D DonClemente skrev:
Ahh, du misstolkar mig. Cornucopias analysförmåga ger jag inte vatten för, det är endast diagrammet som han har som visar sammanställning över RB prognos och utfall. Finns nog färskare, men bara för illustrationens skull klipper jag in ett exempel här.
[länk]
Det där är ett missförstånd ang vad RB kommunicerar.

RB kommunicerar ingen prognos. Dom kommunicerar en intention.

RB menar att om alla ställde in sig efter deras intention så skulle inflationen konvergera mot 2%, och deras styrränta till 4%.

Att sedan folk gör annorlunda och inflationen blir en annan är bara något RB kan sitta och muttra över.

Jag tror att folk på RB många ggr förklarat för den som lyssnar att deras räntebana är ingen prognos.
 
M
Spännande att i princip alla enbart tittar på att få ned räntan under en längre period. Ingen som ens funderar över annat, sjukdom, skillsmässa osv. kontra bindningstid. Klart att det är ju häftigt att ha bundit lite lägre än rörligt i flera år, men det kan bli en oerhörd kostsam affär om man av nån anledning ska flytta.

Jag lyckades också pricka botten något sånär, 1,31% på 3 år, men jag har innan dess haft rörligt i princip jämt. Denna gången var det dock öppet mål så att säga. Men idag, är det verkligen en bra deal att binda, jag tycker inte det, men ger det bättre nattsömn självklart! Men jag hade nog undvikit längre löptider, max 2-3 år. Känns som att de ekonomiska incitamenten inte riktigt ger något extra att binda längre. Plötsligt kommer riskbanken bli bajsenödiga för att tillväxten går åt skogen och ska stimulera igen, och då vet vi vad dom gör. Precis som att vårdskulden byggdes på under covid så byggs ju bostadsskulden på idag när ingen vill köra nyproduktion. Våra barn som ska flytta hemifrån är ju en grupp som just nu ökar för varje dag, och vi blir ju knappast färre i landet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Spännande att i princip alla enbart tittar på att få ned räntan under en längre period. Ingen som ens funderar över annat, sjukdom, skillsmässa osv. kontra bindningstid. Klart att det är ju häftigt att ha bundit lite lägre än rörligt i flera år, men det kan bli en oerhörd kostsam affär om man av nån anledning ska flytta.

Jag lyckades också pricka botten något sånär, 1,31% på 3 år, men jag har innan dess haft rörligt i princip jämt. Denna gången var det dock öppet mål så att säga. Men idag, är det verkligen en bra deal att binda, jag tycker inte det, men ger det bättre nattsömn självklart! Men jag hade nog undvikit längre löptider, max 2-3 år. Känns som att de ekonomiska incitamenten inte riktigt ger något extra att binda längre. Plötsligt kommer riskbanken bli bajsenödiga för att tillväxten går åt skogen och ska stimulera igen, och då vet vi vad dom gör. Precis som att vårdskulden byggdes på under covid så byggs ju bostadsskulden på idag när ingen vill köra nyproduktion. Våra barn som ska flytta hemifrån är ju en grupp som just nu ökar för varje dag, och vi blir ju knappast färre i landet.
Vad har skilsmässa med bindningstid av bolån att göra?
 
M
P Pligg85 skrev:
Vad har skilsmässa med bindningstid av bolån att göra?
Att du ens ställer frågan gör att du inte tagit med risken i din bedömning. Googla ränteskillnadsersättning.
 
  • Gilla
tttomten och 4 till
  • Laddar…
Det kan bli dyrt att bryta lånet om man tvingas sälja när räntan gått ner.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att du ens ställer frågan gör att du inte tagit med risken i din bedömning. Googla ränteskillnadsersättning.
När vi byggde så skrev vi skuldebrev och äktenskapsförord så huset är mitt och juridiskt är jag säker att bo kvar.
Självklart budgeterar man för att kunna bo kvar och bära alla kostnader själv.

Allt annat vore ju naivt och riskfyllt. Gör folk ens sånt?
 
M
P Pligg85 skrev:
När vi byggde så skrev vi skuldebrev och äktenskapsförord så huset är mitt och juridiskt är jag säker att bo kvar.
Självklart budgeterar man för att kunna bo kvar och bära alla kostnader själv.

Allt annat vore ju naivt och riskfyllt. Gör folk ens sånt?
Jag tror det är ganska ovanligt idag att man budgeterar att kunna ta hela kostnaden själv om den andra lämnar.

Vem löser en 8-12m kåk med +60% belåning ensam, det är nog få förunnat. Och det är där många unga befinner sig om man bor i storstadsregionerna.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
När vi byggde så skrev vi skuldebrev och äktenskapsförord så huset är mitt och juridiskt är jag säker att bo kvar.
Självklart budgeterar man för att kunna bo kvar och bära alla kostnader själv.

Allt annat vore ju naivt och riskfyllt. Gör folk ens sånt?
Ja - de allra flesta äger huset tillsammans med sin man/fru/sambo. Bor man i en medelstor eller större stad och har köpt hus de senaste 5-10 åren är det nog många som får det tufft ekonomiskt att bo kvar i huset ensam.

Det gäller naturligtvis inte de som köpt ett billigt hus på landsbygden och/eller lyckades köpa sitt hus billigt innan de stora prisuppgångarna på hus.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i andras situation då snittpriserna på hus i större städer är över 5 mkr och även medelstora städer har snittpriser på 4-5 mkr för hus?

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja - de allra flesta äger huset tillsammans med sin man/fru/sambo. Bor man i en medelstor eller större stad och har köpt hus de senaste 5-10 åren är det nog många som får det tufft ekonomiskt att bo kvar i huset ensam.

Det gäller naturligtvis inte de som köpt ett billigt hus på landsbygden och/eller lyckades köpa sitt hus billigt innan de stora prisuppgångarna på hus.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i andras situation då snittpriserna på hus i större städer är över 5 mkr och även medelstora städer har snittpriser på 4-5 mkr för hus?

/Krille
Hur lång tidsperiod avsätter du i att bli ensamstående i den tanken då?
Planerar man för åratal i ensamhet eller är det rimligt att anta att man kanske har en ny situation inom ett år?

Väldig zigerarvarning på att direkt separera och ingen kan bo kvar.

Hälften av äktenskapen spricker. Ska man inte förväntas ha en buffert som underlättar en situation som med stor sannolikhet uppstår?
 
P Pligg85 skrev:
Allt annat vore ju naivt och riskfyllt. Gör folk ens sånt?
Är nog till minst 95% det vanliga, såvida inte ena parten tillför större kapital och ägande. Ofta skrivs det när någon form av företag/näringsverksamhet förekommer. I det fallet vill man även få ett skydd för det privatägda.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hur lång tidsperiod avsätter du i att bli ensamstående i den tanken då?
Planerar man för åratal i ensamhet eller är det rimligt att anta att man kanske har en ny situation inom ett år?

Väldig zigerarvarning på att direkt separera och ingen kan bo kvar.

Hälften av äktenskapen spricker. Ska man inte förväntas ha en buffert som underlättar en situation som med stor sannolikhet uppstår?
Stor skillnad mellan att ha en buffert och att budgetera för att bo kvar ensam som du skrev.

Som ensamstående med medellön får du inte ens låna i närheten av vad som behövs för ett hus med ett genomsnittspris. Så att bo kvar är för de flesta inte ens ett alternativ.

/Krille
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
M
Att livssituationen kan ta en annan väg var bara ett sidospår i frågeställningen och då specificerat till risktagande med att binda upp sin ränta över lång tid.

Saker kan ta en dramatisk förändring fort, behöver inte betyda just skilsmässa, man kan skada sig så man inte kan arbeta eller liknande så man måste förändra sin boendesituation.

Jag kanske resonerar udda men jag gör alltid en omvärldsanalys, försöker iaf. att fundera på hur det otänkbara kan påverka ett beslut idag i framtiden. Stod t.ex. i valet i kvalet att byta bil i somras. Ni ser på mitt nick vilken bransch jag arbetar i och hur den ser ut just nu. Så jag tog beslutet att det kanske är lite dumt att införskaffa en kapitalvara med allt vad det innebär just nu i form av kostnader då det kapitalet kanske behövs för annat närmsta tiden.

Sedan finns det självklart dom som inte faller inom ramen för hur dom flestas situation är. Men det normala upplever iaf. jag är att när man drar på sig större skulder för boende så är man 2 som flyttar ihop.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Stor skillnad mellan att ha en buffert och att budgetera för att bo kvar ensam som du skrev.

Som ensamstående med medellön får du inte ens låna i närheten av vad som behövs för ett hus med ett genomsnittspris. Så att bo kvar är för de flesta inte ens ett alternativ.

/Krille
Dvs köpt för dyrt från början helt enkelt.
 
P Pligg85 skrev:
Dvs köpt för dyrt från början helt enkelt.
Det är alltså så enkelt?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Dvs köpt för dyrt från början helt enkelt.
Nä.

/Krille
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.