Jag har precis köpt en lägenhet där jag ska renovera köket. Idag står där en gammal gasspis som jag definitivt ska slänga ut och ersätta med häll. Frågan är om jag ska välja en gashäll eller helt enkelt plugga igen gasen och köpa induktionshäll istället. Jag är väldigt förtjust i gasen jag har i min nuvarande bostad, men man har ju hört att induktion ska vara minst lika bra. Tips och idéer från någon som vet?
 
Jag har induktion och gillar den skarpt.

Men om du gillar att använda gas så finns det väl ingen anledning till att byta till induktion? Dessutom blir det nog billigare att byta till ny gasspis än att låta installera induktionen med allt som en elinstallation kräver. Har du el framdraget, tillräckliga huvudsäkringar osv.
 
Utan tvekan, behåll gasen om det inte är vansinnigt dyrt att köpa gasen.
Har man en gång haft gasspis, så tycker man att det är det enda som fungerar riktigt bra för plattorna.
För ugnen, däremot skulle jag inte välja gas utan el.
 
Om du har många tunga grytor och lagar mycket mat så kan du fortsätta med gas. Har du ändå tänkt att investera i nya grytor/stekpannor så köp en induktion.
 
Hemmakatten
Jag skulle också behålla gasen.
 
Gas!




(tio tecken)
 
Tack alla! Ja, jag har bestämt mig - det blir gas. Induktionen får vänta till nästa lägenhet/hus.
 
Synd... Jobbar i köksbranchen. Främst med utrustningen och inte med spisar och min bestämda åsikt är att gas är helt ute. De flesta, om de har råd, sätter in induktion. Den är mycket säkrare, överför energin från platta till mat 100 gånger bättre än gas, svara lika snabbt som gas på ändringar i temp på "vredet" och den är mycket lättare att göra ren. Dock krävs det att man har vettiga grytor och stekpannor annars kan man få väldigt dålig värmespridning. Det gäller iofs på gas också.

INDUKTION!!!
 
Min favorit har blivit att kombinera. Jag har dominohällar, dessa kan kombineras fritt precis som man önskar, gas+induktion+glaskeramik+gjutjärn+lavastensgrill+frittös - you name it. Själv har jag en gashäll+ en gjutjärnshäll. Perfekt!
Lycka till!
 
Jag tycker mycket om att göra mat och efter tips valdejag sätta in en GAS spis på nyrenoverade kök.

Otroligt vad mycket godare köttet blev och wokmaten!!!

Inte nån sketen saft-stekning...

Frugan är lite skrav använda gasspis så jag funderar på sidan om ha en 30cm bredd glaskeramikspis med 2(3) zoner så hon vågar göra mat hon med... Men måste då byta fläktkåpa från 60 - 90 cm... Ja, Trots ny kök så var det oväntat problem......
 
Klart man kör gas........

En fördel är ju att det spelar mindre roll om kärlen är ojämna i botten, att man sedan ser lågan och på så sett effekten mot kärlet tycker jag är bra.

dock som sagt lite svårare att hålla rent men det är det värt tycker jag (särskilt som jag sällan gör det själv....)

Coolman: det där med skrajsenheten är en vanesak, ta det lite lugnt i början så kommer hon tycka att det är super. frugan var oxå lite skeptisk, men vill numer inte ha nåt annat.
 
En fråga........
För många år sedan ( 35år ) bodde jag i en lägenhet där det var gasspis
Det jag minns var att det var en äcklig lukt i lägenheten av gasen samt att det var syrebrist eller en kombination av dessa
Min erfarenhet säger att man skall ha respekt för gas
Två gånger har jag varit nära otäcka olyckor tack vare gas i lägenheterna ( utomlands )
Vi bor på västkusten och har mycket båt och camping, där gas är ett vanligt alternativ
Det händer ständigt olyckor med gasen som orsak
Läckande kopplingar, slangar som stuckits hål på m.m m.m
Är jag nojjig??
 
Tessok skrev:
En fråga........
För många år sedan ( 35år ) bodde jag i en lägenhet där det var gasspis
Det jag minns var att det var en äcklig lukt i lägenheten av gasen samt att det var syrebrist eller en kombination av dessa
Min erfarenhet säger att man skall ha respekt för gas
Två gånger har jag varit nära otäcka olyckor tack vare gas i lägenheterna ( utomlands )
Vi bor på västkusten och har mycket båt och camping, där gas är ett vanligt alternativ
Det händer ständigt olyckor med gasen som orsak
Läckande kopplingar, slangar som stuckits hål på m.m m.m
Är jag nojjig??
Säket inte. Men det finns ju gasvarnare att köpa för en billig peng. Installera en sådan och du behöver inte bekymra dig i onödan mera.
 
Men att se lågan för att bestämma värmen? det finns "oftast" siffror på en induktionshäll där man kan se hur mycket värme man drar på.
"saftstekning" njae... det beror nog mest på att du slängt i köttet för tidigt på en gammal spis med dåligt med kräm i. Induktionen är lika snabb som gas i övrigt.
Men visst är det så att med gas behöver man inte ha platta kokkärl men man måste fortfarande ha grejor med bra värmespridning. Ställ på en tunnbottnad gryta på en gasspis och jämför det med en tjockbottnad och du kommer att märka att det bara kokar där lågan träffar den tunna och inte över hela bottnen som i den tjocka. Gissa vart det bränner vid?

De flesta brukar reagera som ni gör med att om man kört på järnspis och byter till gas så vill man inte ha något annat. Men samma gäller om man testar från gas till induktion. Då vill man heller inte ha något annat. Vill bara tipsa om att man kan hoppa över gas-steget om man vill.

och som sagt... säkerheten...

Nu skall jag inte tjata mer. Det är en smaksak.
 
Gas är förstås effektivast, jämnast och snabbast men säkerheten... den får mig att välja bort det helt. Tar hellre en gjutjärnsspis än pysslar med gas 2007.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.