Hej,

Jag har svinkalla golv på vintern pga. att jag har en helt genomventilerad torpargrund/krypgrund från 1914.
Har inga problem med mögel så vitt jag vet men vill göra något åt att det blir så kallt på vintern.

Har läst och läst och hoppas att jag förstått det här rätt:

1. Byggplast på marken efter att jag tagit ut eventuellt organiskt material
2. Krypgrundsisolering

3. Sorptionsavfuktare med kanaler till alla 4 "rum" i grunden.
4. Sätta igen ventiler

Här kommer min fråga

5. Det måste bli dyrare att ta bort isoleringen (och på så sätt värma upp även grunden med) i energikostnader än att isolera lite till och få en kallare grund (men varmare golv) och låta avfuktaren köra?
 
B
Tar du bort isoleringen helt blir det fruktansvärt kallt inne.

Är det helt oisolerat eller är det bristfälligt isolerat? Vi hittade ett litet området där man "glömt" isolering när vi böt golv. Blev väldigt mycket varmare efter den åtgärden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
U
Vanligen sjunker gamla isoleringen och det blir en luftspalt mellan undergolvet och isoleringen. I denna luftspalt kan då luften cirkulera och kyla ned golvet.

Bästa är att montera bort golvet och toppa med mer isolering, få bort luftspalten och täppa igen alla glipor längs med väggar osv.
 
Absolut biligast och minsta jobb blir en altanmatta från Jula så kan du gå barfota :)
 
I brorsans kåk hade hela trossbotten ramlat ned och förmultnat till matjord.

När vi gjorde om det och sprutade med träfiberisolering vart det härligare på golven om vintern.
 
Ska du ändå montera in avfuktare kan du sätta spåntade cellplastskivor under trossbotten för att tilläggsiolsera. Är gjort så på vårt hus - 70mm extra. Upplever betydligt varmare golv än hos andra med samma typ av grund/hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.