Hej,
Jag har tänkt byta ut min badrumsfläkt. Den är monterad i ett badrum och inte i direkt anslutning till duschen (ca 1m ifrån draperiet).
Förra ägaren* har dragit en halvtaskig kabel (gummiaktig - max 1mm2 ledare)som han jackat rätt in i belysningen (2m från duschen). Fläkten startar alltså när man tänder lampan. Mitt badrum är helt ojordat och det finns inga eluttag, endast två lampor som styrs via varsin brytare.
Nu har jag köpt en ny PAX 260 fläkt som ska ha kontinuerlig matning (ej jord, enbart fas+nolla).

Hur ska man då koppla in den? Från början tänkte jag göra det själv, men eftersom det är våtutrymme är jag lite tveksam.

Förutsättningarna är alltså att det inte finns någon kontinuerlig spänning i badrummet annat än vid strömbrytare (som för övrigt ligger för nära draperiet, men det är en annan fråga). Väggen vid fläkten angränsar till en inbyggd garderob som öppnas mot en hall och garderoben har en sida mot ett sovrum.
För egen del ser jag två alternativ.
1. Dra el utvändigt i hallen från en existerande kopplingsdosa och mata in den i garderoben och genom baksidan av garderoben in i badrummet (inte så snyggt)
2. Dra el från baksidan på ett vägguttag (precis så man inte får göra?) i sovrummet som angränsar mot garderoben. Sedan igenom garderoben och igenom baksidan in i badrummet.
I bägge fallen så kommer kabeln in i badrummet precis vid fläkten.

Så hur skulle ett proffs ha gjort? Jag kan inte se någon möjlighet att dra det annorlunda utan att riva väggar/golv och det vill jag absolut inte göra bara för en liten fläkt. Är det bara att lägga ner?

Sedan undrar jag om kabeln. Själva fläkten klarar nog max en 6-7mm kabel så jag förstår inte hur man ska mata in en fet EKK eller EKLK in i den. Själva sträckan inne i badrumet är ca 1dm (nu spelar väl det kanske inte någon roll). Jag funderar på att använda 2x1,5 EKK som bara är 9mm, men då får man skala av den på något sätt i slutet. För övrigt kanske man ska använda enklare kabel inne i garderoben och skarva till våtrumkabel precis innan man går igenom väggen?
Fläkten är på 4W så effektbehovet är minimalt, men eftersom det rör sig om en fast installation så måste det väl var 1,5mm2 antar jag? Eller skulle jag komma undan om jag satte en stickpropp i ena ändan? (knappast då kabeln går genom två väggar samt mellanvägg i en garderob)

Tacksam för alla tips och kommentarer jag kan få. Vad skulle det kosta att få det gjort ordentligt? (jag kan själva utföra håltagning i väggare osv som skulle behövas).


*Jag bor i ett 60-talshus där förra ägaren har pillat en hel del själv med elen utan att veta vad han gjort, bl.a. hittade jag ett egenmonterat vägguttag som hade gul/grön som nolla.
 
Varför blanda in el från andra rum? Om elen till belysningen går i rör mellan brytaren och lampa så kan du ju låta elektrikern dra i en fasledare som går hela vägen upp till närmaste lampa och därifrån med kabel till fläkten. Men frågan är om han inte kommer att vilja dra i jord också på samma gång och även komplettera med jordfelsbrytare. Då måste han fortsätta arbeta sig ända bort till elcentralen.

***OBS! Jag är INTE elektriker så det kan finnas något olämpligt med detta också...***
 
Båda dessa lösningar är väl OK, det beror mycket på hur det ser ut, vad som blir mest praktiskt. Att dra in från angränsande rum är fullt möjligt om det bara blir 1 dm kabel. Visa elektrikern vilka alternativ som finns så kan han säkert göra en snygg lösning.

Protte
 
it-snubben skrev:
Varför blanda in el från andra rum? Om elen till belysningen går i rör mellan brytaren och lampa så kan du ju låta elektrikern dra i en fasledare som går hela vägen upp till närmaste lampa och därifrån med kabel till fläkten. Men frågan är om han inte kommer att vilja dra i jord också på samma gång och även komplettera med jordfelsbrytare. Då måste han fortsätta arbeta sig ända bort till elcentralen.

***OBS! Jag är INTE elektriker så det kan finnas något olämpligt med detta också...***
Känns lite onödigt att först dra extra el i rör bort till en lampa för att sedan dra utvändig el ca 2,5m i badrummet från lampan till fläkten. Mitt alternativ var att dra elen utvändigt inne i en garderob (ca 4m) och sedan mata ut den genom badrumväggen precis vid fläkten. På så vis få så lite utvändig el som möjligt inne i badrummet
 
prototypen skrev:
Båda dessa lösningar är väl OK, det beror mycket på hur det ser ut, vad som blir mest praktiskt. Att dra in från angränsande rum är fullt möjligt om det bara blir 1 dm kabel. Visa elektrikern vilka alternativ som finns så kan han säkert göra en snygg lösning.

Protte
Jag menade att det är ca 1dm kabel från halet i badrummet till själva fläkten. Sedan är det ca 4m från hålet till närmsta elförsörning (eluttag i angränsande rum). OM det skulle hjälpa kan jag borra ett nytt hål så det bara blir 3cm inne i badrummet.

Måste jag då använda EKK/EKLK eller motsvarande? Som jag skrev tidigare så verkar inte fläkten i sig vara gjord för att man ska föra in grova kablar. Kulo är ju inte våtrumssäkert, men den är betydligt smidigare. Känns lite onödigt att dra EKK/EKLK bara för att 1dm går i badrum in till en fläkt som ändå inte är IP44 klassad eller motsvarande?

Jag har betydligt värre saker att ta hand om i badrummet elmässigt, detta känns som en säker installation som man borde klara av.

EDIT: Tydligen så är fläkten IP44 klassad. Frågan är då hur det tänkt när kabelingången är så klen. Kanske bäst att försöka få in ordentlig kabel ändå på något sätt.
 
Jag kan meddela att samma sak föreligger med flera andra badrumsfläktar på marknaden. Nästan alla som är avsedda för hemmabruk verkar vara dubbelisolerade och behöver därför inte skyddsjordas men samtlig som jag har tittat på (4 olika fabrikat) har också lurigheten att de typiskt har ingångshål för någon sorts tunn, fånig liten lampsladd. Jag fattar inte riktigt hur de har tänkt, även om man givetvis inte ska sätta fläkten precis i duschen.

Jag löste det genom att karva lite i plasthöljet och dra en tunn gummikabel de två dm jag hade att dra från en dosa till fläkten. Det är dock fyra meter från närmaste vattentappningsställe så det känns ganska säkert.
 
Kaj Nyström skrev:
Jag kan meddela att samma sak föreligger med flera andra badrumsfläktar på marknaden. Nästan alla som är avsedda för hemmabruk verkar vara dubbelisolerade och behöver därför inte skyddsjordas men samtlig som jag har tittat på (4 olika fabrikat) har också lurigheten att de typiskt har ingångshål för någon sorts tunn, fånig liten lampsladd. Jag fattar inte riktigt hur de har tänkt, även om man givetvis inte ska sätta fläkten precis i duschen.

Jag löste det genom att karva lite i plasthöljet och dra en tunn gummikabel de två dm jag hade att dra från en dosa till fläkten. Det är dock fyra meter från närmaste vattentappningsställe så det känns ganska säkert.
Jag ska ringa PAX support och se om de har någon kommentar. De skriver ju bara att elsintallationen ska göras av behörig elektriker, men det hjälper väl inte om man ändå inte har möjlighet att använda korrekta kablar.
Det känns som det blir en fuskinstallation hur behörig man än är.

Jag har lagt upp en egen tråd som handlar just om själva fläktproblemet. Hoppas någon behörig eller ansvarig på PAX ser den:
http://forum.byggahus.se/el/78808-elinstallation-pax-flaekt.html
 
Det är inga problem att ansluta en Pax med Ekk , och jag förstår inte varför alla hela tiden pratar om att använda eklk den är dyrare och ofta mera svårarbetad. Använd "rätt" sak på rätt ställe.
 
elmont skrev:
Det är inga problem att ansluta en Pax med Ekk , och jag förstår inte varför alla hela tiden pratar om att använda eklk den är dyrare och ofta mera svårarbetad. Använd "rätt" sak på rätt ställe.
Jag hade väl tänkt använda EKK, men även om man går ner på 2 ledare så blir den ganska grov. Du får gärna förklara hur du gjorde i kabelrännan? Skalade EKKn helt innanför gummihöljet eller karvade du bara lite i den? Eller går det att klämma ihop den med en polygrip eller liknande så att den får plats (känns som att fläktens plast skulle spricka då)
Angående EKK och EKLK så är det visst så att EKK är lite smidigare, men dimensionerna är fortfarande likvärdiga och ingen går in i kabelrännan på en pax.
 
Man mäter upp kabellängden, skalar av manteln ca 1cm från insida gummitätning. Drar igenom kabeln lite extra och backar tillbaks lite så att tätningen blir bra. Klammrar fast det sista av kabeln. Nu har man ca 1cm mantel kvar inne i fläkten, då ställer man alla ledarna på högkant och passerar "kanalen". Vänder om med ledarna och ansluter alla utom jorden, vilken man lägger åt sidan och isolerar. OBS, klämm aldrig ihop kabeln med verktyg.
 
  • Gilla
Jovima
  • Laddar…
Kunde inte ha sagt det bättre själv ;)
 
FlyFear skrev:
Man mäter upp kabellängden, skalar av manteln ca 1cm från insida gummitätning. Drar igenom kabeln lite extra och backar tillbaks lite så att tätningen blir bra. Klammrar fast det sista av kabeln. Nu har man ca 1cm mantel kvar inne i fläkten, då ställer man alla ledarna på högkant och passerar "kanalen". Vänder om med ledarna och ansluter alla utom jorden, vilken man lägger åt sidan och isolerar. OBS, klämm aldrig ihop kabeln med verktyg.
Tack så jättemycket. Nu vet jag precis hur jag ska göra.
Det blir kulokabel som är lite enklare från vägguttaget fram till dosa eller strömbrytare inne i garderoben. Sedan EKK 4G från dosan/brytaren genom väggen till fläkten och anslutning enligt din instruktion. Min PAX har möjlighet till extra stryning via stömbrytare så jag passar på att ansluta en extra ledare till dosan för framtida bruk
Det kommer bli kalasbra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.