E_interiör
Hej!
Har en del tujor i min trädgård, är nyinflyttad och alla dessa är tyvärr utplacerade här och där på tomten.
Kan man flytta dom om man kapar ner dom eller går det inte?
Vill hellre skapa någon typ av häck än några lite här och där.
Alla är inte i superbra skick. Men vad vet jag dom kanske kan repa sig..
 
  • En frodig trädgård med grönt gräs och flera typer av buskar under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grönskande trädgård med barrväxt, lövverk, trädstammar och stängsel; en sammansättning av natur och ordnade element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högt barrträd i trädgård, molnig himmel, blandad växtlighet, överväxande häck, grön gräsmatta.
  • En hög barrväxt framför ett hus, himmel och bladverk syns.
Barrväxter generellt behåller sina gröna barr endast på de ställen där ljuset är tillräckligt (undantag finns) så om du för de yttersta grenarna åt sidan så ser du att allt är brunt inuti tujan. Om du skall klippa ner växten till en acceptabel höjd för en häck så återstår endast en grov stam med döda barr.

Rotsystemet på så stora växter är väl utbrett och omöjligt att få upp utan att stora skador uppstår.

Tuja är ingen dyr växt så du har allt att vinna på att köpa nya friska plantor samt inhämta kunskap om hur man sköter en häck.

Andra bilden uppifrån är inte en tuja utan en Chamaecyparis ädelcypress.
 
  • Gilla
E_interiör
  • Laddar…
E_interiör
Tack!
Det blir att kapa och slänga.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Man kan också välja att låta dem stå kvar.

Med tiden blir de aningen större och ger skön skugga åt dig och dina grannar.
 
  • Mätning av trädets diameter med tumstock; grön mossa; natur; utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jag skulle vänta ett tag innan kapning. Det kan vara att de står där av en specifik anledning i förhållande till tomten, vindriktning, grannar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.