Jag försöker räkna ut hur stor värmeeffekt mitt hus behöver, men vet inte om jag är helt rätt ute... Jag får fram en toppeffekt på drygt 20 kW, men kollar man de schabloner som finns så borde jag hamna på det dubbla. Är det schablonen eller min beräkning som är fel?

Jag har gjort en ganska noggrann u-värdesberäkning av de olika byggnadsdelarna och tillsammans med arealen får jag fram dessa transmissionsförluster:

Tabell för byggnadsdelar, area, U-värde, kommentarer, värmeförlust i watt. Byggnadsisolering och effektivitetsscenario.

Verkar siffrorna rimliga?

Huset kommer att ventileras med FTX och ett flöde på 100 l/s.
Värmesystemet kommer att ha en maximal avgiven effekt på ca 26 kW.

I praktiken blir kanske förlusterna lite större genom taket och mindre genom golvet?

Jag gjorde även en beräkning i Purmo Master och kom fram till dessa siffror:

Tabell över beräknad värmebortförlust för olika rum i en byggnad, med specifikationer och sammanlagda värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det programmet räknar med lite onödigt högt ventilationsflöde och tar inte hänsyn till återvinningen, men transmissionsförlusten verkar ligga i samma härad som min beräkning.


Har jag missat något vitalt? Kommer jag att frysa redan i oktober?
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
surris
useless useless skrev:
Jag försöker räkna ut hur stor värmeeffekt mitt hus behöver, men vet inte om jag är helt rätt ute... Jag får fram en toppeffekt på drygt 20 kW, men kollar man de schabloner som finns så borde jag hamna på det dubbla. Är det schablonen eller min beräkning som är fel?

Jag har gjort en ganska noggrann u-värdesberäkning av de olika byggnadsdelarna och tillsammans med arealen får jag fram dessa transmissionsförluster:

[bild]

Verkar siffrorna rimliga?

Huset kommer att ventileras med FTX och ett flöde på 100 l/s.
Värmesystemet kommer att ha en maximal avgiven effekt på ca 26 kW.

I praktiken blir kanske förlusterna lite större genom taket och mindre genom golvet?

Jag gjorde även en beräkning i Purmo Master och kom fram till dessa siffror:

[bild]

Det programmet räknar med lite onödigt högt ventilationsflöde och tar inte hänsyn till återvinningen, men transmissionsförlusten verkar ligga i samma härad som min beräkning.


Har jag missat något vitalt? Kommer jag att frysa redan i oktober?
Man brukar använda DVUT nu för tiden då DUT blir lite överdimensionerat. Om du bor i Gävle skulle DVUT vara minus 16-17 grader beroende på tidskonstant.

Räknar jag på det får du:

Transmissionsförluster: 18,9 kW
Ventilationsförluster: 0,9 kW
Luftläckageförluster: 3,1 kW

Totalt 22,9 kW

26 kW ska räcka till även vid -20
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag bor 5 mil väster om Gävle, så DVUT är ett par-tre grader lägre. DVUT för 1 dygn är - 20,3. I min beräkning har jag räknat med +20 inne och - 23 ute för att ha lite marginal.

Det som oroar mig är just att schablonberäkningarna ger mycket högre siffror. Standardscablonen brukar säga 70 W/kvadrat, vilket i mitt fall skulle innebära drygt 40 kW beroende på hur aean beräknas (det är mellan 6 och 8 meter takhöjd i en stor del av huset).
En bergvärmeinstallatör jag pratat med räknar med 20 W/kubikmeter och hävdar att jag kommer att behöva 42 kW.

Men rent spontant känns det som att mina siffror som tar hänsyn till de faktiska förhållandena är de rätta. Men jag vill inte upptäcka för sent att jag missat någon parameter...
 
surris
Schablonen är på golvarean så det ger ca 20 kW i så fall. Men den är inte brukbar om du har så högt i tak. Då är det rätt väg att räkna omslutningsarean.. Sen brukar man dimensionera pumpen efter ca 70-85% av effektbehovet men man uppnår ändå 97-99% i energitäckningsgrad.
 
Jo, den sidan av dimensioneringen har jag koll på (fast jag kommer troligen att landa på drygt 100% effekttäckning). Dock måste ju värmesystemet kunna avge effekten också. Det jag har räknat på nu ger ca 26 kW vid 55/45/20.
 
Du får som sagt lita mer på dig själv när du lagt ner jobb på en relativt noggrann och anpassad beräkning gentemot en grov mall, tumregel. Sen kan du kanske bättra läget ytterligare i ledet med värmarna och lite lägre medeltemp där men det drar ju iväg lite om du kör med radiatorer. Och sen se till att rördragning och dimensioner blir vettiga det går snett ibland också i olika fall.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag får väl försöka sluta ligga vaken om nätterna och fundera på det här.
 
surris
Jo. Jag tror att du är rätt ute.
 
Jag skulle ta schabloner med en skopa salt.
Den som kom och offererade ny värmepump tyckte att jag egentligen borde ha en 13kW-pump, när vi beställde en 10kW för att ersätta den trötta 9kW-pumpen som ändå bara behövde köra 50% av tiden, utan eltillskott, den senaste vintern.
 
Enligt senaste tabellen från Boverket, som kom i mars, så är DVUT(1dygn) för Hofors -18,6 °C. Och eftersom huset är så väldigt stort borde det ha en längre tidskonstant, kanske 3-dygn som är -16,3 °C(?)

Vad är det för värmesystem idag? Jag skulle försöka göra ett praktiskt test av värmebehovet om huvudsäkringarna är av någorlunda storlek. Man skulle kunna hyra en 9 kW byggfläkt och koppla till spisuttaget samt några mindre på 2 kW (eller köpa de mindre om det blir billigare). Sedan när det blir en period av råkalla dagar konstant runt ±0 °C i t.ex. november så öppnar man alla innerdörrar och sätter alla fläktar på max i några dygn medans man avläser innetemperaturen på flera ställen samt utetemperaturen och elmätaren. Sedan är det bara att räkna lite och se om dina beräkningar verkar stämma.
 
Just nu är det inget värmesystem alls. Tidigare var det direktverkande el med totalt 45 kW installerad effekt. Dock var nog inte den totala effekten vald utifrån någon dimensioneringsprincip, utan man hade nog bara placerat ut 3kW-elementen på strategiska ställen och det blev som det blev.

Jag värmde upp salen och höll 20 grader mellan den 22'a och 30'e oktober 2016... Då gick det åt ca 1385 kWh och effekten begränsades av att det bara är 25 A huvudsäkringar, så man kunde bara ha 4 av 13 element igång i taget.
Jag har dock inte antecknat starttemperaturen och hur varmt det var ute vid tillfället, så siffrorna säger nog inte så mycket.
 
Ok, ja står det till stora delar helt ouppvärmt så krävs det ju en klart längre testperiod för att uppnå ett jämnviktsläge med temperaturerna inne och ute. Måste ha varit riktigt rejält stora säkringar till huset tidigare. Men har man 12 kW el att testa med så borde det som sagt ge nästan normal rumstemperatur vid ±0 °C om dina beräkningar stämmer.
 
Förr i tiden var det 100 A huvudsäkringar plus en egen mätare med 16 A till vaktmästarens bostad...
 
H
ta kvadraten gånger 140 så får du årsförbrukningen i kwh för värme / varmvatten.
 
H H-Thomasson skrev:
ta kvadraten gånger 140 så får du årsförbrukningen i kwh för värme / varmvatten.
Tar den formeln hänsyn till att det är 8 meter takhöjd och 80 kvadratmeter fönster?
Hur vet jag vilken effekt som behövs utifrån den formeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.