Hej allihop,

Jag undrar gällande tilläggsisolering av ett befintligt golv. Jag har en liten stuga i Norrbottens inland som står på plintgrund. Isoleringen är tillräcklig för höst/vår men när det börjar krypa under -20 o speciellt under -30 så är det väldigt golvkallt och värmen håller inte så vi måste elda hela tiden.
Väggarna har jag tilläggsisolerat så jag tror att golvet är problemet. Golvreglarna är bara på 120mm så det är ju ett underdimensionerat golv för Norrbottens inland. Jag vill undvika att göra alltför stora ingrepp så jag undrar vad som är bästa lösningen?
Det finns utrymme att krypa under huset så jag har tänkt att det kanske skulle gå att fästa 50 mm skumplastskivor mot golvet underifrån. Skumplastskivor används ju som trossbotten i krypgrunder och har bra isoleringsvärde vad jag vet. Om jag kan sätt dem tätt så borde det ju göra skillnad, eller? Funderar också på att fästa vindtät papp mot reglarna underifrån innan jag sätter skumskivorna, är det en god ide?
Har även hört att det kan hjälpa att montera sockelskivor runt om så att det blir mer av en krypgrund än en plintgrund, är det någon som har erfarenhet av detta? Då kan man kanske få fuktproblem istället? Kanske ska man sätta plast mot marken innan man sätter sockelskivor?
Tacksam för alla tips.

/Fredrik
 
Om du får plats med 100mm tjocka cellplast/xps kan du köra på det när du ändå ska ner å krypa på rygg :( Jag skulle skippat vindskydd
.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du får plats med 100mm tjocka cellplast/xps kan du köra på det när du ändå ska ner å krypa på rygg :( Jag skulle skippat vindskydd
.
Tack för tipset! Ja 100mm är ju såklart bättre än 50mm. Det är lite mindre utrymme att krypa på i ena änden av huset så kan kan bli problem att fästa dem. Vet du om det finns något smart sätt att fästa dem när det är trångt?
 
Om du inte kommer åt med långa skruv överallt kan du ta fogskum (ej snabbexpanderandej. Stadga upp med pinnar under tills det torkat.
 
  • Gilla
Fredrik Pt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte kommer åt med långa skruv överallt kan du ta fogskum (ej snabbexpanderandej. Stadga upp med pinnar under tills det torkat.
Smart! Det funkar ju såklart. Kör du fogskummet direkt mot marken då eller lägger du något emellan?
 
Nej, jag limmar cellplasten mot bjälklaget med fogskum, samt mellan skivorna, i skarvar och runt rör osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, jag limmar cellplasten mot bjälklaget med fogskum, samt mellan skivorna, i skarvar och runt rör osv.
Ja just d, då blir det ju riktigt tätt också. Aldrig tänkt på att det skulle gå att limma med fogskum men det gör det ju. Tack för tipsen! Jag har satt cellplast med långa skruvar och små plast skivor men då krävs det ju utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.