Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju inte räkna med att alla jobb blir garantijobb. De ska vara så ovanliga att man ska ha marginal för det i sina affärer utan att dubbla tiden på alla jobb.
Om du INTE räknar med en marglnal för garantijobb så försvinner du ut i konkursernas mörker redan första gången dina gubbar haft för bråttom hem. Därför handlar jag bara av branschens större aktörer. Och när du är borta kommer ingen att kunna åtgärda dina övriga problemgolv, och du går med fula epitet typ skojare resten av livet. Du konkurrerar med kvalitet och leveranstid, aldrig med priset.
 
X Xanthopteryx skrev:
Nej. Ingen måste lämna garanti. Det är helt frivilligt. Garantins villkor stipuleras av företaget och måste framgå tydligt i reglerna, och åsidosätter inte gällande reklamationsregler. Däremot är alla skyldiga att hantera reklamationer enligt gällande lagar och regler i bland annat konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.
Vad är det flr skillnad på att lämna garanti och att åtgärda reklamationer?
 
Fairlane
S star_daddy skrev:
Om du INTE räknar med en marglnal för garantijobb så försvinner du ut i konkursernas mörker redan första gången dina gubbar haft för bråttom hem. Därför handlar jag bara av branschens större aktörer. Och när du är borta kommer ingen att kunna åtgärda dina övriga problemgolv, och du går med fula epitet typ skojare resten av livet. Du konkurrerar med kvalitet och leveranstid, aldrig med priset.
Du får nog läsa vad jag skrev igen. Jag skrev inte att man inte ska räkna med marginal för garantijobb. Jag skrev att man inte ska räkna med att alla jobb blir garantijobb. Man ska ha tillräckligt med marginal på sina jobb så man kan hantera ett garantijobb när det dyker upp.
Det innebär alltså att man inte ekan räkna med att gå med vinst även på de jobb man har garantiåtgärder på.
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).
Jag brukar säga att jag har tummen mitt i handen och två vänsterhänder men har lagt flera limmade laminatgolv (klickgolv lär gå fortare) med väldigt olika form, med underlag, golv och lister på mindre än en dag.
Så 48 timmar för ett "proffs" låter väl tilltaget...
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Var i landet bor du? Jag kan hjälpa till och lämna garanti via mitt företag om du bor i Stockholm
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
48 timmar, låter väldigt lång tid för detta. Det är 6 arbetsdagar á 8 timmar. En amatör lägger golvet själv på en dag, ska skåp demonteras och monteras så säg 3 arbetsdagar, men be om fler offerter.
 
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Vad är det flr skillnad på att lämna garanti och att åtgärda reklamationer?
I korthet, förenklat sagt:

Garanti är frivilligt från företagets sida, reklamationsrätten är lagstadgad. Garantin kan inte förhandla bort den sistnämnda till det sämre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du får nog läsa vad jag skrev igen. Jag skrev inte att man inte ska räkna med marginal för garantijobb. Jag skrev att man inte ska räkna med att alla jobb blir garantijobb. Man ska ha tillräckligt med marginal på sina jobb så man kan hantera ett garantijobb när det dyker upp.
Det innebär alltså att man inte ekan räkna med att gå med vinst även på de jobb man har garantiåtgärder på.
Det beror i hög grad på om man har ett fåtal stora jobb per år eller många små. De små kan du göra billigare för att du är van vid den hanteringen och kanske vet att kunden sällan klagar (typ hyresvärd) medan du absolut inte har råd att göra om ett stort jobb typ hotell som tar tre månader till fast pris med en väldigt noga bygginspektör. Hur skulle du göra själv? I min värld kämpar de billiga snart med kreditorerna medan de dyra jobbar undan och tjänar pengar på snygga jobb utförda i tid, ofta med generösa bonusar till jobbarna genom så kallade incitamentsavtal.
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Polisen nästa.. max 8 tinmar.. och även det lång tid.
 
Unikt namn
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan ju inte räkna med att alla jobb blir garantijobb. De ska vara så ovanliga att man ska ha marginal för det i sina affärer utan att dubbla tiden på alla jobb.
Hantverkaren kanske har gjort en rimlig kalkyl baserat på sin egen expertis.
Han kommer behöva 2-3 försök innan kunden är nöjd.
 
  • Haha
Ohchips och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S star_daddy skrev:
Det beror i hög grad på om man har ett fåtal stora jobb per år eller många små. De små kan du göra billigare för att du är van vid den hanteringen och kanske vet att kunden sällan klagar (typ hyresvärd) medan du absolut inte har råd att göra om ett stort jobb typ hotell som tar tre månader till fast pris med en väldigt noga bygginspektör. Hur skulle du göra själv? I min värld kämpar de billiga snart med kreditorerna medan de dyra jobbar undan och tjänar pengar på snygga jobb utförda i tid, ofta med generösa bonusar till jobbarna genom så kallade incitamentsavtal.
Återigen, måste man ta dubbel eller mer betalt gör varje jobb för att man har klara att göra garantijobb utan att gå back så gör man får dåliga jobb.
 
  • Gilla
Ohchips och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, måste man ta dubbel eller mer betalt gör varje jobb för att man har klara att göra garantijobb utan att gå back så gör man får dåliga jobb.
Ja vad är det för skitsnack om garantijobb. Ska jag betala dubbla priset för jag kanske inte blir nöjd med.resultatet?
 
Düsseldorff
M Mach77777 skrev:
Ja vad är det för skitsnack om garantijobb. Ska jag betala dubbla priset för jag kanske inte blir nöjd med.resultatet?
Men ni tycker ju samma sak även om fairlane kanske inte uttryckte det så väl.
 
C
Primus falk Primus falk skrev:
31200 på 48 timmar blir 650
Om du läser citatet så svarade jag @Ossian K Olsson som erbjöd sig att lägga golvet på en dag för 30 000 kr.
Räknade en dag = 8 timmar. 30 000 / 8 = 3 750 kr/h. Om du nu vill förstå hur jag räknade.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hantverkaren kanske har gjort en rimlig kalkyl baserat på sin egen expertis.
Han kommer behöva 2-3 försök innan kunden är nöjd.
Alltså är det inte enbart priset som talar mot denna hantverkare utan även kompetens( bristen).

Behöver en yrkesman/ firma 2-3 försök på ett jobb som en novis i 99% av fallen fixar på första försöket skulle jag leta upp en annan.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.