M
RoTe RoTe skrev:
Dom som inte vill bli registrerade var dom reser nånstans får skaffa fossildriven generator att ladda bilen från alltså.
Då är det nog häst och vagn som gäller eller möjligtvis något samtida med en djungeltumma.
Blå klassisk bil på bilutställning under solig dag, människor i bakgrunden, svensk registreringsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla elbilar spårar dig och skickar massor med information utomlands, har du smartphone med dig så blir du övervakad även där.
 
RoTe
M mnils skrev:
Då är det nog häst och vagn som gäller eller möjligtvis något samtida med en djungeltumma.
[bild]
Alla elbilar spårar dig och skickar massor med information utomlands, har du smartphone med dig så blir du övervakad även där.
Jag ska hälsa det till alla utsatta kvinnor som lever i förhållanden dom måste ta sig ur. Snart är det alltså omöjligt att t.ex. vara otrogen om man har gemensam ekonomi, fint.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
För att ge en indikation på när det kan kommas att standardiseras kan vi kolla på telefonladdare. Så ge det 30+ år så är vi nära!
 
RoTe RoTe skrev:
Vi som fortfarande använder kontanter då, hur laddar man då?
Jag skulle tro att antalet människor som enbart använder kontanter i Sverige och samtidigt äger en elbil kan räknas på ena handens fingrar.

/Krille
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Utan kort och bara kontanter, blir att ha reservtansportmedel ( cykel ) i bakluckan 🙂
Bensindrivet elverk naturligtvis.
 
RoTe
K Krille4 skrev:
Jag skulle tro att antalet människor som enbart använder kontanter i Sverige och samtidigt äger en elbil kan räknas på ena handens fingrar.

/Krille
Idag ja, men hur tror du det är om 10 år? 20 år? Sverige är i princip världens mest kontantfria samhälle. Det är inte sunt någonstans. Men som vanligt viftar svensken bort eventuella problem. Precis som med invandringen och elförsörjningen kommer det som en käftsmäll till slut.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Idag ja, men hur tror du det är om 10 år? 20 år? Sverige är i princip världens mest kontantfria samhälle. Det är inte sunt någonstans. Men som vanligt viftar svensken bort eventuella problem. Precis som med invandringen och elförsörjningen kommer det som en käftsmäll till slut.
Om 10 till 20 år kommer vi antagligen inte att han kontanter kvar alls. Visst kan jag förstå att det finns fördelar med kontanter men tycker personligen att nackdelarna är avsevärt mycket större.

Har dock väldigt svårt att tro att någon med en modern (el)bil (eller mobiltelefon) ska hålla kvar vid att enbart använda kontanter eftersom de är rädda att bli "spårade".

/Krille
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E
Regel 1A: om du har en bra idé som du tror på, dela inte den offentligt så att andra kan sno den.

Fast du kanske inte seriös? Troligen inte.
 
RoTe
E enoch85 skrev:
Regel 1A: om du har en bra idé som du tror på, dela inte den offentligt så att andra kan sno den.

Fast du kanske inte seriös? Troligen inte.
Man kan ju va Linus Torvalds också.
 
E
RoTe RoTe skrev:
Man kan ju va Linus Torvalds också.
Ja jo, men det kändes inte som en sådan idé.

Jag är 100% för FOSS, har själv drivit företag inom det området.
 
M
Många idag som inte har plånbok längre. Mobil med korthållare där kontokort, körkort osv. sitter. Hur gör man om man blir rånad? Numret till spärrtjänsterna ligger i telefonen, man kan inte legitimera sig, mobila bank id't ligger i telefonen.
 
E enoch85 skrev:
Regel 1A: om du har en bra idé som du tror på, dela inte den offentligt så att andra kan sno den.

Fast du kanske inte seriös? Troligen inte.
Jag tror ju mera på att dela med mig... 😊
Och har inte den minsta tanke själv på att börja försöka tillverka och påverkar elmarknaden... 😅
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
anders07 anders07 skrev:
Jag tror ju mera på att dela med mig... 😊
Och har inte den minsta tanke själv på att börja försöka tillverka och påverkar elmarknaden... 😅
Att slå sig in på denna marknad kräver resurser och en liten vanlig människa har extremt svårt att uppnå det. Betydligt enklare att göra som du då, så här vill man ha det, gör som vi vill.
 
M Markarbetaren skrev:
Många idag som inte har plånbok längre. Mobil med korthållare där kontokort, körkort osv. sitter. Hur gör man om man blir rånad? Numret till spärrtjänsterna ligger i telefonen, man kan inte legitimera sig, mobila bank id't ligger i telefonen.
Mobilt bankid (inkl id/pass) på ytterligare en enhet och en backup på hela telefonen är en bra och snabb lösning.

När det gäller laddning är det verkligen en djungel och flera försök att "samordna/förenkla" gör det bara mer förvirrande. Ska man ladda ner en app till och betala direkt till laddningsoperatören eller ska jag använda någon "samlingsapp" och betala mer för laddningen. Använder man Chargefinder kan man snabbt få upp 10-20 olika betalningsalternativ med väldigt olika priser på samma laddare...

Tesla har dock den klart enklaste lösningen för Teslaägare.

/Krille
 
anders07 anders07 skrev:
En fantastisk produktidé jag har är att helt enkelt integrera RFID chip'et i laddkontakten så laddaren känner av det och börjar ladda direkt!
Det finns redan, även om det inte är så välutbyggt. Men då får vi nästa problem, roamingavgifter.

Jag kör folkvagn. På exempelvis en av de laddststioner jag emellanåt laddar på kostar det 5 kr/kWh med Eons app, men 8:33 om jag skulle ta det via VW (Elli free), som det ju blir om bilen får bestämma.

67 % dyrare! Men man för väl vara glad så länge man inte råkar ta Shell-appen.
Appskärm visar elbilsladdstation i Norrköping, flera betalningsalternativ med priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lista över laddningsstationer med priser och tjänstenamn för elbilar. Not: Priserna kanske inte är aktuella.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.