Hej,

Jag har börjat montera snörasskydd från Weland och när jag ska montera profilplattorna tycker jag att profilen stämmer oroväckande dåligt. Fästet verkar vara rätt så robust så jag är tveksam till att den kommer forma sig bättre vid åtdragning, men jag antar att plåten kommer dras mot trots att vinkeln inte verkar stämma. Vågar dock inte riktigt prova att dra fast en innan jag fått lite mer kött på benet om detta ser normalt ut. Finns där någon som monterat dessa innan och vet ifall det ska se ut så här? Plåten jag har är Plannja Royal och profilen IP3307 vilket är rätt enligt deras tabell.

MVH
 
  • Person jämför snörasskydd med takprofil, misstämning syns mellan delarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Tveksamt om du kan dra ner den profilen kloss plåten , hur styv är fästet , ser lite tuff ut ,
intressant då jag har lika takplåt och behöver rasskydd , men inte kommit till skott ännu
kanske någon plåtis här kan säga något
 
L Liteavvarje skrev:
Tveksamt om du kan dra ner den profilen kloss plåten , hur styv är fästet , ser lite tuff ut ,
intressant då jag har lika takplåt och behöver rasskydd , men inte kommit till skott ännu
kanske någon plåtis här kan säga något
Fästet är styvt, så jag tror inte man får den att ge med sig av självborrande skruvar. Typiskt att man ska ge sig på detta på en fredag när Welands telefontjänst har stängt.
 
L
Drar man en självborande skruv så fräser den upp ett hål först och drar i hålet som blir , gäller all plåt under 1 mm , bättre då att ha farmarskruv utan borrspets , då går den ner i ett litet hål som blir med spetsen och när den kommer ner till drag så vill den dra till sig plåten och spänner fast bättre . ( hålet vill bli mindre )
Klar man måste dra med känsla annars vänder plåten i hålet
 
L Liteavvarje skrev:
Drar man en självborande skruv så fräser den upp ett hål först och drar i hålet som blir , gäller all plåt under 1 mm , bättre då att ha farmarskruv utan borrspets , då går den ner i ett litet hål som blir med spetsen och när den kommer ner till drag så vill den dra till sig plåten och spänner fast bättre . ( hålet vill bli mindre )
Klar man måste dra med känsla annars vänder plåten i hålet
Fel av mig. Det var skruv utan borrspets jag hade fått med. Tog bara för givet att det var borrspets lik de andra jag skruvat resten av taket med.
 
L
Verkar mycket iaf har du någor bit tak kvar , skruva fast den på en bräda och se hur det blir med överfallet om det går ner , kanske klämmer till plåten
 
wildeside
M Martin93 skrev:
Fel av mig. Det var skruv utan borrspets jag hade fått med. Tog bara för givet att det var borrspets lik de andra jag skruvat resten av taket med.
Hur blev resultatet, har det fungerat?
Sitter i samma sits och måste montera snörasskydd.
 
wildeside wildeside skrev:
Hur blev resultatet, har det fungerat?
Sitter i samma sits och måste montera snörasskydd.
Jag drog fast dom, och fyllde sedan hålrummet upptil med tätningsmassa efter att jag kommit fram till att det är sådär det ska se ut.

Det blev bra och dom sitter kvar.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
M Martin93 skrev:
Jag drog fast dom, och fyllde sedan hålrummet upptil med tätningsmassa efter att jag kommit fram till att det är sådär det ska se ut.

Det blev bra och dom sitter kvar.
Tack för svaret!
Då kan jag montera samma fästen i godan ro.
Bor Götaland så vi har inte samma snömängder här.
Vad har du för avstånd mellan fästena?
 
wildeside wildeside skrev:
Tack för svaret!
Då kan jag montera samma fästen i godan ro.
Bor Götaland så vi har inte samma snömängder här.
Vad har du för avstånd mellan fästena?
1000 mellan fästena
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
M Martin93 skrev:
1000 mellan fästena
😀 Jag räkna på 1000 mellan fästena även fast dom godkänner 1200.
Tog in offert för snözon 2,5, jag har snözon 2 här.
Så det blev lite svångrem och hängslen, men då ska det hålla iaf.
Tackar igen för snabba och bra svar.
 
wildeside
M Martin93 skrev:
1000 mellan fästena
Glömde fråga vad du har för taklutning?.
 
Rickard.
Jag vet inte hur denna är men många förespråkar att man monterar så mycket som bara möjligt i överlappen där det är dubbla plåtar, Brukar bli ungefär 1m cc då +en extra längst ut i varje ända.
 
wildeside wildeside skrev:
Glömde fråga vad du har för taklutning?.
25 grader
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.