Jag har en bostadsrätt från 1930 som jag försöker renovera varsamt. Väggarna har många hål och sprickor i sig som jag delvist fyllt i med Husfix som är cementbaserat. Nu kom jag dock på att jag hört att man ska undvika cement i gamla hus? Jag har svårt att identifiera vad väggen är gjord av från början men den smular i princip sönder så fort man rör den. Vad säger ni, är det ok att fortsätta att laga med husfix?
 
  • Hål i betong med synlig inneslutning eller förstärkning. Slitna, ojämna texturer, gråtoner, detaljer av stenmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskador vid golvlist och vägg, behov av reparation och rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det så går det.
 
Kloasongvägg, som är vanliga innerväggar från den tiden. Den består av en plankvägg som kläs med tunna ribbor och vassmatta. Putsas sedan med kalkbruk, som är det ”lösa” du pillat bort.
Lagning gör du med samma sorts kalkbruk/kalkputs, inte husfix som är för hårt. Vitsen med kalkbruk på plankvägg är att det skall följa träets årstidsväxlingar. Därför att det poröst och ”mjukt”.
Ett tips för infästning i dessa väggar är att använda långa träskruvar som drar i plankväggen. Förborra halva diametern så spricker inte putsen. Minst 60 mm in väggen för att det skall sitta. Putsen är oftast 1” tjock och plankväggen 2,5”. Som du har förstått är pluggar helt värdelösa i en sådan här vägg.
 
  • Gilla
mvh och 4 till
  • Laddar…
Antingen en putsad plankvägg (kloasong) eller en tunn tegelvägg kanske rentav murad på kant. Lappa med kalkbruk.

Våtsläckt kalk har bättre vidhäftning än torrslackt.

Av hänsyn till omvärlden och för att förebygga familjevåld brukar jag förespråka våtsläckt kalkbruk som har egenskapen att det är klistrigt och fäster på underlaget. Torrsläckt kalkbruk borde klacificeras som samhällsfarligt för man blir bokstavligen tokig av att arbeta med det. Eländet fäster inte utan bara faller ned så fort man tittar bort.

Man kan köpa torrsläckt byggkalk i säck och våtsläcka själv om man vill. Det blir mycket billigare än att köpa våtsläckt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.