Hej!
Att lösull sjunker ihop kan man inte säga generellt. Vissa fabrikanter har i sina typgodkännanden fått deklarerat att deras produkter inte sjunker ihop. Ta alltså en kontroll så du väljer rätt produkt!
MVH Anders
 
dom första åren sjunker det nog i hopp.. räkna med en 5 cm eller nått.. det isolerar inte sämre för det.. har iallafall en kollega som la in 70 cm på sin Vind blev lite mer änn vad han hade räknat med (han är tydligen inte så bra på matte :D ;) ).. Han sprutade själv (hyrde grejer). Dom sa att det sjunker ihop ca 5 cm om man lägger på ca 50 cm..
 
det är skillnad på lösull vind, och lösull vägg.

Mina erfarenheter nedan gäller endast Ekofiber. Hur andra leverantörer agerar och garanterar kan jag inte svara på.

När man sprutar på vinden ska det vara fluffigt som attan. Där lägger  leverantören på lite extra för denne är medveten om att det sjunker.

När man däremot sprutar i vägg kör man med ett helsikes tryck och väggarna blir rejält tunga. Den lösullen sjunker inte. Väggarna blir rätt hårda och bågnar en hel del inåt rummet. detta är inga problem eftersom glesreglingen håller isoleringen på plats.
Däremot ska man skruva utegipsen jäkligt tätt och helst dra lite liggande glespanel utanpå vid själva isoleringstillfället. Gipsskivorna kan spricka eller ploppa ur av trycket.

Jag blev ombedd att skruva utegipsen med montageskruv istället för gipsskruv för att vara säker på att skivan sitter kvar. Jag hade inga möjligheter att skruva nån glespanel på utsidan då jag redan grundputsat huset vid isoleringstillfället.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.