M mojjen skrev:
Förklara vad som är svammel i detta. Mer än möjligen att Bosch dokumentation och dess kundtjänst inte är riktigt fullt synkade.
El skylten som jag laddade upp är hämtad för den modellen från bosch . I manualen framgår att effekten skall begränsas om man säkrar ner. Du har enligt inlägg 16A. Då skall du ställa effektbegränsningen i läge 3 enligt manualen, mao begränsning 3500W.
Skall du ha full Effekt enlig denna manual så skall den av säkras 20A, men det har du redan insett.. Kundtjänst meddelar ju dock motstridig info om att hällen bara kör 1 FAS, vilket i sig skulle innebära att det inte är någon skillnad i max effektuttag i praktiken om den ansluts 2 fas eller 3 fas. Detta då Hällen bara kan tillgodogöra sig effekt från en fas, 3,6Kw vid 16A eller fullt vid 20A. Jag utgår som jag skrev att FAS 1 avser ugnen. Frågan är egentligen varför man skall koppla 2 resp 3 fas, om man ändå inte kan få ut någon högre maxeffekt. Här var min teori att man vid 3 fas jämnar ut lasten i sitt eget elnät. Någon vettig förklaring i övrigt mellan denna koppling och effektuttag ahr jag inte hitta. Har även försökt lista ut vad boch menar med Multiplexteknologi vilket skall vara skälet till uppbygganden.

[bild]
Nä, jag behöver inte förklara någonting. Om du lärde dig att formulera dig sammanhängande i skrift, så man begriper vad du menar så kanske jag skulle göra det. Men strunt samma, själv har jag all information som jag behöver, om det skulle bli aktuell att köpa en induktionsspis. Det kanske blir framåt sommaren, eller så. Och det kanske inte ens blir Bosch.

M mojjen skrev:
Förklara vad som är svammel i detta. Mer än möjligen att Bosch dokumentation och dess kundtjänst inte är riktigt fullt synkade.
El skylten som jag laddade upp är hämtad för den modellen från bosch . I manualen framgår att effekten skall begränsas om man säkrar ner. Du har enligt inlägg 16A. Då skall du ställa effektbegränsningen i läge 3 enligt manualen, mao begränsning 3500W.
Skall du ha full Effekt enlig denna manual så skall den av säkras 20A, men det har du redan insett.. Kundtjänst meddelar ju dock motstridig info om att hällen bara kör 1 FAS, vilket i sig skulle innebära att det inte är någon skillnad i max effektuttag i praktiken om den ansluts 2 fas eller 3 fas. Detta då Hällen bara kan tillgodogöra sig effekt från en fas, 3,6Kw vid 16A eller fullt vid 20A. Jag utgår som jag skrev att FAS 1 avser ugnen. Frågan är egentligen varför man skall koppla 2 resp 3 fas, om man ändå inte kan få ut någon högre maxeffekt. Här var min teori att man vid 3 fas jämnar ut lasten i sitt eget elnät. Någon vettig förklaring i övrigt mellan denna koppling och effektuttag ahr jag inte hitta. Har även försökt lista ut vad boch menar med Multiplexteknologi vilket skall vara skälet till uppbygganden.

[bild]
Bilden verkar visa hur man ställer in hällen för enfasdrift vilket är vanligt i äldre lägenheter med enbart en fas in. 20A är vanligt till spisen i sådana. Här var det frågan om 3-fas 16A och då kan man lika gärna köra spisen på maxeffekt.

För övrigt går det utmärkt att köra 16A i 1,5 kvadrat då det är en kortare bit som hänger fritt och är intermittent drift. Jag har en glaskeramikhäll 230V2N~ som tidigare var säkrad 2x10A men nu 16A efter centralbyte. Fas 3 går till inbyggnadsugnen som egen grupp men sitter på samma 3-poliga dvärg. Hällens maxeffekt är 7300W.

Mikael_L
Nu har jag också råkat ut för denna "fantastiska" spis.
En kund har köpt och vill få den installerad.

Borde vara en baggis (men tusan vad många torx-skruvar man var tvungen att skruva bort för att komma åt anslutningsplinten)
Så det är väl bara att följa denna koppling.
Elbildningsskylt som visar elanslutningar för olika länder och system: 3N, 2N, och 1N-konfigurationer. QR-kod nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men så ser jag det märkliga att inget är anslutet till L2...
Elektrisk kopplingspanel med numrerade terminaler och färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vad ....
Ska jag flytta om någon ledare, eller vad?, T.ex den svarta från plinten längst till höger.
Känns dock riktigt ologiskt...

Är det en synvilla, eller är kabeln vid 3 tunnare?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ser lika tunn ut som den vid 5.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag också råkat ut för denna "fantastiska" spis.
En kund har köpt och vill få den installerad.

Borde vara en baggis (men tusan vad många torx-skruvar man var tvungen att skruva bort för att komma åt anslutningsplinten)
Så det är väl bara att följa denna koppling.
[bild]

Men så ser jag det märkliga att inget är anslutet till L2...
[bild]

Men vad ....
Ska jag flytta om någon ledare, eller vad?, T.ex den svarta från plinten längst till höger.
Känns dock riktigt ologiskt...
Nu vet jag inte om jag har samma, men det är en Bosch i alla fall.
På lådan fanns med att den hade 3-fas så jag drog glatt fram en fem ledare och 3-fas säkring (min är dock 16A).

Väl vid inkoppling så är 3:e fasen en "dummy", precis som det verkar på den här. Min spis är alltså 2-fas som mest (men går som en-fas också).

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Vet inte, jag reagerade dock på att alla verkade riktigt jäv** tunna.

anders07 anders07 skrev:
Nu vet jag inte om jag har samma, men det är en Bosch i alla fall.
På lådan fanns med att den hade 3-fas så jag drog glatt fram en fem ledare och 3-fas säkring (min är dock 16A).

Väl vid inkoppling så är 3:e fasen en "dummy", precis som det verkar på den här. Min spis är alltså 2-fas som mest (men går som en-fas också).
Eller, jag behöver revidera det lite... Den är inte 2-fas (alltså 440V), utan använder två "säkringar" för 2x16A 240V.

Mikael_L
När jag hade upptäckt det där, som jag fann märkligt, att schemat för trefasinkoppling inte verkade bli en trefasinkoppling (med resultat av lägre effekt, eller möjligen att inte allt skulle fungera) så konsulterade jag medföljande instruktion, sen bosch hemsidor på nätet.
Och fortfarande stod jag helt idélös.

Så till sist googlade jag och hittade ett par-tre BH-trådar som redde ut detta (bl.a denna), så jag kunde inse att Bosch har gjort en spis som har begränsad effekt.

Rätt illa att Bosch är så otydliga att en någorlunda erfaren elektriker med passionerat teoretiskt kunnande och intresse inte kunde förstå hur de tänkt.
Utan att informationen måste letas fram på byggahus.se ...

Men nu är den inkopplad som en tvåfasspis, med sista fasen parkerad på den tomma plinten.
Och kunden får nöja sig med max ca 7kW. Men det klarar sig nog, det är ju sällan man kör 4 plattor samtidigt på högsta effekt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
anders07 anders07 skrev:
Eller, jag behöver revidera det lite... Den är inte 2-fas (alltså 440V), utan använder två "säkringar" för 2x16A 240V.
Tja, det är väl mer nära tvåfas än många andra tvåfasmatningar.

En 400V radiator är en enfaslast, men sitter i Sverige normalt på en tvåfasmatning - om man vågar sig på att göra en sådan distinktion.

Men dessa bosch-spisar och hällar är ju inte enfaslaster, utan det är ju typ dubbla 230V, men med gemensam nolla (i Sverige) och därför är det nog korrekt att kalla det för tvåfaslast.
(Och tvåfasmatning då också)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag hade upptäckt det där, som jag fann märkligt, att schemat för trefasinkoppling inte verkade bli en trefasinkoppling (med resultat av lägre effekt, eller möjligen att inte allt skulle fungera) så konsulterade jag medföljande instruktion, sen bosch hemsidor på nätet.
Och fortfarande stod jag helt idélös.

Så till sist googlade jag och hittade ett par-tre BH-trådar som redde ut detta (bl.a denna), så jag kunde inse att Bosch har gjort en spis som har begränsad effekt.

Rätt illa att Bosch är så otydliga att en någorlunda erfaren elektriker med passionerat teoretiskt kunnande och intresse inte kunde förstå hur de tänkt.
Utan att informationen måste letas fram på byggahus.se ...

Men nu är den inkopplad som en tvåfasspis, med sista fasen parkerad på den tomma plinten.
Och kunden får nöja sig med max ca 7kW. Men det klarar sig nog, det är ju sällan man kör 4 plattor samtidigt på högsta effekt.
Det där var precis min tanke också: Dom har nog byggt en "tvåfasare" men insett att man ofta (I tex Sverige) har 3-fas matning och visar då hur man ska koppla in det - även om en fas "går tom"

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.