått det ska det sitta tilluft i alla utrymmen utom de "smutsiga" dvs bad och kök. där ska du ha frånluft. Finns ju bestämmelser för hur ofta luftmängden i ett hus ska bytas och det är ju inte beroende av hur många tilluftsventiler du har utan har mkt som ventileras ut. tilluftsventilerna ska ju sedan släppa in ny luft när det bli undertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.