MultiMan MultiMan skrev:
På 1990-talet hjälpte jag släkt och vänner att lägga IKEA-parkett, den typen man limmade, inget klick, och ett sovrum på runt 11-14 m2 tog under en dag med marginal. Då fick man alltså både limma och banka ihop. Även första rummet jag lade, helt utan erfarenhet, gick på under en dag.

Minns att jag var nere i Paris och la ovanvåningen utom badrum på ett hyfsat stort nybyggt hus. Tog 2 dagar, kanske lite drygt, men gjordes över en helg.

Lister ingick inte, utan det fick de själva fixa.
Okay.
Men hur gick det?
Blev det bra eller katastrof?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Visst, men avslutar du innan får du bakfall på skyddet. Golvet

Den dagen det börjar läcka under vasken tycker du nog inte att det är överkurs.
Det finns lite olika skolor, men det viktigaste är att följa golvtillverkarens instruktioner. Läggs inte golv under skåpen kompenseras höjd för fungerande läckageskydd där tex diskmaskin placeras med separat golv eller annan lämplig skiva i rätt höjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
A AlexK1 skrev:
Hej,
jo det är inte första gangen som jag har läggt klickparket själv. Därför latade det ocksa sa konstigt till mig, att dem behöver sa mycket tid.

Vi gör det själv nu.
Bra Men även de andra prisen de angviet är ju galet va de 70 000 för nedmontering och montering av kakel?, välj annat bolag..
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Jag rev ut det gamla golvet och la in nytt klickgllv, det tog inte en hel dag och jag är inte proffs. Detta borde dom lätt kunna göra på en dag. Men att hitta en "riktigt seriös" hantverkare är som att hitta en nål i en höstack. Be dom dra, gör det själv, du får bra betalt för ditt jobb.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tiden låter högst rimligt, under förutsättning att de ska kapa med en kökskniv istället för en såg ...
16 kvm tog kille 3 timmar och med restiden fick jag betala 5000 exkl golvet från en etablerad golvläggare.
 
P Pligg85 skrev:
En dag ledigt så är det klart och då hinner man med annat också.

Man lägger väl inte ens ut på entreprenad att lägga klickgolv. Jag känner de med tummen mitt i naveln men 13 kvm klickgolv skulle de kunna lägga.
Nej själva golvet är ju säkert inte svårt att lägga.
Men det är ju inte bara det det handlar om här.
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
det är klickgolv som ska ocksa ligger under skåp etc i köket, men de redan beräkna demontering och montering av kök.

I offert stå bara

Arbetskostnad montage av nytt klickgolv (klickgolv ej inkluderat) 48,00 h A-pris 650,00 total 31.200,00
Rot avdrag är 32.760 (och jag ser just nu, att Rotavdrag gäller endast för klickgolv?)

Kostnad Demontering/Montering, Kakel etc är 78.000
Är kostnad demontering / montering kakel rimlig?
Det tycker jag också lät högt. Men har dock inte förutsättningarna.
 
Fairlane
V Vouger skrev:
16 kvm tog kille 3 timmar och med restiden fick jag betala 5000 exkl golvet från en etablerad golvläggare.
Der lät å andra sidan rätt snabbt, men om alla förutsättningar var perfekta så är de kanske möjligt.
 
Funderade på om vi skulle ha fiskbensparkett i ett rum vi renoverar i källaren. Fick en offert av de vi använt till andra ställen i huset.
Pris för 18 kvadrat skulle vara 41 000 innan ROT.
Detta är för material och arbetstid.
Så skulle vara billigare för dig att välja detta istället för klickgolvet. Bemöda dig inte ens med att svara på detta skämtet från hantverkaren.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
När jag flyttade och i samband med det "renoverade" nya lägenheten så la jag in totalt 65kvm klickgolv fördelat på 4 rum på 1 helg, då var det inte ens tal om att varken börja speciellt tidigt på morgonen eller jobba sent på kvällen....
Då är jag en glad amatör med alldeles för stor kula på magen o blir dyngsvett av att bara böja mig ner...

48tim arbetstid för att lägga 13kvm är inte ens lite verklighetsförankrat, jag vill påstå att även 1/8 av den tiden vore i högsta laget.

Vad innebär den garanti de menar skulle ingå? Hur ser villkoren ut för den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Jag betalade nu i vecka 11.200:- för golvläggning av 60 kvm. Sthlm.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
13kvm klick golv kan omöjligt ta mer än 8 tim me bilkostnad om det är ett krångligt kök me mycke vinklar och att det läggs under skåpstommar ! min fråga är va det svenska svenskutbildade hantverkare ?
 
X
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kan göra det för 30 000 kr och löser det på en dag..

Om ditt nuvarande golv inte ser ut som en berg och dalbana så är det en helt absurd tidsuppskattning.
Jag tar bara 29 och löser det på mindre än en dag. =)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Som jämförelse till offerten du fick så har vi precis lagt om klinker i 2rum (hall och kök sitter ihop som en L form)

Borttagning av gammal klinker och underliggande gips (gjort för 30år sen).

Flyttspackla och lägga dit det nya golvet.
Sågning av samtliga golvsocklar och 2 dörrar. Då golvet blev lite högre än innan också det är panel i hela hallen.

Jobb + allt material 65k efter ROT fast pris, totalt 7.5 dagar jobb.
Klinker betalade vi själva.
 
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
skulle byta tak på min stuga, då hade företaget lagt på 30m2 extra "för att täcka kostnaderna på ställning och försäkringar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.