Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Erik9005 och 10 till
  • Laddar…
O
A AlexK1 skrev:
Hej,
vi fick ett erbjudande om att lägga ett nytt köksgolv. Företaget planerade 48 timmar på sig att lägga runt 13 kvadratmeter klickparkett, sa totalt 31.200 krona (klickgolv ej inkluderad).

Det låter jävligt dyrt. Bolaget menade att de höga kostnaderna berodde på någon form av garanti, som inte angavs som garanti i anbudet.

Finns där nagonting lik det?
Jag kan göra det för 30 000 kr och löser det på en dag..

Om ditt nuvarande golv inte ser ut som en berg och dalbana så är det en helt absurd tidsuppskattning.
 
  • Gilla
EvertL och 18 till
  • Laddar…
C
O Ossian K Olsson skrev:
Jag kan göra det för 30 000 kr och löser det på en dag..
Kunglig timpenning - 3 750 kr. Före eller efter ROT? 😄

Skämt åsido låter 48 timmar extremt mycket. Klickgolv får man väl anta att det inte är något finlir som att lägga golv under skåp och liknande? Fast eller löpande med tidsuppskattning? Menar de att de de facto inte har för avsikt att arbeta 48 timmar, utan att t.ex. 20 timmar egentligen avser en garantikostnad som de redovisar som arbetstid? Men de kan inte berätta vad denna kungliga garanti handlar om?

Eller pratar de om 48 timmar kalendertid, alltså i övermorgon har du ditt golv?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Skall de bygga nytt undergolv? Om du ahr ett hyffsat underlag, Mao man skall inte korrigera underlag. Så låter det mer rimligt utifrån mina hösta amatörmässiga erfarenheter av att lägga golv emd 16h. Inkl listning.
Då skall tiden räcka till att ta upp ev gammalt laminat eller parkett. Demontera gamla lister. Lägga ut golvet vilket bara tar ett par timmar. Samt köra förbi återvinningssattionen med det gamla omd et är ett.

Hutlös tidsplan. Sen kan man fråga sig, vad har garantier med läggtid att göra?? Så runt 11000:- inkl bilkostand tycker jag låter mer rimligt.

Jag hade inte ens besvärat mig att kommentera, fråga någon ny istället. Har dom börjat där går dom inte att lita på.
Nu börjar hantverkarna få sämre att göra. Vissa chansar att få mycket betalt för dom jobb dom får, eller lever kvar i den era som varit att kunden skall vara glad över att få tag i en hantverkare.

Men som sagt min åsikt bygger på att det inte handalr om att bryta upp och rikta om undergolvet mm.
 
  • Gilla
Quartto och 8 till
  • Laddar…
Ett företag som överhuvudtaget pratar om kostnad för att uppfylla sitt garantiåtagande skall man inte göra affärer med. Om de har erfarenhet att garantiåtagandet blir en icke försumbar kostnad, så gör det uppenbarligen dåliga jobb, eller använder dåligt material.
 
  • Gilla
Morkl och 25 till
  • Laddar…
Hej,
det är klickgolv som ska ocksa ligger under skåp etc i köket, men de redan beräkna demontering och montering av kök.

I offert stå bara

Arbetskostnad montage av nytt klickgolv (klickgolv ej inkluderat) 48,00 h A-pris 650,00 total 31.200,00
Rot avdrag är 32.760 (och jag ser just nu, att Rotavdrag gäller endast för klickgolv?)

Kostnad Demontering/Montering, Kakel etc är 78.000
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Kashew och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Hitta en annan firma. Det där låter helt sjukt.
 
  • Gilla
MichelleW och 38 till
  • Laddar…
BirgitS
Frånsett priset för själva golvläggningen så kan man ofta lägga golvet så att det inte går inunder köksskåpen utan slutar mellan sockeln och benen. Då slipper man ju ta bort alla underskåp och det räcker med att ta bort sockeln.
 
  • Gilla
Henri och 13 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Frånsett priset för själva golvläggningen så kan man ofta lägga golvet så att det inte går inunder köksskåpen utan slutar mellan sockeln och benen. Då slipper man ju ta bort alla underskåp och det räcker med att ta bort sockeln.
Det är en dålig lösning ur fuktsynpunkt. Läckageskydd måste mynna ut på golv och inte ha risk att läcka under golvet.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det är en dålig lösning ur fuktsynpunkt. Läckageskydd måste mynna ut på golv och inte ha risk att läcka under golvet.
Naturligtvis, men man brukar inte ha läckageskydd under bänkskåpen. Vitvaror är ju lätta att rulla fram så att man kan lägga in golvet under dem.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 13 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det är en dålig lösning ur fuktsynpunkt. Läckageskydd måste mynna ut på golv och inte ha risk att läcka under golvet.
Läckageskydd går ju ut utanför sockeln. Alternativ precis bakom den. Så det går bra ändå.
 
  • Gilla
Pavlik och 1 till
  • Laddar…
En dag ledigt så är det klart och då hinner man med annat också.

Man lägger väl inte ens ut på entreprenad att lägga klickgolv. Jag känner de med tummen mitt i naveln men 13 kvm klickgolv skulle de kunna lägga.
 
  • Gilla
  • Wow
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Aldrig att jag skulle ge över 30 000 för att lägga 13kvm klick.
Rekommenderar att göra det själv. Du sparar pengar och det är mer tillfredsställande att ha gjort det själv. 13kvm går fort.

Men back to topic. Över 30 000 för 13kvm och 48h för en hantverkare känns inte rimligt. Att dom lägger på för garanti känns märkligt. Är dom vana med missnöjda kunder och räknar med att få göra om?
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Jag och brorsan la ca. 25 kvm och monterade några trösklar på en dag. Och vi är inte speciellt vana golvklickare :)

Hitta en annan firma!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis, men man brukar inte ha läckageskydd under bänkskåpen. Vitvaror är ju lätta att rulla fram så att man kan lägga in golvet under dem.
Du verkar ha en rimlig syn på det här. Man måste begränsa sig om man inte är gjord av pengar och som andra sagt räcker det med fuktskydd under vitvaror. Sedan kan man lägga det i slaskskåpet också men det tycker jag är överkurs.
 
  • Gilla
PixieEddie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.