Jag slår min gräsmatta endast 1-2 gånger per år med röjsåg. Därefter krattar jag ihop gräset och lägger det på komposten. Men har nu börjat tröttna på att kratta och funderar på om en kraftigare Lövblås typ Stihl BR 800 C-E klarar av att samla ihop gräset? Tacksam för synpunkter!
 
Beror förstås på hur långt gräset är då, men jag skulle säga att du kommer få en hel del gjort med en sådan lövblås, borde gå bra.
 
Inget jobb är jobbigt nog för att motivera en lövblås. Skammen av alla omotiverade och skämtsamt idiotiska lösningar på ett icke problem. Det första var en åsikt, det följande en gissning. Utöver oljudet och det faktum att du fortfarande ska släpa runt på en tung maskin lär du blåsa bort både fröer och insekter och sprida gräspollen till den grad att du och din omgivning får hösnuva. Ta istället den gratis motion och tid för reflektion och eftertanke som klassiskt krattande ger. Det tror jag både du, din omgivning och din äng tjänar på.
 
  • Gilla
Chubba
  • Laddar…
Det där är ju en riktigt kraftfull maskin i samma division som t ex Cifarelli BL1200 (som jag har).
Ja, man får en helt annan blåseffekt än leksakerna som säljs för vanligt trädgårdsbruk. Du kommer att kuna blåsa ihop strängar av högt gräs, men inte flytta stora högar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.