Hej gänget,
Rev ut ett utreglat rum i våras efter dräneringen och alla ytterväggar är nu putsade.
Men så noterade jag fuktig gips längst ner i ett hörn på en vägg som från början (tidigt 50-tal) var yttervägg. Slutet av 50-tal byggdes en tillbyggnad och denna vägg är nu inte en yttervägg.
Nåväl, jag rev gipset och noterade att stålregeln var rostig just i hörnet. Alltså kommer fukten från plattan?

Nu tänkte jag sätta nya stålreglar och våtrumsgips men kan jag ventilera denna väggsnutt?
 
  • Hörn av ett rum med skadat tak, exponerade tegelstenar, trasig list och ett skadat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med öppen dörrkarm, isolering, stenvägg, skyddsplast och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du säkert att fukten kom från plattan? Har källaren stått ouppvärmd och dåligt ventilerad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du säkert att fukten kom från plattan? Har källaren stått ouppvärmd och dåligt ventilerad?
Jag är inte säker på att det är från plattan men antar det.
Oisolerad platta med golvvärme.
Den har varit ouppvärmd under sommaren. Men med cirkulationen på.
Ventilation finns i form av självdrag med mekanisk frånluft på två ställen.
 
Har du även friskluftsventiler? Jag tycker att skadan ser gammal ut och eftersom ni dränerat lär plattan knappast släppa mycket fukt, med eller utan golvvärme.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du även friskluftsventiler? Jag tycker att skadan ser gammal ut och eftersom ni dränerat lär plattan knappast släppa mycket fukt, med eller utan golvvärme.
Ja det finns friskluftsintag i rummet.
Ok men då sätter jag plåtreglar och fibergips och skippar ventilera väggen
 
Fast samtidigt var ju Gipset fuktigt i hörnet så det är ingen gammal skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.