Hej,

Hur går jag tillväga utan att borra i bjk etc.. Jag vill ha två nedpendlande lampor likt de blåa strecken?
1st ovanför matbord och 1st ovanför soffbord..
Jag har enbart 1st uttag i taket och det är där taklampan just nu hänger samt se bild på uttaget (standard).
Förmodar att det blir något utanpåliggande på det bef men hur kopplar jag det samman två lampor på ett uttag när jag bara har 1st dimmer som jag tänder/släcker med...

I värsta fall vad kan en elektriker kosta om han ska göra jobbet? så simpelt som möjligt tänker jag :D

Riktigt tacksam för hjälp då detta är sambons högsta vision för att kunna ha folk över...... 😅😆
 
  • Vardagsrum med soffa, matbord och stolar, TV, rörig, blå linje ritad över bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit eluttag på vägg, lodrät position, två hål, installationsdetaljer synliga, enstaka märken på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Saalve skrev:
Hej,

Hur går jag tillväga utan att borra i bjk etc.. Jag vill ha två nedpendlande lampor likt de blåa strecken?
1st ovanför matbord och 1st ovanför soffbord..
Jag har enbart 1st uttag i taket och det är där taklampan just nu hänger samt se bild på uttaget (standard).
Förmodar att det blir något utanpåliggande på det bef men hur kopplar jag det samman två lampor på ett uttag när jag bara har 1st dimmer som jag tänder/släcker med...

I värsta fall vad kan en elektriker kosta om han ska göra jobbet? så simpelt som möjligt tänker jag :D

Riktigt tacksam för hjälp då detta är sambons högsta vision för att kunna ha folk över...... 😅😆
Vill ni tända dem separat? Finns ju snygga lampsladdar nu som kan göras till en del av installationen. Då behövs endast krokar sättas upp.
 
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
Om ni inte måste styra dem separat kan ni enkelt byta takuttaget till ett dubbelt, dra en utanpåliggande kabel (ev i kabelkanal) och sen sätta en krok i taket över matplatsen. H4Sn_eD6mw8B4j83coJzu05ZC2-p01km7Pco6zPhY9r5wq1KDyVuMZ8DR-fG5c3xJRgQZD-xYgdo33mHse4e4QO3pkLBA6Y7qg=l80-w275-h194-nu

Vill ni styra dem separat måste ni ta in en elektriker som drar ytterligare en tändtråd från strömbrytaren/dimmern. Om det är en vriddimmer idag måste den bytas mot en dosdimmer och en vanlig strömbrytare med två knappar. Det är ingen stor åtgärd men räkna med 1-2h arbetstid à 700 kr/h före ROT, 700-1000 kr för material och ett par hundralappar för bilen, alltså minst 2000 kr.
 
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vill ni tända dem separat? Finns ju snygga lampsladdar nu som kan göras till en del av installationen. Då behövs endast krokar sättas upp.
Hej,
Enligt här Zarkov här nedan avstår jag separat tändning och går mot den smidigaste lösningen helt enkelt..
Tänker du sladd med strömbrytare på via vägg? I så fall är det nog fasen plan C för jag har vid matbord (vänster streck) ett uttag på vägg som man isf får dra utanpåliggade längsmed vägg sen upp mot tak till krok..
 
zarkov zarkov skrev:
Om ni inte måste styra dem separat kan ni enkelt byta takuttaget till ett dubbelt, dra en utanpåliggande kabel (ev i kabelkanal) och sen sätta en krok i taket över matplatsen. [bild]

Vill ni styra dem separat måste ni ta in en elektriker som drar ytterligare en tändtråd från strömbrytaren/dimmern. Om det är en vriddimmer idag måste den bytas mot en dosdimmer och en vanlig strömbrytare med två knappar. Det är ingen stor åtgärd men räkna med 1-2h arbetstid à 700 kr/h före ROT, 700-1000 kr för material och ett par hundralappar för bilen, alltså minst 2000 kr.
Tusen tack för alternativet. Jag visste inte ens att dubble lamputtag fanns..
Jag behöver ha de separat skulle jag säga så får nog avstå och köra något enklare alternativ..
 
J Jan_G skrev:
En sån här kanske: [länk]
Wow detta trodde inte jag fanns!! Det blir dock på samma styrning men inte helt dumt.
Tusen tack
 
S Saalve skrev:
Hej,
Enligt här Zarkov här nedan avstår jag separat tändning och går mot den smidigaste lösningen helt enkelt..
Tänker du sladd med strömbrytare på via vägg? I så fall är det nog fasen plan C för jag har vid matbord (vänster streck) ett uttag på vägg som man isf får dra utanpåliggade längsmed vägg sen upp mot tak till krok..
Kanske finns det någon bra bluetooth lösning som är riktigt trovärdig? Någon som kan rekommendera detta? :)
 
Telldus har sina "flow-produkter" som bygger på Bluetooth.
Har själv ej testat grejorna. Dock rimliga priser på ljuskällorna, 80 kr för en 800 lm/BT-enhet.
Styr med app, röst eller fjärrkontroll.

https://telldus.com/pk/bluetooth/
 
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
S Saalve skrev:
Kanske finns det någon bra bluetooth lösning som är riktigt trovärdig? Någon som kan rekommendera detta? :)
Bluetooth? Finns väl knappt... Men du kan ju stoppa i lampor du styr via Zigbee eller annat system. Typ IKEA Trådfri. Men det kan bli dyrt när man kommer på hur roligt det är att fixa ett smart hem...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du inte vill ta dit en elektriker för att komplettera med ytterligare en tändtråd och brytare så skulle jag valt en av alla lösningar som finns där styrningen finns i ljuskällan, exempelvis som ovanstående nämnd BT-styrda lampor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Saalve skrev:
Kanske finns det någon bra bluetooth lösning som är riktigt trovärdig? Någon som kan rekommendera detta? :)
Det skulle väl vara Philips Hue då, de har både BT och Zigbee Själv är jag stor motståndare till att behöva dra upp mobilen i tid och otid för småsaker som att tända en lampa så jag hade köpt en fjärrkontroll också.

Nackdelen är att de fungerar dåligt bakom dimmer, helst skall man koppla förbi den och bara använda fjärrkontrollen.

1613041198079.png
 
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Bluetooth? Finns väl knappt... Men du kan ju stoppa i lampor du styr via Zigbee eller annat system. Typ IKEA Trådfri. Men det kan bli dyrt när man kommer på hur roligt det är att fixa ett smart hem...
Nu har du verkligen sagt snurr i skallen! Men detta är nog fasen det bästa och smidigaste.
Var nyss inte och läste på trådfri.. Känns opålitligt men det får bli såhär helt enkelt, tusen tack!
 
zarkov zarkov skrev:
Det skulle väl vara Philips Hue då, de har både BT och Zigbee Själv är jag stor motståndare till att behöva dra upp mobilen i tid och otid för småsaker som att tända en lampa så jag hade köpt en fjärrkontroll också.

Nackdelen är att de fungerar dåligt bakom dimmer, helst skall man koppla förbi den och bara använda fjärrkontrollen.

[bild]
Tack för förslaget. Känns lite overkill men när det vankas hus då ska jag ta med mig denna smidiga Hue. Tack
 
it-snubben it-snubben skrev:
Om du inte vill ta dit en elektriker för att komplettera med ytterligare en tändtråd och brytare så skulle jag valt en av alla lösningar som finns där styrningen finns i ljuskällan, exempelvis som ovanstående nämnd BT-styrda lampor.
Exakt såhär kör jag på!! Har du erfarenhet av ikeas TRÅDFRIA? :)=
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.