Jag har problem med fjärrvärme-styrningen, som det står i rubriken stänger den av sig efter en liten stund.
Om jag bryter strömmen och tar loss hela styrdonet ur sin låda en stund, sätter tillbaka den och slår på strömmen så startar den och går i en halv minut - en minut kanske. Den slår igång cirkulationspumpen och blinkar med tre avbrott, vilket verkar innebära att den ska stänga "kranen" för värme.
I handregleringsläge så verkar allt fungera, även om servot verkar gå väldigt sakta, lampan blinkar för två inkopplade sensorer (utesensor och framledningssensor) men den stänger av sig ändå efter en kort stund.

När den stänger av sig så håller den fortfarande cirkulationspumpen igång, men jag måste själv justera värmen med den röda ratten på servot för regleringen.

Separat fråga också, jag visste inte att man skulle trycka på knappen på servot när man vrider på röda ratten, kan jag ha haft sönder nå'nting där? Servot fungerar som sagt och styrenheten hade stängt av sig långt innan jag rörde i röda ratten, när jag justerar nu så trycker jag på frikopplingsknappen. Är servot kalibrerat på ett visst läge?
 
Vad har du funktionsratten inställd på?
Hand/sol/klocka/måne/standby?

När den stänger av sig, har ventilen då gått till stängt läge?

Hur varmt är det ute?

Hur står de olika bryarna på "muspianot" på baksidan?
 
Det verkar inte spela nå'n roll vad funktionsratten är ställd på, men i vanliga fall är den ställd på komforttemperatur. Det är sol ifall jag kommer ihåg rätt. Det sitter inget tidur monterat (har aldrig gjort åtminstone se'n jag köpte huset) så klockläget borde inte fungera på rätt sätt. Den stänger av sig på samma sätt i läge handmanövrering, sol och standby (bevakning) iaf.
Just nu är det kring 18 grader ute och 22 inne, men det är samma sak när det är kallt. Jag upptäckte att det var nå't fel när det började krypa ner mot 17-18 grader inne i augusti när det var ganska kallt ute på natten (jag bor i Älvsbyn i Norrbotten, så det börjar vara dags att köra värme nu)
Jag har aldrig rört dip-switcharna (muspianot =D) men jag ska gå och kolla.
1=på
2=av
3=på
4=av
5=på
6,7 och 8=av
 
G GeFeldz skrev:
Det verkar inte spela nå'n roll vad funktionsratten är ställd på, men i vanliga fall är den ställd på komforttemperatur. Det är sol ifall jag kommer ihåg rätt. Det sitter inget tidur monterat (har aldrig gjort åtminstone se'n jag köpte huset) så klockläget borde inte fungera på rätt sätt. Den stänger av sig på samma sätt i läge handmanövrering, sol och standby (bevakning) iaf.
Just nu är det kring 18 grader ute och 22 inne, men det är samma sak när det är kallt. Jag upptäckte att det var nå't fel när det började krypa ner mot 17-18 grader inne i augusti när det var ganska kallt ute på natten (jag bor i Älvsbyn i Norrbotten, så det börjar vara dags att köra värme nu)
Jag har aldrig rört dip-switcharna (muspianot =D) men jag ska gå och kolla.
1=på
2=av
3=på
4=av
5=på
6,7 och 8=av
Just det, ventilen stannar där den är när den lägger av.
Den verkar bara röra sig när jag kör på handmanövrering, annars låter den stötvis och rör sig inte, som att den sitter fast
 
Montera bort den, ha den i handen, allt ska stå på sol, sen ändra du kurvan till min och då ska den stänga, sen ställ kurvan på max, ska då öppna max. Detta för att se så inte det är fel på motorn, Normalt för dessa centraler är att om det blir kortis/överledning på en givare så stänger och tvärtom vid avbrott.
 
Prova och sätt omkopplare 1 i "off", ingen sommarurkoppling.

Skulle säga att regulatorn håller på att lämnar in. => Skaffa ny regulator.

Vi har bytt till ECL 110 för närmare tio år sedan för att få lite mer inställningsmöjligherer, finns nyare variant idag.
 
Ingen skillnad utan sommarurkoppling =/
På sol så vrider servot kranen en liten bit, stannar och blippar några gånger. Lampan blinkar rätt, två för att öppna och tre för att stänga med tanke på hur kurvan står, men lampan slocknar och den slutar reglera.
På handmanövrering går servot hela tiden åt det håll jag vill, om än sakta (fast två minuter ska den ju gå från öppen till stängd enligt dip-switchen, så det är ju sakta) tills hela regulatorn stänger av.
Jag har slut batteri i multimetern som jag hittar just nu, kan ju testa motståndet på givarna för skojs skull.

Ja det verkar inte bättre än att den är på väg att dö =(
Vad kostar en ny regulator, mellan tumme och pekfinger?
 
Det är FJV , hur är det med bolaget, har dom service på centralen eller det din. Vilken spänning till donet. Angående pris så flukterar det rätt häftigt, allt från ca 4,8kkr till 8kkr, du kan söka Amazon ECL 110, så finns det många träffar.
 
J jonaserik skrev:
Det är FJV , hur är det med bolaget, har dom service på centralen eller det din. Vilken spänning till donet. Angående pris så flukterar det rätt häftigt, allt från ca 4,8kkr till 8kkr, du kan söka Amazon ECL 110, så finns det många träffar.
Det är jag som äger allt utom ledningarna in och ut.
FJV? =)
240V såvitt jag kan förstå.
 
Ah, fjärrvärme, yes.
 
FJV = Fjärrrvärme Det står på donet vilken spänning den ska ha, Det är viktigast och talar om även vad reglercentralen ska ha för spänning. Finns för 24 volt och 230V
 
J jonaserik skrev:
FJV = Fjärrrvärme Det står på donet vilken spänning den ska ha, Det är viktigast och talar om även vad reglercentralen ska ha för spänning. Finns för 24 volt och 230V
230V står det på servot, antar att det är det du menar med donet.
Jag hittar inget ECL 110 på amazon, får väl leta vidare. Finns det nå't annat som passar rakt av?
 
Lägg upp ett par bilder på servot så kanske det kommer tips var man kan leta.
 
För att förtydliga, det är alltså styrdonet/elektronikpanelen som är misstänkt.
Själva servot som öppnar och stänger kranen och är styrt av styrdonet verkar fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.