Hej.

Jag har ett rum i mitt hus som är tillbygt år 2000. Rummet är ombyggt till bostadsutrymme från en gammal carport och golvet består av betongplatta och klinker uppvärmt av golvvärme. Golvvärmen är tjuvkopplat på radiator slingan och drivs av en LK minishunt (äldre variant). Jag gissar på att plattan inte är isolerad men vet inget om detta.

Efter byte av värmepump till ett lågtempererat system blir golvet inte längre särskilt varmt. De kallaste dagarna är det kanske 14-16 grader i rummet.

Framledningstemperatur ligger på ca 42grader de kallaste dagarna och det går värme fram till shunten men betydligt mindre värme ner i rören till golvet. Jag upplever att shunten blandar in för mycket kallvatten oavsett inställning.

Systemet är luftat, spolat, ny ventil, ny cirkulationspump och skruvat på alla tänkbara inställningar.

Det är inte aktuellt att gräva ur och isolera i dagsläget. Hur får jag bäst värme i rummet de kommande 10 åren? Mina egna högst okunniga förslag är något av följande alternativ:

1.Installera en ny shunt och hoppas på att värmen blir lite högre i golvet genom att bättre kunna styra shuntningen.

2.Koppla ur golvvärmen och koppla på en vattenburen radiator istället som styrs via VP som övriga radiatorer i huset.

3.Installera en LLVP. Ger garanterad värme men kostar också ca 20.000. Rummet är bara 20 kvm så detta alternativet känns lite overkill.

Vad tror ni?
 
B
Bilder?

Om du har tryck och temp fram till shunten, men att framtempen ut på golvet är för låg så känns det ju spontant som att det antingen är termostaten som är paj, eller så är det huvudcirkulationspumpen som ger för lågt tryck till shuntpumpen. Man kan ju testa och se om ett högre varvtal på matande pump ger bättre funktion. Termostaten kan man ju dra ut och manuellt försöka justera ventilen.

Är det väldigt långa eller klena ledningar till shunten kan ju trycket/matande pump vara orsaken.

Har det aldrig fungerat, eller har det fungerat tidigare? Spontant så är det ju nästan omöjligt (eller i alla fall inte vettigt) att ha golvvärme på oisolerad platta. Det går åt enorma mängder energi.

Lägga en matta på golvet och kasta in en llvp sparar nog väldigt mycket energi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej! Golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under betongen för att det inte ska bli för stora värmeförluster. Är det en f.d. carport är det sannolikt 0 cm isolering under. Förmodligen lite grann isolering ovanpå betongen men det är en riskkonstruktion som kan orsaka fuktproblem. Jag skulle prova alt 2) med ett par radiatorer istället.
 
L LIttleL skrev:
skruvat på alla tänkbara inställningar.
Vilka inställningar på minishunten har du ändrat på?

Misstänker att hela radiatorkretsen inklusive gv-shunten behöver en ny injustering utav förinställningarna, detta eftersom det är bytt till ett lågtemperatursystem.

Vet du om förra värmepumpen var original eller om det varit någon annan typ av panna innan, vad i så fall.

Har ni ändrat på termostaterna på radiatorerna efter utbytet av värmepumpen?
 
B BSOD skrev:
Bilder?

Om du har tryck och temp fram till shunten, men att framtempen ut på golvet är för låg så känns det ju spontant som att det antingen är termostaten som är paj, eller så är det huvudcirkulationspumpen som ger för lågt tryck till shuntpumpen. Man kan ju testa och se om ett högre varvtal på matande pump ger bättre funktion. Termostaten kan man ju dra ut och manuellt försöka justera ventilen.

Är det väldigt långa eller klena ledningar till shunten kan ju trycket/matande pump vara orsaken.

Har det aldrig fungerat, eller har det fungerat tidigare? Spontant så är det ju nästan omöjligt (eller i alla fall inte vettigt) att ha golvvärme på oisolerad platta. Det går åt enorma mängder energi.

Lägga en matta på golvet och kasta in en llvp sparar nog väldigt mycket energi.
Det fungerade när vi flyttade in, då var golvet varmt och lagom temp i rummet. Det blev sämre värme (inte helt kallt) efter byte till frånluftvärmepump istället för den gamla elpannan. Framledningstemperatur var ju tidigare över 60 grader. Har testat olika inställningar på cirkulationspumpen på den nya VPn utan resultat. Termostaten och rumsgivare är urkopplat. Minishunten sitter i andra änden av huset i förhållande till VP så visst kanske det är för långt avstånd.

Bifogar en bild på minishunten
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventiler och en cirkulationspump mot isoleringsmaterial i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Hej! Golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under betongen för att det inte ska bli för stora värmeförluster. Är det en f.d. carport är det sannolikt 0 cm isolering under. Förmodligen lite grann isolering ovanpå betongen men det är en riskkonstruktion som kan orsaka fuktproblem. Jag skulle prova alt 2) med ett par radiatorer istället.
Tack för din input. Kommunens energirådgivare rekommenderade också radiator. Är det enkelt att koppla till när man redan har vattenburet system med radiatorer i övriga huset?
 
Ja det är enklare än golvvärme eftersom det då inte behövs någon shunt. Gäller bara att välja en tillräckligt stor radiator som ger tillräckligt med värme för rummet med den framledningstemperatur som resten av huset använder. Kanske två radiatorer på 20 kvm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka inställningar på minishunten har du ändrat på?

Misstänker att hela radiatorkretsen inklusive gv-shunten behöver en ny injustering utav förinställningarna, detta eftersom det är bytt till ett lågtemperatursystem.

Vet du om förra värmepumpen var original eller om det varit någon annan typ av panna innan, vad i så fall.

Har ni ändrat på termostaterna på radiatorerna efter utbytet av värmepumpen?
Förra VP var original. I samband med byte till ny justerade alla husets radiatorers KV-värde av rörmokare. Ingen justering av minishunten gjordes då.

Samma rörmokare kom sedan tillbaka vid flera tillfällen när golvet inte blev varmt. Han spolade golvärmesystemet, skruvade isär och blåste rent grenrör i shunt en med tryckluft, satte in ny avluft, bytte cirkulationspump, monterade av termostat samt testade 1 vs 2 rörrsssytem bland annat. Men ingen justering enligt diagram gjordes för primär eller säkundärflöde. Sedan gav han upp 😂.

Rörmokare nr 2 sa att han inte kunde hjälpa oss alls efter ett kort hembesök. Rörmokare nr 3 slutade svara när vi hade berättat vilken shunt vi hade.

Kan det vara så att drivtrycket från huvudpumpen inte räcker till och då fungerar inte shunten optimalt? Kan man plugga igen golvvärmen helt och koppla på radiator i stället?
 
Eftersom gv-shunten sitter på radiatorkretsen så är den en del av radiatorsystemet och gv-shunten måste justeras samtidigt som radiatorerna.
Nu är flödet troligen så lågt så att det inte orkar att ge tillräckligt med energi till gv-slingorna.

Ja det går att ersätta gv-systemet med radiatorer. Smidigast är att koppla bort gv:n vid avstängningsventilerna till vänster och koppla på nya radiatorerna där.
Gv-slingorna blåses ur på "allt" vatten.

Välj "Värmeffekt" så kan du räkna fram vilken storlek av radiatorer som behövs vid aktuell framledningstemperatur,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4
 
B
Jag såg att det bara var 20 kvadrat. Det är ju i minsta laget för att ersätta med en luftluftvp. Det är nog vettigast att byta mot en eller två radiatorer precis som flera skriver istället för att bråka mer med shunten. Gv på oisolerad platta är liksom fel hur man än ser på det.

Är det en äldre frånluftsvärmepump med liten kompressor på 300-600w så blir det väldigt mycket direktverkande el för att hålla det här rummet varmt som det ser ut nu. Är det en modern flvp är det väl lite mindre dum lösning.

När ni byter till radiator kommer säkert energibehovet sjunka en del.

Effekt är svårare att gissa med tanke på oisolerad platta. Inte mindre än 1000W skulle jag säga i alla fall, förmodligen mer om du bor norrut. Men det hänger på temp dimensionering AB befintliga element..känner du till framledningstempen i radiatorsystemet vid en riktig kall vinterdag? Du skrev att den tidigare var över 60c. Men klara sig övriga huset med rätt inomhustemp vid lägre framtemp?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka inställningar på minishunten har du ändrat på?

Misstänker att hela radiatorkretsen inklusive gv-shunten behöver en ny injustering utav förinställningarna, detta eftersom det är bytt till ett lågtemperatursystem.

Vet du om förra värmepumpen var original eller om det varit någon annan typ av panna innan, vad i så fall.

Har ni ändrat på termostaterna på radiatorerna efter utbytet av värmepumpen?
B BSOD skrev:
Jag såg att det bara var 20 kvadrat. Det är ju i minsta laget för att ersätta med en luftluftvp. Det är nog vettigast att byta mot en eller två radiatorer precis som flera skriver istället för att bråka mer med shunten. Gv på oisolerad platta är liksom fel hur man än ser på det.

Är det en äldre frånluftsvärmepump med liten kompressor på 300-600w så blir det väldigt mycket direktverkande el för att hålla det här rummet varmt som det ser ut nu. Är det en modern flvp är det väl lite mindre dum lösning.

När ni byter till radiator kommer säkert energibehovet sjunka en del.

Effekt är svårare att gissa med tanke på oisolerad platta. Inte mindre än 1000W skulle jag säga i alla fall, förmodligen mer om du bor norrut. Men det hänger på temp dimensionering AB befintliga element..känner du till framledningstempen i radiatorsystemet vid en riktig kall vinterdag? Du skrev att den tidigare var över 60c. Men klara sig övriga huset med rätt inomhustemp vid lägre framtemp?
Frånluftsvärmepumpen är från -21, så den är ny. Det var i bytet från den gamla pannan från -88 som problemet uppstod.

Vi tänkte nog oss alternativet vattenburet element istället för golvvärme, inte el-element. Förra vintern hade vi igång oljefyllda el-element för att hålla rummet varmt.

De vattenburna element vi har i resten av huset funkar bra. Ingående vattenledning till shunten känns varm, men vi vet ej vattentemperatur. Vi försökte mäta på kopparröret vid shunten och fick +30 grader något sånt om jag minns rätt. Det känns som om vi antingen inte hittar rätt inställningar till shunten (rörmokaren kunde inte hjälpa oss) eller att shunten inte funkar som den ska.
 
B BSOD skrev:
Jag såg att det bara var 20 kvadrat. Det är ju i minsta laget för att ersätta med en luftluftvp. Det är nog vettigast att byta mot en eller två radiatorer precis som flera skriver istället för att bråka mer med shunten. Gv på oisolerad platta är liksom fel hur man än ser på det.

Är det en äldre frånluftsvärmepump med liten kompressor på 300-600w så blir det väldigt mycket direktverkande el för att hålla det här rummet varmt som det ser ut nu. Är det en modern flvp är det väl lite mindre dum lösning.

När ni byter till radiator kommer säkert energibehovet sjunka en del.

Effekt är svårare att gissa med tanke på oisolerad platta. Inte mindre än 1000W skulle jag säga i alla fall, förmodligen mer om du bor norrut. Men det hänger på temp dimensionering AB befintliga element..känner du till framledningstempen i radiatorsystemet vid en riktig kall vinterdag? Du skrev att den tidigare var över 60c. Men klara sig övriga huset med rätt inomhustemp vid lägre framtemp?
Det är som min sambo redan hunnit svara en ny pump från 2021, nibe f370. Tror kompressorn ligger på 650w så fortfarande ganska liten men vi har även en luftvärmepump i andra änden av huset som komplement. Vi bor i nästan så långt söderut man kan komma i landet. Här är inte många dagar med minusgrader på ett år. Både jul och nyår brukar vara runt 10 plus. Så med vår befintliga värmekurva är framledningstemperatur kanske 42 grader riktigt kalla dagar.
 
Saffransbulle Saffransbulle skrev:
Vi försökte mäta på kopparröret vid shunten och fick +30 grader något sånt om jag minns rätt. Det känns som om vi antingen inte hittar rätt inställningar till shunten (rörmokaren kunde inte hjälpa oss) eller att shunten inte funkar som den ska.
Golvvärme är trögare system än radiatorer, golvvärme ingjutet i betonggolv är extremt trögt system.

Eftersom ni fick 30⁰+ på framledningen till gv-shunten så måste det vara flöde till/från gv-shunten.
Antingen är det samma temperatur på returen från gv-shunten eller så hamnar värmeenergin i gv-slingorna.

L LIttleL skrev:
ny cirkulationspump
Är det hela pumpen med pumphus och motor eller bara motorn som är utbytt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärme är trögare system än radiatorer, golvvärme ingjutet i betonggolv är extremt trögt system.

Eftersom ni fick 30⁰+ på framledningen till gv-shunten så måste det vara flöde till/från gv-shunten.
Antingen är det samma temperatur på returen från gv-shunten eller så hamnar värmeenergin i gv-slingorna.


Är det hela pumpen med pumphus och motor eller bara motorn som är utbytt?
Ledningen in är varm, sen ingen värme vidare. Returen är relativt varm. När vi tightar till skruven för returen blir returen temp lägre, men ingen tempskillnad i golvet (eller rören ut dit…)

Hela pumpen är bytt tror jag, för hela (lilla) pumpen är nu svart och rund och den var grå och lite kantig förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.