Hej! Idag ramlade lamp brytaren ut ur väggen i badrummet. När jag plockade isär det ramlade det även ut lite torkat ljusblå lim/fog som har suttit runt armaturen för att hålla den på plats för att komplettera ”skruv armarna” i armaturen. Har såklart försökt skruva tillbaka den men insett att de inte tar ordentligt utan att jag nog måste limma/foga runt för att den skall sitta ordentligt.

Då till frågan: Villen produkt bör jag använda som komplement till skruvarmarna? Våtrumslim? Silikon?
 
  • Ett hål i en grå vägg visar rör och isolering, skadad innervägg med synliga installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dosan delat sig eller sitter det en väldigt hög förhöjningsring som av någon anledning släppt?

Ska det limmas bör du nog ta bort strömbrytaren och limma dosan först och sedan när limmet härdat återmontera strömbrytaren.

Kan du ta foton så man ser in i väggen där dosan sitter?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har dosan delat sig eller sitter det en väldigt hög förhöjningsring som av någon anledning släppt?

Ska det limmas bör du nog ta bort strömbrytaren och limma dosan först och sedan när limmet härdat återmontera strömbrytaren.

Kan du ta foton så man ser in i väggen där dosan sitter?
Är det tänkt att den röda yttre dosan skall sitta ihop med den röda inne i väggen?

Yes, tänkte plocka bort armaturen först. Limma, torka och sen sätta ihop. Här kommer fler bilder.
 
  • Eluttag under installation, kablar synliga, säkerhetsdosa, väggfäste, elarbete, närbild, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg med elektrisk dosa, kablar och rör, närbild inuti konstruktionsavsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skaerby skrev:
Är det tänkt att den röda yttre dosan skall sitta ihop med den röda inne i väggen?

Yes, tänkte plocka bort armaturen först. Limma, torka och sen sätta ihop. Här kommer fler bilder.
Den yttre röda ringen, som jag tolkar är en förhöjningsring, ser ut att sitta fast i den inre (dosan i väggen) med skruvarna som man fäster strömbrytaren med.
Ser du om den röda inre ser hel ut på sidorna där skruvarna ska fästa? Det finns förmodligen längre skruv om det skulle rädda situationen men jag gissar att plasten spruckit nånstans.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den yttre röda ringen, som jag tolkar är en förhöjningsring, ser ut att sitta fast i den inre (dosan i väggen) med skruvarna som man fäster strömbrytaren med.
Ser du om den röda inre ser hel ut på sidorna där skruvarna ska fästa? Det finns förmodligen längre skruv om det skulle rädda situationen men jag gissar att plasten spruckit nånstans.
Aj då. Måste man byta de röda delarna då? Ser iofs helt ut på insidan där skruvarna fäst. Verkar dock som att skruvarna spänt precis i skarven den inre röda och förhöjningsringen möts. Kan vara därför de har gått isär. Min tanke är att fästa den yttre med tec-7 låta det torka och sen prova att dra ihop det igen?
 
Hur ser skruvhålen ut i dosan i väggen?
 
Det finns inga skruvhål
FredrikR FredrikR skrev:
Hur ser skruvhålen ut i dosan i väggen?
Det är det som är det märkliga, det finns inga skrivhål i den inre dosan? Så jag vet inte riktigt hur det skall sitta ihop, köpte dock längre skruv. Men det hjälper ju inte ifall det inte finns något att skruva de i.
 
  • Eluttag under installation i vägg, synliga kablar och rörmokarverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde hittas i den svarta innerringen. 🤔

Hur ser de vita delarna ut på påbyggnadsringen, kan dessa klickas fast på något vis?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Borde hittas i den svarta innerringen. 🤔

Hur ser de vita delarna ut på påbyggnadsringen, kan dessa klickas fast på något vis?
Finns ingen svart innerring 🥲. Yes de vita delarna med skruvarna klickas i på påbyggnadsringen.
 
  • Elektriska kablar, röd installationsdosa, taköppning, infräst, inbyggnad, byggprocess, oavslutad elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Skaerby skrev:
Finns ingen svart innerring 🥲. Yes de vita delarna med skruvarna klickas i på påbyggnadsringen.
På dosan i väggen ser det ut som en innerring, eller är det en svart kabel?

Jag tror du kan få fast förhöjningsringen om du kopplar bort strömbrytaren.

Kolla där jag ringat in, det ser ut som någon typ av urtag där yttre ringen skulle kunna fästas.
Elektrisk installationsvy, synlig Eltako relä, målade markeringar, kablar, och plast- eller gummitätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.